De GLE 350 de combineert een vier-in-lijn van twee liter van 194 pk en 400 Nm met een elektromotor van 136 pk die op zijn beurt 440 Nm levert. Gecombineerd geeft dat 320 pk en 700 Nm – ruim voldoende voor degelijke prestaties, met een sprint naar de 100 km/h in 6,8 seconden (en een top van 210 km/h), maar een sportieveling wordt hij er niet mee. Als hij elektrisch rijdt, wat kan tot 160 km/h, hoor je alleen de banden en de wind, maar de diesel laat zich wel duidelijk horen als hij de elektromotor komt bijspringen en in de toeren klimt. Bij constante snelheden is de motor wel mooi stil. De 9G-Tronic-automaat met negen versnellingen aarzelt soms een fractie van een seconde maar schakelt soepel en snel en doet dat ook vaak. Hij past in ieder geval goed bij de combinatie van diesel- en elektromotor.
Wanneer de GLE zoals op onze testwagen over de Airmatic-luchtvering beschikt (een optie van € 2.069,10), is hij extra comfortabel, met een onderstel dat zich aan de snelheid, de ondergrond en de belading aanpast, al blijven kleine oneffenheden toch goed voelbaar. Wanneer de luchtvering is aangekruist op de optielijst, kan de GLE 350 de aanhangwagens van 3.300 kg slepen. Zonder die pneumatische ophanging is het trekgewicht maximaal 2.700 kg.
Duur en niet duur
Dat we de GLE een geslaagd model vinden, kon je ook al lezen in onze test van de GLE 53 AMG 4MATIC+, maar dat model is eigenlijk niet te vergelijken met deze dieselplug-in, die niet zozeer als auto voor het plezier dan wel als auto voor elke dag gekocht wordt, meestal door bedrijven en zelfstandigen. Die zakelijke klanten doen alvast een goede zaak wanneer ze door de zure appel van de gepeperde aankoopprijs bijten.
De basisprijs van € 78.529 is niet mals en dan heb je nog een ellenlange optielijst, maar die aankoopprijs is – zeker in dit geval – slechts beperkt relevant. Kopers van een GLE 350 de zullen als goede zakenmensen namelijk eerder kijken naar de Total Cost of Ownership (TCO) en die houdt rekening met alle financiële aspecten: de financieringskost, het onderhoud, de verzekering, de banden, de energiekosten en alle taksen en belastingen. En geef toe, zeggen dat de TCO van deze auto van zo’n € 80.000 uiteindelijk uitkomt op € 1.200 per maand…. dat klinkt toch al heel wat anders.
Echte plug-inhybride
De GLE 350 de is fiscaal zo interessant omdat het een “echte” plug-inhybride is volgens de fiscus, doordat hij met zijn CO2-uitstoot van 29 g/km onder de grens van 50 g/km blijft en een voldoende grote batterij heeft. Daardoor zijn zowel de auto, de energiekosten en alle uitgaven errond volledig fiscaal aftrekbaar. Bovendien is deze plug-in in Vlaanderen vrijgesteld van BIV en verkeersbelasting (alvast tot eind dit jaar).
Willen we ook in de toekomst gebruik kunnen blijven maken van deze voordelige fiscaliteit is het belangrijk dat de eigenaars van zo’n auto hem ook correct gebruiken. Dat wil dus zeggen de aandrijfbatterij bij elke gelegenheid aan het stroomnet opladen. Dat opladen duurt wel een tijdje als je slechts over een gewoon stopcontact beschikt, want met 31,2 kWh is de batterij uit de kluiten gewassen en moet je 16 uur wachten om ze van helemaal leeg naar helemaal vol op te laden. Met een wallbox van 7,2 kW kan het in vijf uur. Bijzonder is ook dat de GLE 350 de voor € 605 een DC-snellaadmogelijkheid biedt, zoals op echte EV’s, waarmee de batterij in aan een laadpaal van 50 kW in een uurtje helemaal opgeladen kan worden.
Tot 80 km elektrisch
Het bijzondere aan de GLE 350 de is dat hij met die grote batterij een reëel elektrisch rijbereik haalt van zo’n tachtig kilometer. Dat is erg veel voor een plug-in en maakt hem perfect bruikbaar als puur elektrische auto voor de dagelijkse ritten. Op die manier konden we tijdens de eerste dagen van onze testweek prat gaan op een verbruik van nul liter diesel. Het zuiver elektrisch verbruik ligt dan rond de 25 kWh/100 km.
