De Tesla Model X krijgt er een premiumconcurrent bij: de EQS SUV, die wij in zijn topversie aan de tand konden voelen. Haast alles aan deze auto kun je enkel maar in superlatieven beschrijven. Zowel in positieve als negatieve zin.
De EQS SUV rust op hetzelfde platform als de EQS tout court. Hij deelt ook zijn druppelvormige designtaal met zijn limousinebroer, die gedicteerd werd door de wetten der aerodynamica. De langgerekte dakboog van de EQS is hier echter niet van de partij. Er moeten immers zeven mensen aan boord kunnen. Daarom is de SUV-versie ook 20 centimeter langer en loopt zijn daklijn verder door naar achteren.
Dat heeft zijn gevolgen voor de stroomlijn. De EQS limousine haalt een Cd van 0,20, terwijl dat bij de EQS SUV naar 0.26 stijgt. Niet slecht, maar ook niet meer uitzonderlijk. De Tesla Model X haalt 0.25, net als de BMW iX overigens. De esthetiek laat ons vertwijfeld achter – in alle drie de gevallen trouwens. Geen van de kandidaten zal ooit een concours d’élégance winnen.
Flinke jaap
De EQS SUV is liefst 5,13 meter lang, wat 9 centimeter meer is dan de Model X en de Volvo EX90. Met zijn vijven heb je minstens 645 liter aan koffervolume. Leg je alle meubilair plat, dan krijg je zelfs een Amerikaanse frigo van twee kuub aan boord. De tweede rij stoelen kan standaard elektrisch versteld worden over een afstand van 13 centimeter. De leuningen van de tweede rij kunnen ook elektrisch versteld worden om ofwel het comfort, ofwel het laadvolume nog wat te vergroten. Tegen een meerprijs kunnen twee extra individuele stoelen achterin toegevoegd worden. Die kun je vrij vlot bereiken dankzij de Easy Entry-functie en ze zitten relatief comfortabel. Met alle zeven zitplaatsen in gebruik is er nog precies 195 liter beschikbaar achter de laatste rij. Op vakantie gaan met een kroostrijk gezin zit er dus niet in, tenzij je een dakkoffer monteert. Dat blijft echter niet zonder gevolgen voor het verbruik.
Hyperdepiep
Het indrukwekkende Hyperscreen is standaard op de 580 4Matic. Tussen de voorruitstijlen strekt zich dus een megagroot gebogen display van 141 centimeter uit, dat een toonbeeld is van resolutie, functionaliteit en gebruiksgemak. Ook de ‘Hey Mercedes!’ spraakcommando’s werken overigens prima. Hetzelfde kan gezegd worden van de navigatie met augmented reality. Op de beelden van de frontcamera worden dynamische pijlen geprojecteerd, zodat je perfect weet welke straat je in moet en wanneer. Ook de verkeerslichtencamera is een plus: telkens je stilstaat aan een kruispunt, zie je op het display wanneer het groen wordt. Je hoeft je nek dus niet in een vervelende hoek te wringen om schuin omhoog te kijken.
Audiofielen moeten beslist het Dolby Atmos Sound system overwegen, dat in combinatie met het Burmester-audiosysteem met 15 luidsprekers verkrijgbaar is en de geluidsbeleving naar een nieuw niveau tilt. Individuele instrumenten of stemmen uit de studiomix kunnen over het hele luistergebied geaccentueerd worden waardoor een echte 360°-ervaring ontstaat.
Onthutsend snel
Verspreid over de twee assen staan 544 paarden (400 kW) paraat. Als je die gezamenlijk loslaat, wordt de 2,8 ton zware kolos in amper 4,6 seconden van nul naar honderd per uur gekatapulteerd. De EQS SUV 580 4Matic doet dat met onthutsend gemak en blijkt onverstoorbaar. Ter vergelijking: de Model X Dual Motor doet er 3,9 seconden over. Hij is 400 kilo lichter dan de EQS SUV en beschikt over 104 kW extra vermogen.Als er één gebied is waarop de EQS SUV zich echt onderscheidt, dan is het wel het rijcomfort. Zijn adaptieve ophanging met luchtvering doet uiteraard een serieuze duit in het zakje. De 22-duimers ten spijt worden grote en kleine oneffenheden weggegomd. Je rijdt als op wolkjes, al dringen bepaalde geluiden wel het interieur binnen.
Werkelijk indrukwekkend zijn de roterende achterwielen. Bij hoge snelheden draaien ze mee met de voorwielen om de stabiliteit te verhogen, bij lage draaien ze in de omgekeerde richting om de draaicirkel te verkleinen. Een heuse zegen in de stad en bij het parkeren: je draait op een zakdoek.
Hoge energiefactuur
Na een meerdaagse test over honderden kilometers met zo’n 60 procent snelweg, 30 procent landelijk verkeer en 10 procent stad strandde de verbruiksmeter op 29,2 kWh/100 km. Gerekend aan een gemiddeld stroomtarief van 50 cent kost je een ritje van honderd kilometer dus zo’n 15 euro. Op dit vlak hadden we toch een beter resultaat verwacht van de Ster. De EQS 580 4Matic berline verbruikt vlotjes een derde minder.
En geraakt ook een stuk verder. Ons testverbruik met de EQS SUV stemt overeen met een goede 350 kilometer aan rijbereik plus nog wat reserve. Voor een auto op dit prijsniveau is dat ondermaats en het is ver verwijderd van de beloofde 594 kilometer (WLTP). Aan de accugrootte zal het niet liggen: de lithium-ionbatterij heeft een bruto capaciteit van 120 kWh (waarvan er 108 bruikbaar zijn) en is daarmee de grootste op de markt bij ons.
Om de pijn te verzachten: de EQS SUV kan snelladen aan 207 kW, zodat je in theorie 300 kilometer aan actieradius wint in een kwartier tijd. Aan een wallbox of gewoon laadpunt met driefasige wisselstroom kan de EQE stroom afnemen aan 11 kW. Je kunt opleggen voor een boordlader van 22 kW, wat gezien de accugrootte geen slecht idee is. Maar had dat eigenlijk niet gewoon standaard moeten zijn op een auto die haast 170k kost? De verwachtingen op dit voertuigniveau zijn erg hoog. De EQS SUV 580 4Matic kan ze niet helemaal inlossen, maar blijft op heel wat vlakken een imposante automobiel.
Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 2306,05 excl. btw
TCO 48 maanden / 100.000 km: € 2177,25
Hoe wordt de leaseprijs berekend?
De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod.
Hoe berekent Autonieuws de TCO?
Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).
Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?
Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853