Test

© Opel

TEST: Opel Zafira Life 2.0 Diesel AT8: gezinsbusje met stijl

31 oktober 2021
Door Benjamin Uyttebroeck
Zeg niet zomaar Zafira tegen een Zafira Life. Waar de eerste een monovolume was, is de Zafira Life afgeleid van een bestelwagen. Al is het dan een bestelwagen waarin het erg aangenaam toeven is. Wij mochten een week proefrijden met een Zafira Life 2.0 Diesel.


1Opel Zafira Life L 507298Niet alleen is de Zafira Life geen monovolume meer, je zou kunnen zeggen dat het ook geen echte Opel meer is. Hij is immers een neef van de Citroën SpaceTourer, de Peugeot Traveller en de Toyota ProAce Verso. Het beproefde concept blijft bij Opel ongewijzigd: deze auto is dus een mooi aangeklede passagiersversie van de Opel Vivaro bestelwagen.

Deze koerswijziging maakt Opel en bij uitbreiding Stellantis geen uitzondering. De markt van de monovolumes is de voorbije jaren verschrompeld terwijl die van de bestelbusjes blijft groeien. Logisch dus dat constructeurs de trend volgen.
1Opel Zafira Life L 507303Groot, groter, grootst

Je kunt een Zafira Life bestellen in drie lengtes: Small (4,60 m lang en zowaar korter dan de oude Zafira), Medium (4,95 m) en tot slot Large (5,30 m), zoals onze testauto. De wielbasis maakt een sprongetje tussen de Small en de Medium, maar bij de Large zitten de extra centimeters in de overhang achteraan.

Alle drie zijn net geen 1,90 m hoog. In theorie kun je daarmee parkeergarages binnenrijden maar het is altijd goed om het even te checken. Als ik dat niet had gedaan toen ik een bepaald lage garage in Oostende wou binnenrijden, had ik er onverhoopt een hop-on-hop-off-bus van gemaakt.

De lange, hoge achterklep kan bij het laden en lossen als handig afdakje dienen. Als je niet genoeg plaats hebt om de volledige klep te openen, kun je ook de achterruit alleen openen – een systeem dat BMW al decennialang toepast in zijn Touring- en X-modellen. Optioneel kun je de Zafira Life krijgen met twee schuifdeuren, die je met een eenvoudige voetbeweging kunt openen zonder je handen te gebruiken.
109 Opel Zafira e 507170Partijtje Scrabble

Elke versie kan tot negen zitplaatsen tellen maar ook configuraties met vijf, zes, zeven of acht plaatsen zijn mogelijk. De op de hogere versies met leder beklede stoelen kunnen op rails naar elkaar toegedraaid worden zodat je een lounge-effect krijgt. Je kunt ook een opbergmodule met opklapbare tafeltjes in het midden plaatsen om pakweg een partijtje Scrabble te spelen met je medereizigers.

De passagiersruimte kan met zijn eigen aircozone voorzien zijn. Hoewel passagiers op de derde rij behoorlijk ver van de bestuurder zitten, kun je zelfs op de snelweg toch nog een gesprek voeren. Jazeker, ik heb mijn petekind lang genoeg van haar smartphone afgehouden om dat te kunnen testen.

Vooraan kunnen de stoelen uitgerust zijn met zetelverwarming en een (eerder bescheiden) massagefunctie. Over comfort gesproken: daar heeft de Zafira Life zeker geen gebrek aan. Toch vonden we het jammer dat er geen opbergruimte is tussen de stoelen vooraan en dat er ook geen goede plek is om je gsm te bewaren. Je kunt hem in het vak onder het navigatiescherm stoppen maar als je iets te fluks optrekt, raakt hij daar al eens uit gekatapulteerd.

De voordeuren hebben onderaan een breed opbergvak. Dat is handig, maar het heeft als gevolg dat je de neiging hebt bij het uitstappen je voet in dat opbergvak te zetten. Dat kan natuurlijk ook aan mijn voet-oogcoördinatie liggen.

Parel aan de kroon

De Zafira Life is misschien afgeleid van een bestelwagen, je merkt dat niet als je eenmaal achter het stuur zit. Alleen de hoge bestuurdersstoel en de afmetingen bij het manoeuvreren verraden zijn utilitaire genen. Eenmaal op de baan doen het dashboard, de erg volledige uitrusting en de gebruikte materialen je vergeten dat je eigenlijk in een bestelwagen zit.