Na een week testrijden met regelmatig opladen van de batterijen maar daarbij ook een traject van 240 snelwegkilometers vertrekkend met een lege batterij en zonder mogelijkheid om onderweg op te laden, kwamen we uit op een gemiddeld dieselverbruik van 4,9 l/100 km en een gemiddeld elektriciteitsverbruik van 9,7 kWh/100 km. Dat zijn uitstekende waarden die bewijzen dat een plug-inhybride diesel, wanneer hij correct wordt opgeladen, een ideale keuze is voor wie veel rijdt en regelmatig de snelweg neemt.
Flinke knaap
De GLE 350 de is een zwaargewicht en weegt leeg al 2.555 kg. Hoewel Mercedes er een efficiënt rijdende SUV heeft van weten maken, voel je dat gewicht wel in de bochten en nodigt hij niet uit om er tegenaan te gaan. Bij gas lossen regenereert de batterij en voel je de auto lichtjes afremmen. Zoals elke moderne Mercedes zit hij vol rijhulpsystemen die soms erg bemoeiziek zijn, wat ons telkens weer deed schrikken wanneer de auto plots bijstuurde of in de remmen ging terwijl we zelf helemaal niet de indruk hadden dat dat nodig was.
Gezinnen appreciëren de overvloed aan ruimte binnenin, met ook op de achterbank opmerkelijk veel plaats voor drie volwassenen, zelfs wanneer die lange benen hebben. Zoals alle andere stekker-SUV’s biedt ook deze GLE geen twee extra noodzitjes in de koffer aan. Die koffer is met 490 liter nog altijd voldoende ruim, al geeft hij wel 140 liter toe op die van de niet-hybride versies van de GLE. Wie meer ruimte nodig heeft kan nog altijd de driedelige achterbank neerklappen en beschikt dan over 1.915 liter laadvolume.
De standaarduitrusting is best uitgebreid, maar als je de GLE een beetje wil aankleden met noodzakelijke of leuke opties, dan moet je er rekening mee houden dat de magische grens van € 100.000 snel overschreden wordt. Maar zoals we al schreven: als je zijn prijs vertaalt in een maandelijks bedrag volgens het TCO-principe (Total Cost of Ownership), valt alles nog relatief mee.
We kunnen Mercedes’ beslissing om voor dieselplug-ins te gaan enkel maar toejuichen. Ook bij de GLE levert deze combinatie een zuinige en voor veelrijders perfect geschikte combinatie op. Hij scoort met zijn verbruik, fiscale plaatje, binnenruimte en technologie, maar is minder geschikt voor particulieren door de hoge aankoopprijs. Wie echter als zelfstandige een TCO-berekening maakt, zal zien dat het financiële plaatje in verhouding best meevalt.
Advies voor uw volgende bedrijfswagen?
Op zoek naar de ideale laadoplossing?
Elektrisch rijbereik
Erg laag verbruik mogelijk
Binnenruimte, ook achterin
Bemoeizieke rijhulpsystemen
Talrijke en dure opties
Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 1.264,20 excl. btw
TCO 48 maanden / 100.000 km: € 1.212,03
Hoe wordt de leaseprijs berekend?
De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod.Hoe berekent Autonieuws de TCO?
Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).
Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?
Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies op maat.
Mercedes-Benz | GLE 350 de 4MATIC |
Motor: | 2,0 Diesel 4 cil. + elektromotor |
Overbrenging: | Automaat, 9 versnellingen |
Vermogen: | 235 kW / 320 pk gecombineerd vermogen |
Max. koppel: | 700 Nm |
0-100 km/h: | 6,8 sec |
Topsnelheid: | 210 km/h |
Gemiddeld testverbruik: | 4,9 l/100 km en 9,7 kWh/100 km |
Gemiddelde CO2-uitstoot: | 29-34 g/km (NEDC) |
Gemiddelde CO2-uitstoot: | 18-28 g/km (WLTP) |
Catalogusprijs incl. BTW: | € 78.529 |
VAA: | € 224 / maand |
Fiscale aftrekbaarheid: | 100 % |
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853