Sterkhouder. De Mitsubishi ASX is na de Outlander en de L200 wereldwijd het bestverkopende model van de Japanse fabrikant. Met meer dan 30.000 exemplaren was de ASX in 2018 zelfs het tweede bestverkochte Mitsubishi-model in Europa. Tien jaar na de introductie van de ASX lanceert de Japanse constructeur een ingrijpende facelift en upgrade van de sterkhouder met onder andere een nieuwe snoet en een nieuwe motor, zo gewenst leverbaar in combinatie met een CVT-automaat en 4WD.
Facelift. De Mitsubishi ASX is aan zijn derde upgrade toe maar de veranderingen en aanpassingen waren nooit ingrijpender dan nu. De voorzijde is compleet nieuw, achteraan zorgen een nieuwe achterbumper, nieuwe led-achterlichten en een zilveren skidplate voor een moderner voorkomen. Red Diamond en Oak Brown worden aan het kleurenpallet toegevoegd.
Vooraan krijgt de ASX het nieuwe Mitsubishi-gezicht aangemeten. Niet alleen de bumper en grille zijn vervangen, zoals gewoonlijk bij een facelift, maar ook een groot deel van het plaatwerk is nieuw. Net zoals de Eclipse Cross draagt de ASX voortaan het nieuwe Dynamic Shield-frontdesign met een hoger geplaatste motorkap, wielkasten met een iets hoekiger ontwerp en geprononceerde horizontale en verticale details. De nieuwe voorbumper bevat verchroomde beschermschilden, terwijl de skidplate in combinatie met het horizontale en verticale lijnenspel, de inkepingen en luchtinlaten voor een nog robuuster voorkomen zorgt. De rechthoekige lichtunits met richtingaanwijzers en led-mistlampen die onder de led-koplampen zijn gemonteerd, zijn op de uiterste hoeken van de voorbumper geplaatst en versterken op hun beurt het krachtige verschijningsbeeld van de ASX.
Ook binnenin is duidelijk dat bij Mitsubishi een nieuwe wind waait. Het dashboard ziet er goed uit en alle knoppen zijn logisch gegroepeerd. Het infotainment is verbeterd, het scherm is vergroot van 7 naar 8 inch en laat zich intuïtief bedienen. Een niveau lager vind je de klimaatbediening, en helemaal onderaan zitten de knoppen voor de stoelverwarming, een 12-volt aansluiting en twee USB-poorten.
Voorbeeldig ruimteaanbod. Maar dat is lang niet alles waarmee het interieur van de ASX weet te overtuigen. Het ruimteaanbod is zowel voor- als achterin voorbeeldig en de zitpositie is prima. Ook langere passagiers beschikken achteraan over voldoende ruimte. Qua materiaalgebruik en afwerking verdient de vernieuwde ASX een pluim. Een mooie toevoeging aan de luxe beleving van het interieur is het grote panoramisch dak. De bagageruimte van de ASX omvat met de bank omhoog 406 liter.
Nieuwe zuinige motor. Mitsubishi voorziet de ASX voor modeljaar 2020 van een nieuwe krachtbron. De 1.6-liter benzinemotor is vervangen door de 2.0-liter benzinemotor die we kennen uit de Mitsubishi Outlander. Een upgrade in plaats van downsizing. Meer cilinderinhoud leidt tot een grotere zuurstoftoevoer naar de motor, zodat die binnen een groter toerenbereik gemakkelijker zijn werk kan doen. In de Verenigde Staten werd de ASX al geleverd met de 2.0-liter benzinemotor die combineerbaar is met een automatische transmissie.
De 2.0-liter benzinemotor levert 150 pk en 195 Nm (voorheen 117 pk en 154 Nm). In combinatie met de CVT-automaat en 4WD sprint de ASX in 12,2 seconden van 0 naar 100, de topsnelheid bedraagt 190 km/u. De ASX is dus niet meteen een sprinter, maar overtuigt in de tussensprints, waarbij de motor goed is afgestemd op de CVT-automaat met 6 geprogrammeerde verzetten. De CVT-transmissie maakt gebruik van een nieuw ‘Step-up’ schakelsysteem om het gevoel van aarzeling te verminderen, dat gebruikelijk is bij CVT’s. De slimme technologie versterkt het gevoel van een krachtige acceleratie door subtiele veranderingen in toerental, waardoor het lijkt alsof de CVT schakelt als een conventionele automaat, met een bescheiden geluidsniveau. Tijdens onze testrit over snel- en binnenwegen noteerden we een gemiddeld testverbruik van 7,5 l/100 km.
Comfortabel en veilig rijgedrag. Onderweg wekt de ASX meteen vertrouwen op. Het onderstel is geschikt voor zowel lange afstanden als korte (stads)ritten. Door het hoge zwaartepunt – typisch voor een SUV – blinkt de ASX niet uit voor een sportief rijgedrag, daarentegen rijdt die opvallend comfortabel én veilig.
Naast de bestaande rijhulpsystemen zoals Forward Collision Mitigation (FCM), Lane Departure Warning (LDW) en Hill Start Assist is de vernieuwde ASX ook leverbaar met het veiligheidssysteem Miss-acceleration Mitigation System (RMS), dat een aanrijding met een obstakel vóór de auto helpt te voorkomen.
Value for money. Hoewel de Japanse constructeur al jaren prima auto's produceert, is zijn marktaandeel in ons land veeleer bescheiden. Met de vernieuwde ASX gaat Mitsubishi in de aanval in een marktsegment waar een moordende concurrentiestrijd wordt uitgevochten. De grondig vernieuwde Mitsubishi ASX staat vanaf september bij de Mitsubishi dealer met een vanaf prijs van € 22.240.
Ben je op zoek naar een nieuwe SUV, ga dan zeker ook eens langs bij een Mitsubishi-dealer in je buurt en bekijk de ASX eens van kortbij. Met zijn originele look en scherpe prijs is hij goed gewapend en biedt hij veel auto voor zijn geld.
Knappe snoet
Leverbaar met CVT en 4WD
Ruim interieur
Slechts één motor leverbaar
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853