Deze auto beschikt over de gebruikelijke snufjes zoals een vooraanrijdingsassistent, een achteruitkijkcamera en een rijstrookassistent. De parel aan de kroon van deze Opel is echter de optionele head-updisplay (HUD), die niet in de voorruit zit maar wel in een doorschijnend plaatje dat voor de voorruit naar boven schuift.

Opvissen

Deze HUD illustreert ook het intuïtieve karakter van de Zafira Life. Je bedient de positie en de helderheid van de HUD met zijn eigen knopjes en hoeft er dus niet de menu’s voor te doorploegen. Dat is een terugkerend thema in deze auto: je vindt alle functies en instellingen gewoon vanzelf en hoeft niets op te zoeken in de handleiding. We hebben het al anders geweten bij sommige premiummerken.

Dit gebruiksgemak maakt deze wagen ook een ideaal voertuig voor gedeelde vloten. Wie met zijn nageslacht zijn best heeft gedaan om de bevolkingspiramide in evenwicht te houden, zal het ook geen straf vinden de Zafira Life als gezinswagen te gebruiken.
1Opel Zafira Life Multimedia Navi Pro 507174Dat deze auto al even op de markt is, merk je aan het infotainmentscherm van een bescheiden 7 duim. Ook werken Apple CarPlay en Android Auto alleen met een kabel. Al is dat handig om je telefoon terug op te vissen als hij weer eens uit zijn opbergvakje gekatapulteerd is.
1Opel Zafira Life L 507304Pittige diesel

Wij reden met de 2-liter diesel, gekoppeld aan een automatische achtversnellingsbak. Die levert 177 pk (130 kW) en 400 Nm aan koppel. Op papier drinkt hij een respectabele 8,1 l/100 km in de gecombineerde WLTP-cyclus en met 8,7 l kwamen we daar inderdaad dichtbij.

Deze aandrijving doet het prima en laat je vergeten dat je in zo’n grote auto zit. Optrekken en hernemen gaat vlot, de automaat schakelt rimpelloos en ook aan de verkeerslichten moet je niet per se op de rechterrijstrook aanschuiven.

De 2-liter diesel bestaat trouwens ook in een versie van 150 pk (110 kW) die nog 370 Nm koppel opwekt en een fractie minder dorstig is. Deze kan aan dezelfde automaat of aan een handbak met zes verhoudingen gekoppeld worden.

Deze Zafira Life nodigt natuurlijk niet uit tot een dynamisch rijgedrag, maar daarvoor koop je ook geen minibus. Minder leuk is dat de stuurinrichting vaag aanvoelt. Zeker bij het parkeren maar ook op rotondes lijken de wielen zichzelf onvoldoende te centreren.

Forse tarieven

Hoeveel moet dat kosten? Inclusief btw kun je er een hebben vanaf een goede € 40.000 maar in de lange versie, met de krachtigste diesel en met enkele leuke opties aangevinkt kom je vlotjes aan € 50.000 tot zelfs € 60.000. Al is het dan een ruime, volledig uitgeruste en comfortabele wagen die ook nog eens vlot rijdt, dat is aan de hoge kant.

Uiteindelijk onderscheidt deze Opel zich nauwelijks van zijn Citroën- en Peugeot-neefjes. Het is dus zeker de moeite waard ook bij een Citroën- of Peugeot-garage langs te gaan voor een offerte.

De Opel Zafira Life leent zich uitstekend voor professionele gebruikers maar is ook een prima optie voor kroostrijke gezinnen. Zeker met de krachtigste dieselmotor kun je vlot mee in het verkeer en hij ziet er niet verkeerd uit. Ga ook eens kijken naar het filmpje dat we over deze auto hebben gemaakt.

82
Aandrijving17/20
Comfort 17/20
Rijgedrag 16/20
Veiligheid 17/20
Prijs 15/20
 

Ruimte
Volledige uitrusting
Intuïtief in gebruik

Geen echte opvolger van de Zafira
Tweede schuifdeur niet standaard

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 739,68 excl. btw 

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 1010,76

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies. 

Deel op

Lees meer over

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

Autonieuws

Ook op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.