“Waarom heb je een bestelwagen gekocht?” vroeg een vriend aan mijn broer toen hij in de jaren negentig met zijn nieuwe Opel Corsa kwam aangereden. De boodschap was duidelijk: een Opel was zowat de minst aantrekkelijke auto die je op dat moment kon uitkiezen.
Sinds de overname door PSA, intussen zelf opgegaan in Stellantis, is de wederopstanding van Opel echter fenomenaal. Niet alleen kan het merk zijn resultaten weer in zwarte inkt schrijven, het maakt nu ook auto’s die er leuk uitzien. Zeker sinds het nieuwe radiatorrooster Opel Vizor, geïnspireerd op het front van de iconische Opel Manta, heeft Opel een designtaal gevonden die niet met de concurrentie inwisselbaar is.
Opel in het vizier
De nieuwe Opel Mokka is het eerste model dat met dit radiatorrooster is getooid. Dit nieuwe, dynamische familiegezicht is geslaagd maar komt minder tot zijn recht op een volledig zwarte auto. Ook achteraan heeft deze Mokka een pak karakter, met pijlvormige achterlichten en een nieuw lettertype voor de typeaanduiding. Wel jammer dat de kofferhendel nogal onhandig in de bumper weggewerkt is. We hebben er enkele dagen over gedaan om dat te ontdekken en behielpen ons eerst met de afstandsbediening.
De afmetingen en verhoudingen van de nieuwe Mokka zetten hem stoerder op zijn poten dan zijn voorganger. Tegenover de oude GM-Mokka is die van Stellantis 12,4 centimeter korter en net geen anderhalve centimeter breder. De GS Line zet dat potige karakter nog extra in de verf met rode accenten hier en daar.
Geen handleiding
Ook het interieur heeft rode accenten, bijvoorbeeld rond het fraaie dashboard dat er sportief en stijlvol uitziet. De instrumenten zijn altijd digitaal en het infotainmentscherm van 7 inch laat zich intuïtief bedienen. Apple CarPlay en Android Auto zijn natuurlijk van de partij, al is het voor een nieuwe auto jammer dat ze niet draadloos werken. Net als het infotainmentsysteem komt het schakelhendeltje uit het PSA-magazijn, elders zijn er nog GM-knoppen te herkennen. Het geheel blijft harmonieus en het is niet nodig basisfuncties in de handleiding op te zoeken – toch de maatstaf van een goede gebruikersinterface.
De rijhouding is uitstekend en ook de wat langere bestuurder zal comfortabel zitten. Ook achteraan is er voldoende plaats, al valt er niet veel licht binnen door de combinatie van brede C-stijlen met de aflopende daklijnen en de donkere dakhemel in de GS Line.
De koffer biedt plaats aan 350 liter en is daarmee een pak kleiner dan die van de oude Mokka. Je betaalt de prijs van het design ook doordat de koffer bovenaan nogal spits oploopt, wat het minder handig maakt bagage hoog op te stapelen. De achterbank is wel vlak neerklapbaar in twee ongelijke delen.
Gebrom
Je kunt de Mokka in drie rijmodi instellen: Eco, Normal en Sport. In Sport schakelt de automaat wat sportiever maar vooral wordt het gaspedaal veel ‘lichter’, wat automatisch uitnodigt tot een dynamischere rijstijl. In elke stand kun je zelf een versnelling kiezen met de peddels aan het stuur maar de automaat, die liefst acht verhoudingen telt, schakelt zo vlot en zacht dat je die gimmick eigenlijk niet nodig hebt.
Op de baan houdt de Mokka vervelend windgeluid buiten en ook de ophanging doet zijn werk goed. Bij momenten voelt die wat hard en stug aan, bijvoorbeeld bij het iets te fluks over een oneffenheid of een drempel rijden, maar echt storend wordt dat nooit. De aangedreven voorwielen trekken de auto gezwind vooruit en gaan niet snel slippen.
De 1.2-liter levert 130 PK (96 kW) en 230 Nm koppel. Dat is goed voor een acceleratie van 0 tot 100 km/h in 9,2 sec. Zeker in Sport-stand geeft de auto echter een sportievere indruk dan deze cijfers doen vermoeden, wellicht in grote mate dankzij het gebrom van de uitlaat.
