Van de EQA, de EQB en de EQC over de EQS en de EQV-minibus breidt het gamma van elektrische Mercedessen snel uit. Het voorlopig nieuwste lid van de familie is de EQE, die door zijn naamgeving suggereert dat hij door Mercedes wordt gepositioneerd als elektrische E-Klasse, zoals ook bij EQS de S van “Sonderklasse” naar de S-Klasse verwijst.
Los van de E in de naam en de lengte en breedte van respectievelijk 4,94 en 1,92 meter (4,93 en 1,85 meter voor de E-Klasse berline) heeft de EQE niets gemeen met die berline met verbrandingsmotoren en wordt hij ook niet de vervanger van dat model. Is het dan een kleinere EQS? Ook niet, want ondanks zijn designtaal die zeker vooraan erg veel gelijkenissen vertoont met de grootste elektrische berline van Mercedes is deze EQE een andere auto geworden, zelfs al zijn er overeenkomsten tussen beide modellen.
Druppelvorm
Net als bij de 27 centimeter langere EQS valt de aerodynamische druppelvorm van de EQE op, al loopt die hier in tegenstelling tot bij de grotere broer niet uit op een vijfde deur die een erg ruime toegang geeft tot de kofferruimte, maar wel op een klassieke kofferklep die een minder grote opening vrijmaakt en zo het beladen van de koffer net wat minder makkelijk laat verlopen. Ook de laadruimte zelf is in de EQE, waarvan de koffer 430 liter kan bevatten, aanzienlijk (180 liter) kleiner dan in de EQS.
De wielbasis is 9 centimeter korter dan bij grote broer EQS, wat echter niet tot een bekrompen interieur leidt, en de minder steil aflopende daklijn zorgt zelfs voor wat meer hoofdruimte achterin. Maar zelfs met die extra centimeters voor het hoofd is het niet achterin dat je het best zit in de EQE (zoals dat ook al niet het geval was bij de EQS). De achterbank heeft namelijk een te korte zitting, die ook nogal schuin opgesteld is, terwijl de rugleuning vrij recht staat. De zitpositie achterin is dan ook niet die van een E- of S-Klasse, wat voor kinderen ongetwijfeld geen problemen oplevert maar op lange trajecten voor volwassenen toch afbreuk doet aan het imago van comfort van andere grote Mercedessen.
Comforttopper
Nu is dat comfort anderzijds wel een van de grootste troeven van de EQE, die in het geval van onze testwagen, een Launch Edition-uitvoering, voorzien was van de ultracomfortabele Multicontourzetels met actieve kussens, massage, verwarming- en ventilatie en de Airmatic-luchtvering, waardoor het ophangingscomfort zelfs met de optionele AMG-velgen van 21 duim voortreffelijk was. Ook de kwaliteit van het Burmester-audiosysteem, de reactiesnelheid van het infotainment, de afwerking van het geheel en de gebruikte materialen (op het zwarte plastic op de middenconsole na) mogen tot voorbeeld strekken voor anderen. Daarnaast is het ook erg opvallend hoe stil het aan boord van de EQE is, zelfs op de autosnelweg of op minder goede ondergrond.
Voorlopig twee versies
In afwachting van het verkrijgbaar worden van de EQE 500 4MATIC en de EQE AMG 53 4MATIC+ bestaat het gamma uit een EQE AMG 43 4MATIC met 476 pk en deze EQE 350+, die als basismodel uitpakt met één elektromotor op de achteras en achterwielaandrijving. De motor levert 292 pk en 565 Nm en staat daarmee garant voor een pittige 6,4 seconden-sprint naar de honderd. Het viel ons op dat deze EQE ondanks zijn leeggewicht van 2,4 ton en zijn al bij al beperkte vermogen toch een vinnige indruk naliet.
Remmen kan natuurlijk met het rempedaal, maar is amper nodig als je de via de peddels achter het stuur in drie standen instelbare regeneratiekracht op zijn maximale stand zet. Het is dan bijna mogelijk om aan One Pedal Driving te doen en zo amper of geen gebruik te moeten maken van de schijfremmen. Wie liever een klassieker rijgevoel heeft kan altijd kiezen voor de automatische stand of de regeneratie beperken en zo op de vertrouwde manier omgaan met het rempedaal.
Meer dan ver genoeg…
Volgens WLTP raak je met de 350+ tot 646 kilometer ver op één batterijlading, met dank aan de lithium-ionaccu van 90,5 kWh netto. Die is dan wel 10 procent kleiner dan het exemplaar van de EQS, maar de EQE is ook compacter en raakte in de praktijk met ons gemiddeld stroomverbruik van 20,0 kWh/100 km 452 kilometer ver met een volle batterij (en met alle settings in ecomodus volgens de boordcomputer zelfs tot 580 kilometer). Dat je met een rijbereik van meer dan 450 kilometer hoe dan ook nooit een probleem hebt om je bestemming te bereiken is alvast een zorg minder voor de koper van de EQE. Die kan de batterij aan snelladers opladen aan maximaal 170 kW, wat absoluut geen uitzonderlijke waarde is en ook 30 kW minder dan bij de EQS, maar in ideale omstandigheden wel voor 250 kilometer aan extra rijbereik kan zorgen in een kwartiertje. Voor die ideale omstandigheden zijn dan wel een qua temperatuur gepreconditioneerde batterij en een geschikte laadinstallatie vereist, want anders zal de laadsnelheid beperkt worden tot 100 kW.
