Test

TEST: Opel Zafira: succesfactor

26 augustus 2016
Door Redactie
Tot begin van de jaren tweeduizend waren monovolumes enorm populair. De opkomst van de SUV heeft daar verandering in gebracht. Sinds enkele jaren geven SUV’s de toon aan. Opel is echter blijven vasthouden aan het concept van de monovolume en heeft zopas de Zafira een nieuw kleedje aangetrokken. Het succesmodel is inmiddels 17 jaar op de markt en is ruim 2,7 miljoen keer verkocht, vooral aan gezinnen en professionals die een ruim en flexibel voertuig zoeken om op een comfortabele manier lange afstanden af te leggen.

De voorkant krijgt het bekende Astra gezicht waar natuurlijk niets mis mee is. De dynamisch vormgegeven koplampen zetten samen met de uitgesproken sportievere grille de toon voor het opgefriste design. Opel biedt bovendien optioneel de recentste AFLgeneratie (Adaptive Forward Lighting) met led-technologie aan. De optionele panoramische voorruit met vast panoramadak verhoogt het comfort en ruimtegevoel, de voorruit reikt van de motorkap tot bijna aan de B-stijl. Het panoramadak loopt van de voorruit tot de achterkant van de auto, waardoor het interieur nog lichter en luchtiger wordt.

Binnenin zet Opel orde op zaken. Met de facelift krijgt de vernieuwde Zafira een volledig opnieuw ontworpen instrumentenbord: alle belangrijke functies zoals het scherm en de bedieningselementen bevinden zich voortaan comfortabel binnen handbereik van de bestuurder. Het scherm van het infotainmentsysteem, dat vroeger boven de middenconsole stond, is vervangen door een aanraakscherm (7 inch). het aantal knoppen en schakelaars werd tot een minimum herleid wat het gebruiksgemak ten goede komt. 

Standaard is de nieuwe Zafira voorzien van het IntelliLink Multimedia Systeem (R4.0 IntelliLink). Dat is compatibel met smartphones en biedt toegang tot verschillende apps, zoals de navigatieapps van Android (Google Maps) of Apple (Apple Maps). Afgaand op mijn ervaring met het systeem verkies ik echter het Radio Navi 950 IntelliLink (€ 900). Het standaardsysteem functioneert niet naar behoren als je smartphone niet optimaal gebruik kan maken van 4G. Een pluspunt is Opel OnStar: de persoonlijke connectiviteits- en hulpverleningsdienst beschermt de passagiers met automatische respons bij botsing en vele andere functies. 

De nieuwe Zafira kan optioneel uitgerust worden met ergonomische voorzetels met AGR-label (Aktion Gesunder Rücken e.V. – Actie Gezonde Rug). De passagiers op de tweede rij kunnen de passagiersruimte omvormen tot een ruime en comfortabele lounge. Dankzij een intelligent vouwmechanisme kan de rugleuning van de middelste zetel neerklappen en draaien om een comfortabele armleuning te vormen voor de andere twee zetels. Deze buitenste zetels verschuiven ook naar achteren en naar het midden van het voertuig, zodat het loungesysteem bijzonder veel been- en schouderruimte biedt. De optionele FlexFix®-fietsendrager die in de achterkant is ingebouwd, is uiterst praktisch. Deze schuift als een lade uit de achterbumper en kan tot vier fietsen dragen.

De Zafira is ook uitgerust met rits aan bestaande en nieuwe veiligheidsvoorzieningen zoals daar zijn verkeersbordherkenning, volgafstandindicator (om voorliggers te detecteren), vooraanrijdingsassistent, rijstrookassistent (Lane Departure Warning) en Adaptive Cruise Control.

De nieuwe Zafira is verkrijgbaar met een gebreide waaier aan benzinemotoren, te beginnen met de 1.4 Turbo ECOTEC met 120 of 140 pk. Zoek je het hogerop is er een 1.6 Turbo ECOTEC met 170 pk en automatische versnellingsbak. Voor de snelle huisvader is er de handgeschakelde 1.6 Turbo ecoFLEX met 200 pk die een topsnelheid haalt van 220 km/u. Dieselen doe je met de 2.0 CDTI met 130 of 170 pk, desgewenst gekoppeld aan automatische versnellingsbak. Later volgt de 1.6 CDTI met 120 of 134 pk. Voor de milieubewuste consumenten is er een 1.6 Turbo CNG ecoFLEX (aardgas) met 150 pk en CO2-uitstoot van 129 g/km.  

De nieuwe multifunctionele Zafira staat vanaf oktober bij de Opel-dealer vanaf € 18.595 (1.4 Turbo ECOTEC), de goedkoopste diesel kost € 23.429.

Conclusie: de facelift is de Zafira ten goede gekomen. Hij is nog praktischer en flexibeler geworden en bezit een zeer uitgebreid motorenaanbod. We zijn wel benieuwd hoe lang Opel nog blijft vasthouden aan het monovolumeconcept voor de Zafira. Achter de schermen is te horen dat zijn opvolger veeleer een crossover wordt. Wait and see. 

 

84
Aandrijving17/20
Comfort 16/20
Rijgedrag 16/20
Veiligheid 17/20
Prijs 18/20
 

Ruimtewonder
Aanbod aandrijflijnen

Harde achterzetels



Deel op

Lees meer over

Video


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.