Om na te gaan of de vernieuwde S-Klasse de leidersplaats in zijn exclusieve segment kan behouden testten we hem als S 400 d 4MATIC in verlengde uitvoering (5,2 m). De drieliter diesel met twee uitlaatgasturbo’s en variabele kleppentiming bestaat als 350 d (286 pk en 600 Nm) en 400 d (340 pk en 700 Nm) en is in die laatste versie de krachtigste diesel die de S-Klasse ooit had. Politiek mag zo’n dikke diesel dan wel niet erg correct zijn, toch blijft deze hypermoderne zescilinder van drie liter een fantastische krachtbron, die door zijn onuitputtelijke reserves nergens iets tekort komt. Het pk-pakhuis is discreet aanwezig en altijd klaar voor de dienst. De diesel is nooit minder dan fluisterstil en slaagt er mede dankzij de uitstekende negentrapsautomaat in om zijn aanwezigheid totaal te doen vergeten. Hoewel zijn prestaties meer dan toereikend zijn, met een top van 250 km/h en een acceleratie tot 100 km/h in 5,2 seconden, zijn het duidelijk niet zijn sportieve aspiraties die de boventoon voeren. Deze S-Klasse is –noblesse oblige- een schrijn van klasse en comfort. De prestaties horen er nu eenmaal bij, maar zijn ware roeping is die van een wellnesspaleis op wielen…
Stel je voor: heerlijk zittend in je luie stoel zacht gemasseerd worden terwijl je geniet van de warme kussens en armsteunen en de topklasse hi-fi die loepzuiver je favoriete track speelt. Intussen snuif je een verleidelijk parfum op en geniet je van de kleurrijke sfeer in je knusse en stille salon… rijdend aan 120 km/u (of ver daarboven): dat is de S-Klasse. Voor de passagiers én voor de bestuurder. Want al dat fraais is voor alle inzittenden beschikbaar. Waar je ook naar kijkt in het weelderige interieur, ieder onderdeel is piekfijn afgewerkt, alle details kloppen, en zelfs voor de meest veeleisenden is alles voorzien.
Zo was onze testwagen, met een catalogusprijs inclusief opties van € 173.108,- (waarvan € 107.327,- voor de basiswagen en € 65.781,- voor de opties) uitgerust met bijna alles wat vandaag op autovlak verkrijgbaar is. Dat gaat dan over het mooiste exclusieve nappaleder, een dubbel glazen dak dat binnen enkele seconden van donker naar transparant of omgekeerd kan verkleuren, extreem comfortabele gekoelde en verwarmde (massage-)stoelen voor- en achteraan inclusief verwarming van de armsteunen (voor- én achterin), een onvoorstelbaar loepzuiver klinkend Burmester® high-end surround soundsysteem van 1590 watt met 26 luidsprekers (€ 7.744,-), naar keuze gekoelde of verwarmde bekerhouders, digitale radio- én tv en alle andere luxe-items, rijhulpen en veiligheidssystemen die je je maar kan inbeelden, tot en met airbags in de veiligheidsgordels achteraan (!).
Dat hij daarbij met zijn leeggewicht van meer dan 2 ton in standaarduitvoering en gezien zijn prestaties niet meer dan 8,7 l/100 km verbruikt is een mooi extraatje dat aantoont dat een diesel voor veelrijders nog altijd de nodige meerwaarde blijft hebben, ook al door zijn uitstoot die met 147 g/km voor deze vierwielaangedreven toplimousine erg redelijk te noemen is.
De veiligheid en het comfort van de bestuurder en zijn inzittenden worden gegarandeerd door een heel leger assistenten (afstandsassistent Distronic, actieve stuur- en spoorassistent, uitwijk-, noodstop-, en verkeersbondenassistent, grootlichtassistent, zijwind-, nachtzicht- en parkeerassistent), radarsystemen en camera’s. De actieve veiligheid is dus extreem doorgedreven, waardoor de kans op een ongeval drastisch afneemt. Ook dat is wellness.
Het is ook opmerkelijk hoe de S-Klasse wanneer de Distronic Plus-snelheidsregelaar is ingeschakeld niet alleen de afstand tot zijn voorligger bewaart en indien gewenst automatisch de snelheidslimieten naleeft, maar wanneer je wil afslaan en richting aangeeft ook vanzelf vertraagt tot de juiste snelheid om eenvoudig af te slaan, en zelfs automatisch van rijvak kan veranderen als je dat wil. Vandaag kan je eigenlijk niet dichter bij autonoom rijden komen, tenzij misschien met de nieuwste Autopilot-functie van Tesla. In ieder geval raakten wij gedurende hele ritten ons gas- en rempedaal zo goed als niet aan, omdat de S alles van ons overnam als we dat wilden. Jammer genoeg was de sensor in het stuurwiel overgevoelig en gaf hij meermaals aan dat we het stuur dienden vast te nemen terwijl we onze handen er wel degelijk op hielden.
Het lijstje met minpunten is erg kort. De koffer van 510 liter wordt door het Burmester® high end-soundsysteem met 40 liter verkleind, waardoor hij niet bijzonder groot meer is, en ook het handschoenenkastje is te klein voor zo’n auto. Maar naast het wat onhandige formaat in stadsverkeer dat nu eenmaal onvermijdelijk is bij een dergelijke limousine, blijft het qua minpunten bij dergelijke details.
Het mag duidelijk zijn: we zijn verleid door dit toonbeeld van klasse en comfort.
Een terecht uithangbord van het meesterschap van de constructeur uit Stuttgart, die daar met de Maybach-versies nog eens een flinke schep bovenop kan doen. De beste plaatsen bevinden zich in deze limo ontegensprekelijk achterin, maar ook vooraan wordt de bestuurder verwend met alle moois dat Mercedes op de plank had liggen.
De S-Klasse was altijd al een toonbeeld van het meesterschap van Mercedes op het vlak van limousinecomfort. Vandaag is dat meer dan ooit zo. Je vraagt je daarbij af hoe dit nog overtroffen kan worden. Voor ons is dit de terechte referentie in de topklasse.
Ongezien comfortniveau
Rijdend welnesscentrum
Prestaties en verbruik
Soms wat overijverige veiligheidsassistenten
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853