Niet alleen personenwagens, maar ook bestelwagens moeten tegen 2035 volledig elektrisch zijn. Met de op de Renault Kangoo gebaseerde Townstar EV Van vervangt Nissan de uit productie genomen e-NV200 door een moderne compacte bestelwagen die zich in de stad helemaal in zijn sas voelt.
Nissan deed al heel wat ervaring op met de elektrische e-NV200 die van 2017 tot 2021 gebouwd werd en 33 procent van het marktaandeel in het segment van de compacte elektrische bestelwagens wist te veroveren en 22 procent van de totale markt van de elektrische lichte vracht. Dat is dan wel een mooie prestatie, maar het ging ook over een markt die qua aantallen en zeker ook qua concurrentie weinig voorstelde. Dat verandert nu wel snel, want niet alleen pakken steeds meer constructeurs uit met compacte elektrische bestelwagens, de voorspelling is ook dat het marktaandeel van elektrische exemplaren in het totale plaatje van de lichte vrachtvoertuigen van zo’n 5 procent vorig jaar tegen 2030 naar 49 procent zal stijgen. Er is dus een groot potentieel, waardoor Nissan, als lid van de alliantie waar ook Renault en Mitsubishi deel van uitmaken, meerdere elektrische bestelwagens plant, waarvan deze Townstar de eerste van de nieuwe generatie is.
De elektrische Townstar is technisch identiek aan de Renault Kangoo waar hij op gebaseerd is. Hij heeft een lithium-ionbatterij met een bruikbare capaciteit van 45 kWh en wordt op de voorwielen aangedreven door een 90 kW (122 pk) en 245 Nm sterke elektromotor. Volgens Nissan raak je daar met de “korte” L1-variant tot 301 kilometer ver mee in ideale omstandigheden. Wij verbruikten tijdens onze testrit door het drukke stadscentrum van Parijs – de biotoop van een dergelijke elektrische bestelwagen – gemiddeld 17,6 kWh/100 kilometer, wat in dergelijke omstandigheden, rekening houdend met de netto-inhoud van de accu van 45 kWh, voor een rijbereik van 255 kilometer zorgt. De auto was leeg, op twee inzittenden na, en de buitentemperatuur bedroeg zo’n 10 graden. Met een volgeladen Townstar en een zware voet zal het verbruik ongetwijfeld hoger liggen en neemt het rijbereik af, maar hoe dan ook is die autonomie hier veel minder een probleem dan bij de personenwagenversie. Een compacte elektrische bestelwagen is in de huidige omstandigheden gewoon niet bedoeld voor lange afstanden en zal voornamelijk in stedelijke omgevingen gebruikt worden, waarbij een echt rijbereik van 250 kilometer nooit voor problemen zorgt.
Mocht het toch nodig zijn om tijdens de dag bij te laden, dan kan dat vanaf het tweede uitrustingsniveau Acenta ook met een DC-snellader. De 11 kW AC-lader van het basismodel wordt vanaf die versie namelijk vervangen door een 22 kW AC-lader en hij kan daarnaast ook snelladen met 80 kW (via een CCS-aansluiting). Ook een temperatuurregeling voor de accu is vanaf het tweede uitrustingsniveau standaard.
Met de 80 kW-DC-lader kan de Townstar in 25 minuten 150 kilometer extra rijbereik winnen, met een publieke 22 kW-lader duurt het 1 uur en 10 minuten voor die afstand, aan 11 kW 2 uur en 48 minuten. Hoe dan ook volstaat met een lader vanaf 7,4 kW AC 7 uur om de batterij van leeg tot vol te laden, en is een nachtje laden dus in ieder geval voldoende om ’s ochtends telkens met een volle accu te vertrekken.
Om het energetische rendement en het temperatuurcomfort in het interieur te bevorderen is een warmtepomp altijd standaard. Een verwarmd stuurwiel en verwarmde stoelen zijn als optie verkrijgbaar.
Designmatig is er geen twijfel over de verwantschap tussen de Renault Kangoo en deze Nissan Townstar. De Japanners gaven hem wel een aangepast front met led-koplampen en een Kumiko-patroon als grille dat verwijst naar het Japanse DNA van Nissan en ook het geluid dat de auto bij lage snelheden maakt om de omstaanders te waarschuwen dat er een (elektrische) auto nadert is anders dan bij Renault.
