Vier jaar na zijn lancering gaat de Opel Mokka onder het mes. Niet zozeer om zijn rimpels glad te strijken, maar wel om digitaal een inhaalbeweging te maken. Is hij daarmee weer helemaal strijdvaardig in het intussen druk bevolkte B-SUV-segment? We zochten het voor je uit.
🔹 Digitale upgrade, maar beperkt praktisch – Het infotainment maakt een flinke sprong vooruit met verbeterde snelheid, graphics en zelfs ChatGPT-integratie. De binnenruimte blijft echter krap, vooral achterin en in de koffer (310 liter).
De vernieuwde Mokka moet je echt al naast de pre-faceliftversie zetten om de verschillen te spotten. Het bliksemschichtlogo, de lichtblokken en de bumpers werden een beetje opgefrist. Er loopt nu een sierstrip in zwarte hoogglans over de onderste portiervlakken naar achteren, die de designlijn van de zijruiten accentueert. Alle chroom is verdwenen en hier en daar wordt nog een component in het zwart gelakt.
Opel heeft het voor het interieur over een detox-aanpak. Het gaat er inderdaad vrij clean aan toe. Het gros van de fysieke toetsen ging op de schop. Je moet dus veel meer je toevlucht nemen tot het mooie glazen paneel, dat rechts aanraakgevoelig is en links de digitale tellerpartij omvat. Het infotainment maakt een serieuze inhaalbeweging op het vlak van graphics, snelheid en connectiviteit en scoort nu in de goede middelmaat. Ook ChatGPT maakt zijn opwachting, al ben je daar in de praktijk nog niet zo veel mee.
Voor de stoelen wordt enkel textiel gebruikt dat gemaakt is op basis van gerecycled materiaal. Dat voelt in het geval van de GS-versie aan als alcantara. Best prettig dus. De stoelen zitten ook goed en bieden voldoende steun, maar een verstelbare lendensteun was toch een plus geweest. De interieurplastics zijn matig van aanblik en aanvoelen. Het gestreepte grijs boven het dashboardkastje oogt goedkoop en past niet echt bij de rest.
De meeste bestuurders moeten de ideale rijhouding kunnen vinden dankzij de ruime verstelmogelijkheden van de bestuurdersstoel en het stuur, dat voortaan afgeplat is aan boven- en onderzijde. Voorin heb je dus geen reden tot klagen. Achterin is het andere koek. Dit is geen auto voor een gezin met opgroeiende pubers. Laten we vriendelijk zijn en de sfeer als knus omschrijven. Ook de koffer is met 310 liter alles behalve toonaangevend.
Kon je voor de facelift uit twee elektrische versies kiezen, dan weerhoudt Opel voor de Mokka Electric Mk II enkel de krachtigste e-motor met de iets grotere batterij (51,5 kWh netto). 156 pk en 260 Nm op de voorwielen, mag je daar iets van verwachten? Ja. Het onderstel blijkt erg evenwichtig afgesteld en het stuur best nauwkeurig. De 18-duimers van onze testauto bleken geen grote invloed te hebben om het dempingscomfort.
We konden de nieuwe Mokka Electric uitproberen op voornamelijk slingerende bergwegeltjes op Mallorca. Die daagden ons uit om hem de sporen te geven. Desondanks kwamen we volgens de boordcomputer toe met een kleine 17 kWh/100 km. Twee verklaringen: de temperatuur was met 16 graden erg gunstig en we hebben maximaal energie gerecupereerd tijdens uitrol- en remfases. De kaarten kunnen helemaal anders liggen als je in België in de winter op de snelweg rijdt. Een warmtepomp is trouwens een betalende optie.
Opel verlangt minstens € 36.490 voor de elektrische Mokka. Een blik op de concurrentie leert dat je voor hetzelfde budget een Skoda Elroq, Smart #1 en Kia EV3 hebt. Die zijn flink ruimer en op de meeste vlakken beter beslagen. De Opel moet het dus hebben van het esthetische en dynamische plezier dat hij verschaft… of misschien wel van het ‘ontzorgingspakket’ dat je cadeau krijgt en een gratis wallbox en 8 jaar pechverhelping omvat.
De bijgespijkerde Mokka oogt nog altijd hip en biedt behoorlijk wat rijplezier. Hij werkt zijn achterstand op het vlak van infotainment grotendeels weg, maar hetzelfde kan (uiteraard) niet gezegd worden van de binnenruimte. Zijn grootste handicap is wellicht zijn prijs, die anno 2025 niet anders dan als ambitieus kan worden bestempeld in vergelijking met zijn recente rivalen.
Leuke verschijning
Wegligging en comfort
Efficiënte, vlotte aandrijving
Beperkte binnenruimte
Hier en daar goedkope materialen
Weinig competitieve prijs
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853