Test

© Opel

TEST: Opel Grandland Electric 73 kWh: nu echt groot(s)

17 oktober 2024
Door Alain Devos

Geen korte, lange, geïnspireerde of verwarrende namen voor de elektrische modellen van Opel, ook de met de energie van zijn batterij aangedreven Grandland heet heel gewoon Electric. Er zijn ook nog hybride varianten, het Duitse Stellantis merk voorziet dan ook exact hetzelfde aanbod als zustermerk Peugeot voor de 3008 en 5008.

 

Die Franse auto’s wisten ons eerder al te overtuigen met hun efficiënte elektrische aandrijflijn, al was het wel schrikken van de hoge prijzen die ervoor worden gevraagd. We vangen ook al wel eens op dat het recent ingevoerde agentschapsmodel voor de verkoop van Stellantis-wagens in ons land niet veel ruimte voor kortingen en aanverwante ‘gunstige’ condities meer laat, dan mag je natuurlijk ook niet verwonderd zijn dat de verkoopcijfers momenteel nogal tegenvallen. Over de Grandland-prijzen hebben we het verder in dit verhaal nog, laat ons eerst nog maar eens uitleggen om wat voor auto het hier precies gaat.06 Opel 526357

Hoogtechnologisch sfeertje

‘Lichtjes’ (maar oordeel gerust zelf) geïnspireerd door de Experimental-conceptauto van 2023, komt de in het eigen Duitsland gebouwde Grandland met een vrij klassiek SUV-koetswerk. Van die showauto werd wel de fraaie 3D Vizor-snoet overgenomen, die heeft een verlicht Blitz-logo en beschikt over de weer met een ‘moeilijke’ naam bedachte Intelli-Lux HD-verlichting. We hebben het niet zelf geteld, maar ze werkt met 51.200 individuele elementjes voor een helderder en heel homogeen lichtpatroon dat andere weggebruikers ook niet verblindt.

De achterkant van de auto ademt eenzelfde hoogtechnologisch sfeertje uit, met dank aan (onder meer) de knap gevormde dakspoiler met verticaal gepositioneerd remlicht en natuurlijk ook weer de fijne achterlichten. Die worden daar door een dunne streep met elkaar verbonden, in het midden wel onderbroken door een evengoed én ook overdag verlichte Opel-naam. De visuele verschillen met de vorige Grandland zijn van die aard dat je de ‘nieuwe’ zelfs niet eens als de rechtstreekse opvolger van de ‘oude’ moet zien. Hij staat nu op het al verschillende toepassingen kennende STLA Medium-platform en is met een lengte van 4,65 meter maar liefst 17,3 centimeter groter geworden, daarmee past hij ook netjes tussen de Peugeot 3008 (4,54 meter) en 5008 (4,79 meter). De Grandland groeide ook 6,4 centimeter in de breedte en 1,9 centimeter in de hoogte. 14 Opel 526365

Zonder chroom

Met het vermelden van de wielbasis van 2.795 millimeter hebben we zowat alle belangrijke cijfers gehad. Of toch bijna, want behalve voor flink wat zitruimte zorgden de grote(re) afmetingen van de Grandland ook voor laadvolumes van 550 tot maximaal 1.645 (of 1.950 tot tegen het plafond) liter. Voor we echt in het interieur duiken, toch nog even de buitenkant. De combinatie van twee lakkleuren en dus een zwart dak geeft de indruk dat het laatste een beetje ‘zweeft’. Enkele scherpe lijnen in een voor de rest eerder sober vormgegeven koetswerk zonder ook maar een halve millimeter chroom maken er een, toch voor dit type auto, best wel elegante verschijning van. De zwarte ‘versieringen’ rond de wielkasten en de fraaie 20-duimsvelgen zorgen dan weer voor enkele sportieve toetsen.37 Opel 526388

Naar binnen nu, waar hip en chic de sleutelwoorden zijn. Het lichtjes naar de bestuurder gebogen infotainmentscherm is 10 (Edition) tot maar liefst 16 duim (op de GS-topuitvoering) groot en in het tweede geval vooral heel breed, de ontwerpers hebben het dan ook over een horizontaal ‘thema’. Eronder is er ook nog rijtje ‘echte’ knoppen voor enkele veel gebruikte functies. Knap is ook wel hoe er lijnen van het dashboard naar én door de deuren lijken te lopen. De ventilatie-openingen links en rechts verhuisden van de boordplank naar de deurpanelen, dat is ook wel apart. Het natuurlijk digitale en configureerbare instrumenbord is eerder klein, de voor het rijden belangrijkste gegevens worden via een head-updisplay op de voorruit geprojecteerd. 35 Opel 526386

Visuele rust

Met de Pure Mode kan de zichtbare informatie tot het strikte minimum worden herleid, in het donker en de regen kan dat voor enige visuele rust zorgen. In de flanken van de rugleuning van de AGR-stoelen zorgen twee pneumatische kussens voor extra steun, voor de bestuurder en de voorste passagier zijn er optioneel ventilatie- en massagefuncties. Achterin is er, in vergelijking met de vorige Grandland, 2 centimeter extra beenruimte. Dat lijkt een verwaarloosbaar verschil, maar er is daar aan plaats zeker geen gebrek. De achterbank is wel nogal ‘hard’. We zitten graag in een zetel, in de Grandland zit je er echt op...38 Opel 526389