Doordat hij technologisch en structureel identiek is aan de Kangoo kampt ook de Townstar EV met een A-stijl die het zicht beperkt in de bochten, maar neemt hij ook de comfortabele ophanging (zelfs zonder belading) en het correcte plaatsaanbod van die Franse versie over.
Een bestelwagen moet in de eerste plaats praktisch zijn. De Townstar is dat zeker. Hij wordt in twee lengtes aangeboden. De L1 is 4.486 mm lang en biedt een laadvolume van 3,3 m3 (3,9 m3 indien voor de wegklappende passagiersstoel en het draaibare tussenschot werd gekozen) en kan 2 europaletten vervoeren die langs achter geladen worden. Het laadvermogen van de L1 bedraagt 600 kg, de laadlengte 1.810 mm. Op het basismodel Visia voorziet Nissan één zijschuifdeur van 615 mm, op de hogere versies zijn dat er twee.
De L2-variant is met 4.910 mm precies 42,4 cm langer dan de korte. Dat verschil zit deels in de overhang (4 cm) en deels in de wielbasis (38,4 cm). De zijdeuren zijn daardoor ook breder (831 mm) waardoor ook langs de zijkant een europallet geladen kan worden. Het bruikbaar laadvolume klimt op de L2 met precies één kubieke meter tot 4,3 respectievelijk 4,9 m3 bij de variant met de wegklappende passagiersstoel en draaibaar tussenschot. Het laadvermogen is met 800 kg ook nog 200 kg hoger dan op de L1 en de laadlengte neemt toe tot 2.230 mm.
De elektrische Townstar kan ook tot 1.500 kg slepen, wat mooi is, maar ongetwijfeld rampzalige resultaten oplevert voor wat betreft het rijbereik.
Nissan biedt op de elektrische Townstar in tegenstelling tot Renault op de Kangoo ook de zogenaamde “Around View Monitor” aan. Het gaat om een 360°-camera die beelden van rondom de auto op het centrale scherm projecteert en het manoeuvreren met de bestelwagen - die achteraan en opzij veel minder overzicht biedt dan een personenwagen met ramen rondom – vergemakkelijkt. Die AVM is standaard op de Tekna-topversie en wordt in het Techno Pack samen met onder meer het handenvrije parkeersysteem voor € 1.100 aangeboden op de N-Connecta. Verder zijn heel wat optionele actieve en passieve veiligheidstechnologieën als Active Cruise Control, Intelligent Emergency Braking en Trailer Sway Assist als optie verkrijgbaar.
Nissan biedt de elektrische Townstar bestelwagen als Visia-basisversie met het korte koetswerk aan voor € 34.140 exclusief btw (€ 41.309 inclusief btw). De opleg voor de Acenta bedraagt amper € 500 exclusief btw, en hij biedt voor dat geld een volledig tussenschot, een tweede schuifdeur, een gesloten handschoenenkastje, een kunststoffen bekleding voor de vloer van de laadruimte, een DAB-radio, airbags én een 22 kW AC- en 80 kW DC-lader. Er is dan ook geen twijfel over mogelijk dat deze versie vele malen interessanter is dan het basismodel. De daarboven gepositioneerde N-Connecta is er vanaf € 36.840 exclusief btw, de Tekna-topversie moet € 39.040 exclusief btw opbrengen. Voor de L2-variant bedraagt de opleg telkens € 1.100 zonder btw. Nissan biedt 5 jaar of 160.000 kilometer garantie op de auto en 8 jaar op de accu.
Voor bestuurders die tot nog toe hun leveringen en ritten in de stad moesten uitvoeren met een handgeschakelde diesel-bestelwagen is het overstappen op een elektrisch exemplaar met een automaat en een 360°-camerasysteem ongetwijfeld een grote vooruitgang. De stilte van de aandrijflijn en het ontbreken van uitlaatgassen maakt zo’n auto bovendien uitermate geschikt voor die stedelijke omgeving. Het is echter ook alleen daar dat de Townstar EV (en zijn gelijken) echt zin hebben, want het rijbereik is te beperkt voor frequente lange trajecten buiten de stad. Rest het probleem van de aankoopprijs. Die ligt zonder btw en bij gelijke uitrusting € 11.390 tot € 12.390 hoger dan die van de benzineversie met 130 pk. Een met louter het verschil in energiekost onoverbrugbaar bedrag dat maakt dat ook hier geldt dat er dus echt wel een overtuigde klant tegenover de verkoper moet zitten om de elektrische bestelwagen te verkiezen.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853