Test

TEST: Mercedes-Benz GLS 350d: Top of the range

01 mei 2016
Door Redactie
De GLS is het topmodel van het SUV-gamma van Mercedes-Benz. De GLS – met zeven zitplaatsen - zet nieuwe standaards in zijn segment en evenaart “bijna” het uitrustings- en comfortniveau van de S-Klasse. 
Bij de GLC is het dashboard een kopie van de C-Klasse berline, helaas is dat bij de GLS niet het geval. Het dashboard komt niet over uit de S-Klasse limousine maar werd wel flink opgewaardeerd. Nieuwe features zoals een gedeeltelijk geïntegreerd mediadisplay, het nieuwe multifunctionele stuurwiel, de gemodificeerde middenconsole met touchpad en de nieuwe bekledingskleuren en sierdelen trekken hier de aandacht. Afhankelijk van de zetelopstelling varieert het bagageruimte volume van 680 tot 2.300 liter en biedt in het laatste geval evenveel laadvolume als een lichte bedrijfswagen. 

State-of-the-art connectiviteit en infotainment kunnen optioneel worden geleverd met de laatste generatie COMAND Online inclusief 20,3 cm (8”) mediadisplay in kleur, alsmede het intuïtieve touchpad. Een uitgebreid pakket van gratis Mercedes connect me services en Remote Online-services wordt standaard geleverd op de GLS. Tot de services behoren de automatische noodoproep (eCall), ongevalmanagement en ook pechmanagement en onderhoudsmanagement. Met de Remote Online-services (standaard en gedurende de eerste drie jaar gratis beschikbaar) kan te allen tijde op afstand toegang worden verkregen tot informatie over de auto, zoals de status van ruiten en deuren, de kilometerstand, de bandenspanning en andere diagnostische gegevens.

Safety-first 

Tot de standaard rijassistentiesystemen behoren de COLLISION PREVENTION ASSIST PLUS, de zijwindassistent en ATTENTION ASSIST. Ook standaard bij de GLS: PRE-SAFE®-systeem, Brake Assist System BAS, elektronisch tractiesysteem voor vierwielaandrijving 4ETS, ESP® met dynamische bochtenassistent, cruisecontrol met variabele snelheidsbegrenzing SPEEDTRONIC en de stuurassistent STEER CONTROL.

Het optionele rijassistentiepakket plus verhoogt de veiligheid voor de passagiers nog meer dankzij  DISTRONIC PLUS met stuurassistent en Stop&Go Pilot, PRE-SAFE®-rem met voetgangersherkenning, BAS PLUS met kruispuntassistent, actieve dodehoekassistent, actieve spoorassistent en PRE-SAFE® PLUS. Het zicht in het donker wordt verbeterd door het optionele Led-Intelligent Light System, terwijl afnemend zicht bij slechte weersomstandigheden wordt tegengegaan door MAGIC VISION CONTROL, het verwarmde, adaptieve ruitenwissersysteem met gerichte, efficiënte waterstralen.

Rijmodi en krachtbron 

Onze testauto die was uitgerust met de beproefde 3,0 liter V6-dieselmotor gekoppeld aan een 9G-Tronic automatische versnellingsbak levert 258 pk en 620 Nm aan trekkracht. De bijna 2,5 ton zware Geländewagen sprint in 7,8 seconden van 0-100 km/u en haalt een top van 222 km/u. Met DYNAMIC SELECT heeft de nieuwe GLS zes rijprogramma’s. Naast ‘Comfort’, ‘Slippery’ en ‘Sport’ kan de bestuurder met behulp van de DYNAMIC SELECT-controller in de middenconsole aanvullend kiezen voor ‘Individual’ of ‘Offroad’ voor licht of zwaar terrein. Op de openbare weg leent deze mastodont zich bij voorkeur eerder voor een ontspannen rijstijl. Hij laat zich ontwapenend eenvoudig besturen en is ook uitermate wendbaar voor een SUV van deze omvang. Bijkomend zorgt de nieuwe afstemming van de luchtvering AIRMATIC met doorontwikkelde dempingsherkenning ADS voor een uiterst stabiel rijgedrag. Enkel het parkeren is minder eenvoudig, plots lijken alle parkeervakken zowel te kort of te smal.

Conclusie, Mercedes-Benz is het oudste automerk en heeft, meer dan wie ook, bijgedragen aan de ontwikkeling van de automobiel in al zijn variaties. De constructeur met veruit de meeste innovaties op zijn naam wil in alles de beste zijn, ook in het SUV-segment waarin Mercedes consequent een eigen weg gaat. De GLS staat in de cataloog vanaf € 72.116, echter voor onze zéér goed uitgeruste testexemplaar moet je ruim € 111.000 van je bankrekening plukken. Bereken je de prijs per vierkante meter is dit rechtvaardig, hier geldt ook de regel “the best or nothing”.

 

84
Aandrijving16/20
Comfort 18/20
Rijgedrag 17/20
Veiligheid 17/20
Prijs 16/20
 

Comfort
Zéér ruim

Zitpositie achterbank


Deel op

Lees meer over

Video


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.