Om het hoofdstuk over de functionaliteit ook af te sluiten, de Pixel Box is een deels (verlicht) glazen en deels stoffen omhulsel voor de plaats waar je de telefoon draadloos kan opladen. In totaal is voor 36 liter opbergruimte in het interieur gezorgd. Op de rugleuningen van de voorstoelen zijn er vakjes voor telefoons voorzien, in de ruimte onder de middenconsole is er een 12V-stopcontact. 12 Opel 526363

Geen sprinter

Op de ook niet altijd in een heel goede staat verkerende wegen van ons testparcours in de buurt van Frankfurt en het Opel-hoofdkwartier in Rüsselsheim bleek het comfort niet echt boterzacht, dat had allicht ook wel wat met de 20-duimsvelgen te maken. Om de met een gewicht van een goede 2,1 ton (bestuurder inbegrepen) best wel zware Grandland ook enige rijdynamiek mee te geven, moest natuurlijk naar een ‘goed’ compromis worden gezocht. Dat hebben de ontwerpers ook wel gevonden, maar tijdens iets sneller bochtenwerk word je enthousiasme aan het stuur echt wel getemperd door de massa van de auto. Nu goed, deze Opel is een familie- en dus helemaal geen sportwagen.11 Opel 526362

De 213 paarden van de elektromotor blijven alleen in de Sport-stand allemaal tegelijk wakker, al kan je ze ook in Normal en zelfs Eco even wekken door het paspedaal tegen de vloer te stampen. De Grandland toont zich dan best wel vinnig, maar je voelt dat het voor een echt vlotte rijstijl qua vermogen niet veel minder zou mogen zijn. Omwille van dat gewicht dus, we hebben het al enkele keren vermeld. Dat heeft natuurlijk alles te maken met de behoorlijk grote batterij. Je kan kiezen tussen een exemplaar van 73 kWh en eentje van 82 kWh, met een autonomie van respectievelijk 523 en 582 kilometer. Dan mag je wel niet meer dan (alweer respectievelijk) 16,9 en 17,8 kWh/100 km verbruiken, wij beëindigden onze testrit met toch flink wat Duitse snelweg erbij met een gemiddelde van iets meer dan 19 kWh. Snelladen kan tot 150 kW, dat is anno 2024 niet zo bijzonder meer. En vreemd toch dat je zelfs bij de GS-topuitvoering nog € 800 moet opleggen voor een warmtepomp, die is zelfs op een Renault 5 E-Tech Electric al standaard. 25 Opel 526376

Later ook vierwielaandrijving

De Electric weegt maar liefst 532 kilo meer dan de mild-hybride 1.2 Turbo Hybrid, die levert met ‘slechts’ 136 pk dan ook niet zoveel slechtere prestaties. Er is overigens ook nog een plug-hybride Grandland met een 1.6 op benzine en een elektromotor van samen 195 pk, die is zelfs wat sneller dan de Electric. Van die laatste komt er wel nog een variant met twee motoren en dan ook vierwielaandrijving, een exemplaar met een 97 kWh grote batterij en een rijbereik van zowat 700 kilometer staat evengoed al op de planning. Nu we toch ‘onder’ de auto zitten, voor de ophanging van de Electric wordt achteraan een multilink gebruikt. Bij de modellen met verbrandingsmotor is dat een wat minder ‘dynamische’ torsieas.

Een ook letterlijk mooi totaalpakket, deze nieuwe Opel Grandland. De visuele verschillen met de technisch nauw verwante Peugeot-modellen zijn alvast groot genoeg om er een – toch op het eerste gezicht – heel ‘andere’ auto van te maken. En terwijl hij iets groter is dan de 3008, kost hij met een vanafprijs van € 46.650 voor de Electric (€ 36.200 voor de 1.2 Turbo Hybrid) wel wat minder. De rest is een kwestie van smaak en eventuele affectie voor een van de twee merken, natuurlijk. Als Citroën volgend jaar dan ook nog zijn nieuwe C5 Aircross lanceert, wordt het ongetwijfeld nog wat moeilijker om de ‘juiste’ keuze te maken. Zolang het er maar eentje voor een Stellantis-auto is, zullen grote baas Carlos Tavares en al zijn onderdanen ongetwijfeld denken. Ze kunnen daar elke klant momenteel echt wel goed gebruiken.

Score

Totaal

Aandrijving

Comfort

Rijgedrag

Veiligheid

Prijs

  • Elegante looks

  • Stijlvol interieur

  • Knappe aandrijftechnologie

  • Harde achterbank

  • Geen overschot qua vermogen

  • Interne concurrentie (Peugeot en co)

Leasing info

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 723,55 excl. btw 

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 729,78 pdfOpel_Grandland_Electric_TCO.pdf

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies. 

Technische gegevens

Opel Grandland Electric 73 kWh

  • Motor:
    elektrisch
  • Overbrenging:
    voorwielaandrijving
  • Maximum vermogen:
    157 kW / 213 pk
  • Maximum koppel:
    345 Nm
  • Lengte/Breedte/Hoogte:
    4.650 / 1.905/ 1.666 mm
  • Gewicht:
    2.132 kilo
  • Koffer Min/Max:
    550 / 1.645 liter
  • 0-100 km/h:
    9,0 seconden
  • Topsnelheid:
    170 km/h
  • Batterijcapaciteit:
    73 kWh (netto)
  • Gemiddeld testverbruik:
    16,9 l/100 km (WLTP)
  • Rijbereik:
    523 km (WLTP)
  • Gemiddelde CO2-uiitstoot:
    0 g/km (WLTP)
  • Catalogusprijs incl. BTW:
    € 46.650
  • VAA:
    € 133,33 per maand
  • Fiscale aftrekbaarheid:
    100%

Deel op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.