Net-niet-autonoom
Zoals Europees voorgeschreven voorziet Opelde Mokka standaard van Front Collision Warning, Automatic Emergency Braking en voetgangersherkenning. Vanaf de basisversie herkent de auto ook verkeersborden en hij laat van zich horen als je tekenen van vermoeidheid begint te tonen. Optioneel kunnen bijkomende veiligheidsvoorzieningen zoals een rijstrookassistent en dodehoekwaarschuwing aangevinkt worden.
Onze testauto had ook de adaptieve cruisecontrol met stop & go-functie waarmee je net-niet-autonoom kunt rijden. Zolang de wet dat voorschrijft, maar vooral ook zolang de technologie niet verder staat, moet je wel het stuur blijven vasthouden.
De achteruitrijcamera geeft een helder beeld maar de camera op de achterklep moet het op zijn eentje doen, zonder assistentie van camera’s op de flanken. Dat betekent dat het beeld beperkt is en je geen beeld krijgt op wat er zich opzij van de auto afspeelt, tenzij je ver genoeg achteruitrijdt zodat die ene camera ook gezien heeft wat er daar gebeurt.
Meer dan elektrisch
Bij zijn lancering richtte Opel de spotlights vooral op de volledig elektrische Mokka-e, die we eerder dit jaar aan de tand konden voelen. De toekomst mag dan wel elektrisch zijn, een volumemerk als Opel kon het zich in 2021 toch niet permitteren van zo’n belangrijk model geen versie met een verbrandingsmotor op de markt te brengen.
De nieuwe Mokka is te krijgen in vier motorconfiguraties: een 1.5-liter diesel met een handgeschakelde zesbak van 110 PK (81 kW) of een 1.2-liter benzine in twee uitvoeringen. De basisversie heeft 100 PK (74 kW) en wordt steeds gekoppeld aan een manuele zesbak maar daarnaast is er ook een versie van 130 PK (96 kW) die ook met een automaat met acht verhoudingen verkregen kan worden.
Elke motorisatie kan gecombineerd worden met elk uitrustingsniveau, gaande van de basisversie Edition tot de topversie Ultimate. De basis-Edition is geen kneusje, want die beschikt al over digitale instrumenten, een 7-inch infotainmentscherm, manuele airco, een snelheidsregelaar en elektrisch verwarmbare buitenspiegels. Een Edition heb je al voor net geen € 23.000, voor de Ultimate met de krachtigste motor en de automaat moet je er € 26.239 neertellen. Daarmee is hij scherper geprijsd dan de Peugeot 2008 waarmee hij verwant is en die bovendien een eigenzinniger interieur heeft wat minder mensen zal liggen.
Zeker in als GS Line kon de nieuwe Mokka ons overtuigen. Niet alleen ziet hij er leuk en stoer uit, hij rijdt vlot, klinkt sportief en is comfortabel. Als de prijs dan ook goed ziet, kunnen we door de vingers zien dat zijn koffer aan de kleinere kant is. “Goed gedaan, Opel, doe zo verder!” schrijven we in het rapport van de jongens uit Rüsselsheim.
Design
Prijs
Volledige uitrusting
Maar één achteruitrijcamera
Onhandige kofferontgrendeling
Koffervolume
Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 419,34 excl. btw
TCO 48 maanden / 100.000 km: € 594,07
Hoe wordt de leaseprijs berekend?
De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod.
Hoe berekent Autonieuws de TCO?
Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).
Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?
Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies.
# | Make | Model | Year | Price |
1 | Honda | Accord | 2009 | $12000 |
2 | Toyota | Camry | 2012 | $14900 |
3 | Hyundai | Elantra | 2010 | $22000 |
4 | Honda | Accord | 2009 | $12000 |
5 | Toyota | Camry | 2012 | $14900 |
6 | Hyundai | Elantra | 2010 | $22000 |
7 | Honda | Accord | 2009 | $12000 |
8 | Toyota | Camry | 2012 | $14900 |
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853