De Nissan Ariya is niet bepaald een commerciële hoogvlieger bij ons. Hij werd misschien net iets te premium gepositioneerd, maar hij verdient dat predicaat dubbel en dik. Mocht Nissans luxelabel Infiniti nog bestaan in Europa, dan zou de Ariya het geen oneer aandoen, al helemaal niet in deze topversie met bijna 400 pk.
Nissan had zowat alles tegen op het moment dat de Ariya gelanceerd werd. De coronacrisis brak los, de wereldwijde automarkt stortte in elkaar en de chiptekorten die zich bij de heropleving van de economie voordeden, zorgden voor leveringstermijnen van anderhalf jaar of meer. Intussen zijn de tijden veranderd. Er is een overschot aan elektrische auto’s en Tesla dwingt zijn concurrenten om mee te stappen in het kortingsverhaal.
Vandaag koop je een nieuwe instap-Ariya voor minder dan € 40.000. Aan de andere kant van het gamma prijkt sinds enkele maanden de e-4ORCE met 290 kW, die enkel als topversie (Evolve+) wordt geleverd. Het is met deze bolide dat we een week op stap gingen, over een erg gevarieerd parcours, maar wel bij vrij constante temperaturen van om en bij de 20 graden.
De Nissan Ariya springt niet echt in het oog, maar toch weet hij de blik van de voorbijganger te vangen. De meeste mensen kennen het model eenvoudigweg niet. Tijdens een kort pendelritje wierpen onze passagiers verrast op: “Amai, is dat ne Nissan?” Ze waren duidelijk onder de indruk van het fraai gestikte blauwe nappaleder op de stoelen, de alcantara-achtige bekleding van de deurpanelen, de houtstrook met verlichte toetsen op het dashboard, het grote infotainmentdisplay…
De binnenruimte is bovendien royaal, wat misschien ten koste gaat van de koffer. Die is slechts 408 liter groot in het geval van de e-4FORCE, want de bijkomende motor achterin palmt kostbare stouwplaats in. Ter vergelijking: de Skoda Enyaq RS iV kan 585 liter slikken. De Ariya is wel beter geluidgedempt. Je zit ook op prinsheerlijke stoelen met uitgebreide elektrische bediening, al dan niet in combinatie met verwarming en ventilatie.
De bijkomende motor achterin maakt een wereld van verschil. Om te beginnen wat de prestaties betreft: dankzij een totaal van 290 kW zit je in 5,1 seconden aan honderd per uur. Beide krachtbronnen worden bovendien apart aangestuurd. Wanneer een wiel op een gladde ondergrond dreigt door te spinnen, wordt dat meteen opgevangen door een ingreep van de rem. Indien nodig wordt het koppel versluisd naar de wielen die wel grip hebben, en dat duizenden keren sneller dan bij een mechanisch 4x4-systeem.
De auto vertoont dan ook minder onderstuur dan de versie met enkele e-motor. Een bijkomend voordeel is dat de duikneiging bij het remmen wordt ingeperkt. De regeneratieve remkrachten van de elektromotoren worden immers variabel verdeeld over de voor- en achteras wanneer je van het gas gaat. Twee motoren kunnen bovendien meer energie recupereren dan één, wat dan weer goed is voor het verbruik.
Tot zover de theorie. Wij kwamen gemiddeld op een weinig indrukwekkende 22,2 kWh/100 km uit. Ter vergelijking: met de VW ID.5 GTX joegen we per honderd kilometer 4 kWh minder elektronen door de synchroonmotoren. Ondanks zijn grotere accu van 87 kWh houdt de Ariya het dus bij zo’n 400 kilometer rijbereik. In de praktijk betekent dat 350 kilometer, wil je een minimumreserve van 50 kilometer handhaven.
Een leuk feature betreft het e-pedal, waarmee je de regeneratieve remwerking van de elektromotoren in de strafste stand zet en je de auto zelfs volledig tot stilstand kunt brengen. Dat maakt het rijden iets interactiever: je maakt er een sport van om het gas op het juiste moment te lossen, zodat je niet op de rem moet gaan staan. Verder valt er over de rijkwaliteiten van de Ariya E-4ORCE niet zoveel te zeggen: hij rijdt gewoon lekker.
Al moeten we deze laatste zin nuanceren. Zolang de wegen in goede staat verkeren, is dit een erg prettige rijmachine. Schuif je hem echter bulten en putten onder zijn potige wielen, dan blijkt het gekozen ophangingscompromis net iets te stug. De wielen slaan aan het stampen en geven de schokken te sterk door voor een gezinswagen. Met deze afstelling heeft Nissan ongetwijfeld het hoge gewicht van de Ariya iets proberen te camoufleren. Te zachte dempers zorgen immers voor te veel rolneiging in de bocht.
We noteren nog een opmerking op het rijrapport van de Ariya. Op de snelweg laat je de ProPilot best uitgeschakeld als je na vijf minuten je stuur niet wil opvreten van frustratie. De adaptieve cruisecontrol is een angsthaas die bij de minste onraad ingrijpt, terwijl de rijstrookassistent je geen centimeter marge gunt. Het lijkt wel alsof je met het stuurwiel moet vechten. Bovendien moet je het continu in de 10-voor-2-positie vasthouden met je handen, tenzij je om de zoveel tijd geconfronteerd wil worden met een erg irritante “tikkende tijdbom” in het dashboard.
Met een prijs van net geen zeventigduizend euro mikt de Nissan Ariya e-4ORCE Evolve+ op bedrijfsautorijders met een royaal budget. Toch is het tarief in vergelijking met zijn concurrenten niet overdreven. Op de metaalkleur na is alles gewoon standaard: boordlader van 22 kW, warmtepomp, openend panoramadak, Bose sound system, head-updisplay, 360°-camera, elektrische stuurkolom en voorstoelen met geheugen,…
Het enige dat je hem kunt aanwrijven, is dat zijn snellaadvermogen beperkt is tot 130 kW en dat zijn stoelen een massagefunctie missen. Bovendien zouden adaptieve dempers een mouw kunnen passen aan het dempingsprobleem. Er bestaat echter een goedkopere manier om dit laatste euvel op te lossen: ga voor de e-4ORCE 225 kW in Evolve-uitvoering. Die staat op iets meer vergevingsgezinde 19-duimers…
Straks kun je de Nissan Ariya ook bestellen als heetgebakerde Nismo, maar als je 397 pk en een budget van 70k al welletjes vindt, dan dringt de e-4ORCE Evolve+ zich op als een interessante keuze. Hij doorstaat de vergelijking met de VW ID.5 GTX en Skoda Enyaq RS moeiteloos, zolang je van de rijhulpsystemen afblijft.
Luxe afwerking
Geluiddemping
Handige e-pedal
Stugge ophanging
Relatief kleine koffer
Vervelende rijhulpsystemen
Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 935,31 excl. btw
TCO 48 maanden / 100.000 km: € 928,96 Nissan_Ariya_Evolvo_87_kWh_290_kW.pdf
Hoe wordt de leaseprijs berekend?
De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod.
Hoe berekent Autonieuws de TCO?
Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).
Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?
Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853