Nissan nam zijn Qashqai nog eens onder handen. Veel veranderde er dit keer niet, maar bij Autonieuws rijden we graag met auto’s en toerden we dus ook met veel plezier nog eens een weekje met de populaire Japanse cross-over rond. De e-Power natuurlijk, daar zijn ze bij Nissan nog altijd bijzonder trots op.
Met de Leaf was Nissan begin vorig decennium een van de pioniers van wat we maar het ‘nieuwe’ tijdperk van de elektrische auto’s zullen noemen. De constructeur (en zijn Belgische invoerder) noemt ook de Qashqai e-Power graag een elektrische wagen, maar dat is wel wat kort door de bocht. Veel te kort zelfs, zoals de ‘officiële’ CO2-uitstoot van 117 g/km meteen duidelijk maakt.
Pas op, dat maakt de door Nissan zelf ontwikkelde en serieel hybride te noemen technologie daarom niet minder verdienstelijk. Met de Ariya heeft het merk trouwens ook nog een wel volledig elektrisch aangedreven SUV in de catalogus staan, de Qashqai e-Power tapt echter uit een ander vaatje. Ook letterlijk, want de wagen beschikt ook nog over een benzinemotor. Dat is een 1,5 liter grote en 158 pk sterke driecilinder met turbo en variabele compressie die er al rijdend voor zorgt dat de energie voor de batterij (van nog geen 2 kWh) wordt opgewekt. Daarmee kan de 190 pk sterke elektromotor dan de voorwielen aandrijven. De verbrandingsmotor doet dat dus nooit rechtstreeks, wat verklaart waarom Nissan de e-Power een elektrische auto ‘durft’ noemen.
Ook al rijd je inderdaad altijd elektrisch, moet de verbrandingsmotor dus wel regelmatig aan de slag om de elektromotor via een – mogen we dat zo stellen? – omweg van de nodige energie te voorzien. Van de toch als een van de troeven van echte EV’s beschouwde stilte is in deze Qashqai dan ook niet altijd sprake, de driecilinder laat zich ondanks een verbeterde isolatie bij momenten wel nog horen. Een nulemissievoertuig is deze Nissan zoals gezegd ook niet, de al vermelde CO2-uitstoot is zelfs nog een heel pak hoger dan die van plug-inhybride auto’s. Wat je met de Qashqai wel nooit moet (of kan) doen, is hem met het stroomnet verbinden en ‘wachten’ tot de batterij is opgeladen.
Om het hier ook al eerder vertelde verhaal van de e-Power-technologie helemaal af te ronden, het door de constructeur opgegeven (WLTP-)gemiddelde van 5,2 l/100 km is in de praktijk maar zelden haalbaar. Reken op minstens een kleine liter meer, want nog altijd correct maar anno 2024 natuurlijk ook niet meer zo spectaculair is. Je kan het verbruik nog wel wat verder drukken door via de B-stand van de transmissie en meer nog de e-Pedal Mode voor de maximale remenergierecuperatie te gaan. In het laatste geval hoef je voor heel wat vertragingen zelfs niet meer aan het rempedaal te komen.
Hoe innovatief de aandrijving ook mag zijn, de meerwaarde is dus toch eerder beperkt. Zolang de klant zich maar niet laat wijsmaken dat hij met zo’n e-Power een ‘echte’ elektrische auto koopt, willen we het echter gerust nog toejuichen dat verschillende constructeurs ook voor verschillende ‘oplossingen’ kiezen. En zoals ook al gezegd, met de Ariya en evengoed nog de Leaf beschikt Nissan tegelijk dus ook nog over dan wel echte EV’s.
Wat er bij de opfrissing van het model eerder dit jaar zoal veranderde? Wel, het ging zowat letterlijk om een facelift. Het front werd hertekend en kreeg een aanzienlijk groter en van tientallen driedimensionale en kommavormige elementjes voorzien radiatorrooster. De lichtblokken werden net wat fijner en komen designgewijs met een vergelijkbaar kommathema, de koplampen hebben een adaptieve grootlichtassistentie. Het geheel oogt best wel modern en zelfs een tikkeltje gewaagd, dat moet tegenwoordig blijkbaar wel als je tussen ook al het nieuwe Chinese ‘geweld’ nog een beetje wil opvallen. Achteraan kregen de lichtblokken een andere indeling, voor de bumper is er een nieuwe vorm.
Qua aankleding en uitrusting is er vooral met de N-Design sprake van een opwaardering, die variant komt onder meer met 20-duimsvelgen en kunststofonderdelen in koetswerkkleur. In het interieur zijn er nieuwe en hoogwaardigere stoffen en andere materialen, voor de N-Design is de bekleding een combinatie van leder en alcantara. Het nieuwe en sneller reagerende infotainmentscherm is nu 12,3 duim groot. Sfeerverlichting kan voortaan ook, het lijken allemaal voor de hand liggende opwaarderingen. Interessanter is dan ook de technologische update voor onder meer de Around View Monitor. Aan het bij het achteruitrijden door diverse externe camera’s geleverde beeld is een 3D-functie toegevoegd. Die laat toe een van de acht verschillende externe camerastandpunten te selecteren om de auto van voren, van achteren, van de zijkanten of op de hoeken te zien.
Nieuw is ook de mogelijkheid om vaak bezochte parkeerlocaties en zelfs plaatsen in het geheugen van de navigatie op te slaan. Door het breedbeeld van de voorste camera te gebruiken laat de technologie evengoed toe een betere kijk op een misschien wat onoverzichtelijk lijkende weg te krijgen. Voor het natuurlijk digitale instrumentenbord zijn er nieuwe visuals, met voor de verschillende rijmodi ook telkens een aparte kleur. Het infotainment komt nu met Google-integratie en dus Google Maps, Google Assistant en Google Play.
We blijven fan van de Qashqai, een auto waarvan de eerste generatie uit 2006 voor Europa toch wel eventjes de Nissan van de laatste kans leek. Als een van de eerste hippe SUV’s of eerder cross-overs moest hij toen zowat tegelijk de Almera en Primera helpen vergeten, een opdracht waar hij met brio in slaagde. Ondertussen zijn we al aan de derde generatie toe en heeft de auto er natuurlijk een heleboel concurrenten bijgekregen. De facelift van eerder dit jaar had eigenlijk niet veel “om het lijf” en de e-Power is nog altijd niet de elektrische auto die Nissan hem wel eens durft noemen, maar de Qashqai blijft wel een bijzonder sterk product. Je kan hem, voor de volledigheid, trouwens ook nog altijd met een klassiekere mild-hybride aandrijving en dan keuze tussen 140 en 158 pk (en in het laatste geval vierwielaandrijving) krijgen. Met een vanafprijs van € 36.190 ben je dan ook aanzienlijk goedkoper bediend, voor de e-Power wordt minstens € 43.340 gevraagd.
Knap design
Ruim en comfortabel interieur
Originele technologie
e-Power qua verbruik geen grote meerwaarde
Benzinemotor laat zich af en toe horen
Stevige prijs
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853