Laat ons maar met de deur in huis vallen. € 43.950 is geen peulenschil, maar wacht tot je de nagelnieuwe Opel Grandland PHEV vergelijkt met zijn concurrenten en in detail beschouwt. Hij legt overtuigende kaarten op tafel en we waren dan ook erg benieuwd naar deze eerste praktijktest.
Premium looks en uitrusting voor een scherpe prijs - De nieuwe Grandland PHEV combineert een aantrekkelijk design met een uitgebreide standaarduitrusting en blijft qua prijs onder veel concurrenten.
Efficiënte plug-inhybride met tot 87 km elektrische actieradius - Dankzij een 17,8 kWh-accu kan de Grandland PHEV een aanzienlijk stuk emissievrij rijden en duikt hij ver onder de 50 g/km.
Comfortabel rijgedrag met slimme dempingstechnologie - De Frequency Selective Damping zorgt voor een geslaagd evenwicht tussen comfort en stabiliteit, waardoor de Opel zowel vlot als aangenaam rijdt.
Opel is intussen aan de tweede generatie van de Grandland toe. Deze deelt opnieuw zijn bouwstenen met de Peugeot 3008 en 5008, waarvan Peugeot vorig jaar de derde generatie lanceerde. Het STLA-platform van de Stellantis-groep werd ontwikkeld om plaats te bieden voor zowel een groot batterijpakket (tot 98 kWh) als een verbrandingsmotor. Je kunt de Grandland inderdaad bestellen als elektrisch voertuig, maar ook als mild hybrid op 48 volt en als plug-inhybride.
Met een lengte van 4,65 meter neemt de nieuwe Grandland overlangs ruim 17 centimeter extra ruimte in dan zijn voorganger. Hij nestelt zich tussen zijn Franse neefjes in, maar tapt esthetisch wel uit een heel ander vaatje. De 3D Vizor-snuit met Intelli-Lux-HD-koplampen, de hoekige trekken, de horizontale daklijn met boven de kofferklep een indrukwekkende spoiler, de markante achterlichten: ja, we zijn wel fan. Knap zijn ook de vier letters van de merknaam die permanent rood gloeien. Opel lijkt zijn esthetische draai opnieuw gevonden te hebben.
De AGR-stoelen (standaard op de GS) zitten prinsheerlijk. Ze zijn veelvuldig elektrisch verstelbaar, bieden een uitgebreide lendensteunregeling en zijn optioneel ook voorzien van een massagefunctie. Iets minder goed zit je achterin. Niet door een gebrek aan been- of hoofdruimte, maar wel doordat de zitting vrij laag staat en nogal hard zit. Helaas kan je de hellingshoek van de leuning niet verstellen. De koffer scoort goed: 610 liter is prima en met de bank plat wordt dat bijna twee kuub.
Afhankelijk van de versie is het lichtjes naar de bestuurder gebogen infotainmentscherm 10 of 16 duim groot. De grootste versie is niet hoger, maar breder. De hoogte van de kaartweergave blijft dus vrij beperkt. Eronder bevindt zich een reeks fysieke toetsen voor de courante functies. Het systeem is gebruiksvriendelijk, vrij compleet en redelijk snel. Chat GPT maakt een ‘natuurlijke’ spraakbediening mogelijk. Gekopieerd van Saab: de Pure Mode, die de weergegeven informatie tot het strikte minimum herleidt om in het donker voor visuele rust te zorgen. Voor de liefhebbers is er een head-updisplay.
Opel heeft aan de efficiëntie van de 1600-benzine gesleuteld. Deze viercilinder draagt zijn vermogen van 150 pk over op de voorwielen via een nieuwe 7-trapsversnellingsbak met dubbele koppeling (e-DCT). Die werkt soepel en proactief en kan desgewenst sequentieel worden bediend. De elektromotor van 125 pk kan tot 140 km/h de aandrijftaak solo aan. Zet je beide krachtbronnen aan het werk, dan mag je rekenen op 195 pk en een 0-naar-100-sprinttijd van 7,8 seconden.
Met zijn accu van 17,8 kWh netto kan de Opel Grandland PHEV tot 87 kilometer emissievrij rondrijden volgens de WLTP-norm. Hij gaat prat op een CO2-normuitstoot van 19 g/km, wat hem vandaag 75 procent fiscale aftrekbaarheid en in Vlaanderen een erg lage BIV oplevert. Met de transmissie in de B-stand kun je maximaal stroom recupereren tijdens het vertragen. Opladen aan een wallbox kan standaard met 3,7 kW en mits betaling met 7,4 kW.
De Granland Plug-in Hybrid staat op specifieke dempers die voorzien zijn van een extra oliecircuit en klep. Die maken verschillende dempingskarakteristieken mogelijk, afhankelijk van de situatie, de wegomstandigheden en de rijstijl. Korte, hoogfrequente oneffenheden zoals kasseien worden adequaat verteerd, terwijl hij in snelle bochten vrij stevig op de weg ligt en ook niet gaat deinen bij forse remmanoeuvres. Gezien de roeping van de auto zijn we overtuigd van het gekozen compromis.
Terwijl de concurrenten van de Grandland Plug-in Hybrid – denk aan de Ford Kuga, de VW Tiguan, de Skoda Kodiaq, de Hyundai Tucson en de Kia Sportage – de kaap van 50k ronden, zet Opel zijn grote SUV voor minder dan € 44.000 in de vitrine. Iets anders dan ‘scherp’ kun je deze prijszetting niet noemen. Voor de GS betaal je € 48.150 en dan heb je echt een heel compleet uitgeruste, moderne en fijn rijdende auto.
Opel lijkt zijn draai opnieuw gevonden te hebben. Het meet zich een aantrekkelijke visuele identiteit aan en pakt uit met veel uitrusting en technologie voor zijn geld. Als de nieuwe regering bevestigt dat plug-inhybrides fiscaal opnieuw aantrekkelijk worden, dan staat niets hem in de weg om een mooie carrière uit te bouwen in België.
Dynamische, efficiënte hybride
Uitstekend zitcomfort
Scherpe prijszetting
Lage zitting achterbank
Beperkte kaartweergave
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853