Tussen alle “normale” auto’s uit het Nissan-gamma trekt één model alle aandacht naar zich toe. Hij is zo bijzonder dat zelfs een potente sportwagen als de 370Z in zijn schaduw verdwijnt. Godzilla is zijn bijnaam, maar op zijn identiteitskaart staat GT-R.
De huidige versie van de GT-R werd gelanceerd in 2007 en kreeg de codenaam R35. Elk jaar kreeg hij wel wat kleinere updates maar voor 2017 kreeg deze geweldenaar een make-over die hem nog performanter maakt dan voorheen. De aandrijving van Nissan’s krachtigste sportwagen gebeurt nog altijd door een 3,8 liter grote V6 met twee turbo’s, die in deze 2017-uitvoering maar liefst 570 pk (20 pk extra) en 637 Nm naar de vier wielen stuurt langs een achteraan geplaatste sequentiële zesversnellingsbak met dubbele koppeling en schakelpeddels. Die staan nu direct achter het stuur en niet langer aan de stuurkolom. Elke GT-R-motor wordt trouwens in een speciale ‘clean room’ met de hand gebouwd door een getrainde TAKUMI-motorspecialist die ook zijn naam op de motor aanbrengt.
Voor het nieuwe modeljaar werd de neus voorzien van een nieuw vormgegeven motorkap, voorbumper, dagrijverlichting en een nieuwe grille, ook het voorruitframe werd verstevigd. Zowat alle aanpassingen hadden één doel: het verder verbeteren van de aerodynamica. Ook de C-stijlen werden aangepast; achteraan bleven de karakteristieke dubbele ronde achterlichten bewaard, een reeks detailaanpassingen verhogen de aerodynamische efficiëntie. De gesmede aluminiumwielen van 20 duim zijn eveneens nieuw. Ook binnenin is de “2017” anders dan zijn voorganger, met onder meer een vereenvoudigd dashboard dat nu nog maar 11 knoppen telt voor het navigatiesysteem en de geluidsinstallatie, tegenover 27 vroeger. De bediening van de navigatie en het infotainment verloopt via een 8-inch touchscreen dat ook een multifunctionele meter bevat. Die kan naar wens worden aangepast voor de weergave van allerlei informatie over de prestaties en de parameters van de motor. Een knipoog naar de PlayStation GranTurismo.
Autonieuws.be kreeg de gelegenheid om de nieuwkomer aan de tand te voelen en ja, we waren danig onder de indruk van de kracht en efficiëntie van dit toppunt van Japans vernuft. De GT-R haalt een topsnelheid van maar liefst 315 km/u en in ideale omstandigheden spurt hij in 2,7 seconden van 0 tot 100 km/u. De acceleraties en hernemingen zijn echt adembenemend, de trekkracht fenomenaal, dankzij de vierwielaandrijving. Wanneer nodig stuurt die 50 procent van het vermogen naar de voorwielen. In alle omstandigheden boezemt deze Nissan hopen vertrouwen in en geeft hij de bestuurder het gevoel alles onder controle te hebben. Qua efficiëntie is dit van het beste wat vandaag in een seriewagen verkrijgbaar is.
Het titanium uitlaatsysteem met actieve kleppen zorgt voor een krachtige sound die naar wens door het Active Sound Enhancement-systeem (ASE) versterkt of gedempt kan worden en daarvoor onder meer gebruik maakt van de luidsprekers in het interieur. Discreet indien nodig, luid waar mogelijk. Qua interieurlawaai onderscheidt de nieuwe GT-R zich ook door de Active Noise Cancellation-technologie (ANC) die ongewenste geluiden onderdrukt.
Voor het nieuwe modeljaar verfijnde Nissan ook de wielophanging en versterkte het de carrosserie zodat de GT-R nu nog stijver is, wat de precisie bij het insturen van bochten vergroot. Voor de demping van Bilstein beschikt de bestuurder over drie keuzemogelijkheden: Comfort-, Normal- en R-stand, dit geldt ook voor de versnellingsbak en het Active Sound Enhancement-systeem (ASE).
Naast de “normale” GT-R in de Pure-uitvoering, te koop vanaf € 99.900 inclusief een vrij complete uitrusting, zijn er nog de Black Edition en Prestige uitvoeringen. Daarenboven biedt Nissan nu ook de
GT-R Track Edition aan. Deze is mede door de NISMO -autosportafdeling van Nissan- op punt gesteld en bevindt zich in het gamma net onder de GT-R Nismo, met 600 pk het absolute topmodel. De Track Edition kreeg een specifieke ophanging en op de racerij gerichte set-up en kost € 10.000 meer dan de Prestige.
De optielijst van de GT-R beperkt zich tot twee soorten lak, een premium nappalederen interieur en carbonelementen die voor een lager gewicht zorgen. Met zijn prijskaartje vanaf € 99.900 is de Nissan GT-R in feite een koopje. Geen enkel ander model op de markt biedt een dergelijke combinatie van high-tech, prestaties en sensaties, gecombineerd met een uitmuntende efficiëntie en dito rijgemak. Bij de concurrentie betaal je voor een gelijkaardig product tot het dubbele.