Aangezien snelladen de uitzondering is en thuis of op kantoor laden de regel, is het vooral de boordlader die zal worden gebruikt. Die kan standaard 11 kW aan en in de toekomst optioneel ook 22 kW, al is dat laatste niet echt noodzakelijk voor wie thuis laadt en dan aan een nachtje meer dan genoeg heeft om een lege batterij terug te vullen met elektronen.
Jammer maar helaas
Perfectie is niet van deze wereld, dat weten we, en dat geldt ook voor deze EQE, die ondanks zijn basisprijs van € 78.650, en € 104.302 in het geval van onze volledig uitgeruste testwagen met AMG Line pack, op geen enkele zitplaats beschikt over handgrepen aan de dakhemel boven de portieren en zondigt door het gebruik van zwart glanzend plastic op de middenconsole. Dat ziet er alleen mooi uit als de auto nieuw is en het interieur net afgestoft is, want de kleinste stofjes en krasjes doen het geheel er meteen veel minder premium uitzien. Een ander minder puntje is het zicht naar achteren, dat door de kleine achterruit niet optimaal is, al maakt de achteruitrijcamera dat grotendeels goed.
Daarbij niet bepaald geholpen door de chipcrisis heeft Mercedes zijn uitrustingsbeleid moeten bijsturen en is het enorme hyperscreen, dat zijn intrede maakte bij de EQS, op de EQE 350+ niet verkrijgbaar. Wie dat toch in zijn EQE wil zal moeten opleggen voor de EQE AMG 43 4MATIC (€ 106.480), die er als optie over kan beschikken. Nu is ook het van de S- en C-Klasse overgenomen dashboard met het kleinere digitale scherm achter het stuurwiel en het verticaal opgestelde tablet centraal mooi om naar te kijken en makkelijk te bedienen, en is het MBUX-infotainment door de jaren heen steeds gebruiksvriendelijker en vollediger geworden, waardoor we dat hyperscreen ook niet echt misten.
Achterasbesturing
Een optie waarover onze testwagen niet beschikte, maar die we wel erg aanraden omdat we ze op de S-Klasse en de EQS konden waarderen, is de achterasbesturing. Wanneer ze geselecteerd wordt (voor € 1.573) draaien de achterwielen tot 4,5 graden mee met de stuurhoek en verkort de draaicirkel en vergroot de wendbaarheid. Beter nog is verder op te leggen voor het vergroten van die stuurhoek tot 10 graden (nog eens € 1.573), wat echter ook na de aankoop kan via een software-update, maar enkel als de basisoptie reeds op de auto aanwezig is.Met ons testverbruik van 20,0 kWh/100 km, na een hele week rustig rijden, genietend van het comfort en de stilte aan boord, raakten we moeiteloos 450 kilometer ver met één batterijlading. Wie de EQE koopt om voorin te zitten heeft geen reden tot klagen, achterin is het comfort minder goed, maar dat is niet anders bij de duurdere en grotere EQS. De koffer is dan weer niet zo groot als die van de EQS en enkele lacunes en details zorgen voor een net niet perfect rapport. Wie bereid en in staat is om de hoge aankoopsom op tafel te leggen zal zich hoe dan ook snel kunnen verzoenen met elektrisch rijden in de hogere klasse.
Comfort voorin, stilte aan boord
Meer dan toereikend rijbereik
Handigere afmetingen dan EQS
Geen hyperscreen
Comfort achterbank
Kofferopening en -inhoud tov EQS
Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 1010,36 excl. btw
TCO 48 maanden / 100.000 km: € 970,33
Hoe wordt de leaseprijs berekend?
De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod.
Hoe berekent Autonieuws de TCO?
Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).
Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?
Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies.
Mercedes | EQE 350+ |
Motor: | 1 elektromotor |
Batterij: | 90,6 kWh netto |
Maximaal rijbereik: | 452 km (getest) – 567-646 km (opgave constructeur) |
Overbrenging: | Achterwielaandrijving |
Maximumvermogen: | 215 kW / 292 pk |
Maximumkoppel: | 565 Nm |
0-100 km/h: | 6,4 s |
Topsnelheid: | 210 km/h |
Gemiddeld testverbruik: | 20,0 kW/100 km |
Gemiddelde CO2-uitstoot: | 0 g/km (WLTP) |
Catalogusprijs incl. btw: | € 78.650 |
VAA: | € 222,76/ maand |
Fiscale aftrekbaarheid: | 100% |
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853