Test

TEST: Opel Crossland X: Nieuw tijdperk

26 mei 2017
Door Redactie
De vraag naar cross-overs in het B-segment is enorm, daarom vervangt Opel de Meriva door de Crossland X. De monovolumes (MPV) zijn verleden tijd en dan is de keuze van Opel heel logisch. Door nieuwe gezinsauto’s het uiterlijk mee te geven van een SUV, speelt het merk in op de vraag van de markt.
De Opel Crossland X is met een lengte van 4.212 millimeter zeer compact. De voorgrille wordt versierd met het glanzende Opel Blitz-logo en geflankeerd door Opels karakteristieke ‘double wing’ LED-dagrijverlichting. Aan de zijkant maakt de opvallende raamlijn de auto wat speelser, met een knipoog naar de Opel Adam. Aan de achterzijde heeft Opel een balans gevonden tussen een stoere uitstraling en een zekere elegantie, waardoor deze cross-over niet lomp of opzichtig is.

Bij het openen van de deur is meteen duidelijk dat Opel ook binnenin goed werk heeft geleverd. Het dashboard heeft een rustige vormgeving en alle knoppen zijn logisch opgesteld. Bovendien heeft de nieuwkomer een uiterst modern infotainmentaanbod. De Crossland X bezit standaard een IntelliLink Multimedia systeem met 7 inch aanraaksysteem, audio, USB, bluetooth en stembediening. Verder is een Navi 5.0 IntelliLink voorzien van een 8 inch kleurenaanraakscherm. Dat zorgt voor een naadloze integratie van Apple CarPlay en Android Auto via compatibele smartphones, die ook nog eens draadloos kunnen worden opgeladen.

De instelbare zetels van de Crossland X garanderen een uitstekend zitcomfort: zowel de bestuurder als de passagier vooraan kunnen (optioneel) genieten van de bekroonde ergonomische zetels met AGR-label (Actie Gezonde Rug) – uniek in dit segment. De lengte, hoogte, rugsteun en zithoek zijn verstelbaar, de zetels zijn uitgerust met elektro-pneumatische rugondersteuning en uittrekbare dijbeensteun. De achterbank kan in een verhouding van 60/40 worden neergeklapt en zorgt zo voor heel wat flexibiliteit. Tot de opties behoren achterste zetels die 150 millimeter kunnen verschuiven, om meer beenruimte of tot 520 liter kofferruimte te creëren. En wanneer de achterste zetels volledig neergeklapt zijn, neemt de kofferruimte toe tot 1.255 liter.

Omdat de Crossland X is ontwikkeld in samenwerking met het kersverse moederbedrijf PSA deelt het de motoren van PSA. Onder de kap heb je keuze uit een 1.2 liter driecilinder benzinemotor met 81 pk, 110 pk of 130 pk. De 110 pk kan ook gekoppeld worden aan een automatische versnellingsbak. Het motoraanbod omvat ook twee dieselmotoren, met 99 pk of 115 pk.

Voor een eerste kennismaking wordt een dieselversie van de Crossland X voorgereden met een 1.6 liter uit de voorraadkeuken van PSA. Deze krachtbron levert 115 pk en een koppel van 300 Nm. Uit stilstand bereik je na 9,9 seconden de 100 km/u-grens, de topsnelheid bedraagt 187 km/u. Met zijn normverbruik van amper 4,0 l/100 km (103 g CO2) is hij op papier uitzonderlijk zuinig. Maar ook in de praktijk is de Crossland X niet gulzig, we noteerden een gemiddeld testverbruik van 5,0 l/100 km. Het weggedrag van de Crossland X kan worden samengevat als "gemiddeld". De nieuwe cross-over heeft niet zo'n scherpe besturing en het onderstel is nogal aan de stugge kant en dat merk je op de autosnelweg. 

Naast een hele rits zinvolle assistentie- en veiligheidssystemen kan de Crossland X uitgerust worden met de Opel Eye-camera vooraan. Deze verwerkt de verschillende gegevens waarop de rijhulpsystemen gebaseerd zijn, zoals de verkeersbordassistent (Speed Sign Recognition) en de rijstrookassistent (Lane Departure Warning). De vooraanrijdingsassistent (Forward Collision Alert) met voetgangersdetectie en automatische noodrem (Automatic Emergency Braking) helpt ongevallen te voorkomen en is gecombineerd met een speciale waarschuwing bij slaperigheid van de bestuurder (Driver Drowsiness Alert).

Opel wil in alle populaire segmenten succes boeken. Naast de Mokka X heeft Opel met de Crossland X twee compacte cross-overs in het B-segment. Dat lijkt een onlogische keuze omdat het merk hiermee de concurrentie met zichzelf aangaat, maar het segment is nu eenmaal booming business, dus kan je beter op twee paarden wedden. De Mokka X ziet er sportief en stoer uit, de Crossland X is in de eerste plaats een praktisch en onopvallende compacte gezinswagen. Te koop vanaf einde juni, de instapprijs bedraagt € 17.900. 

 

73
Aandrijving14/20
Comfort 13/20
Rijgedrag 14/20
Veiligheid 16/20
Prijs 16/20
 

Solide en modern interieur
Fantastische voorstoelen (AGR)
Aantrekkelijke instapprijs

Stugge ophanging



Deel op

Lees meer over

Video

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

Autonieuws

Ook op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.