Test

TEST: Mercedes-Benz GLC: uitstekende allrounder

25 januari 2016
Door Redactie
Het gaat Mercedes voor de wind. Afgelopen jaar verkocht het merk met de ster in ons land maar liefst 29.097 auto’s, of een stijging van 15,93% tegenover 2014. De C-klasse eindigde op plaats één. 2015 was voor Mercedes ook “The Year of the SUV”. Met de GLA, GLC, GLE, GLE Coupé, GLS en de facelift van de G-Klasse heeft Mercedes-Benz nu zes volwaardige SUV’s in zijn gamma en het einde is nog niet in zicht. Over zeer afzienbare tijd komt de Mercedes GLB de leemte opvullen tussen de GLA en GLC: zo blijft geen enkel nichesegment onbezet.

De nieuwe GLC moet de GLK doen vergeten en dat lijkt geen al te moeilijke opgave. Volgens de ene is de GLK een lelijke eend met hoekige vormen en voor de andere een afgevijld legervoertuig. Met de nieuwe benaming stelt Mercedes orde op zaken. “GL” staat voor ‘Gelände’, de Duitse vertaling van ‘alle terrein’ en de “C” verwijst natuurlijk naar de C-Klasse. Ook het interieur verwijst naar de C- berline en break. 

Met de GLC reageert Mercedes-Benz op initiatieven van zijn concurrenten. De nieuwkomer onderscheidt zich van die concurrenten door hoogwaardige afwerking en gebruikte materialen. Tegenover zijn voorganger is er meer ruimte voor de inzittenden en hun bagage. 

Op alle terreinen thuis

De nieuwe GLC is standaard voorzien van een AGILITY CONTROL onderstel met stalen schroefveren en variabele demping. De GLC is het enige model in dit martksegment dat optioneel kan uitgerust worden met een full-support meerkamer luchtveringsysteem en elektronisch gestuurde, continu instelbare demping. Het AIR BODY CONTROL onderstel combineert uitstekende rijstabiliteit en sportieve wendbaarheid met optimaal comfort en voortreffelijke off-road capaciteiten.

De GLC biedt het DYNAMIC SELECT-systeem standaard met vijf rijprogramma’s. Bovenop de ECO-, COMFORT-, SPORT-, SPORT+- en INDIVIDUAL-instellingen, die bekend zijn van andere modellen, kan het nieuwe multitalent ook voorzien worden van het Offroad- techniekpakket dat vijf programma’s omvat. "Offroad" wordt ingesteld voor gemakkelijke off-roadcondities zoals gravel of zand. "Bergrit" versterkt de klimcapaciteit op steile hellingen of lange, langzame trajecten omhoog. Samen met AIR BODY CONTROL-luchtvering zorgt het extra programma "Jutterstand" voor het laatste redmiddel, mocht het voertuig vast komen te zitten. Het voertuigniveau wordt dan 50 millimeter naar omhoog getild, de wielslipcontrole zorgt voor andere basiswaarden, zodat de GLC zich uit de nesten kan werken. Het vierde off-roadprogramma "Aanhangwagen" beschikt over bijzondere eigenschappen op onverhard terrein of een drassig weiland. Het Offroad-techniekpakket omvat daarnaast een robuuste Gemtex bodembescherming, om de gevolgen van een fors contact met de bodem tot een minimum te beperken. Downhill Speed Regulation, kortweg DSR, houdt automatisch een vooraf ingestelde de snelheid vast bij het naar beneden rijden van een steile helling, een soort cruise control voor het bergaf rijden.  

Alle DYNAMIC SELECT-programma’s worden gevisualiseerd op het centrale media display. Bijzonder indrukwekkend zijn de off-road animaties: allerlei parameters, zoals hellingshoek, stuurhoek en richting worden in een dynamische modus in real time op het centrale media display weergegeven.

Optimale veiligheid

Bijna alle rijassistentiesystemen uit de C- en S-Klasse zijn ook beschikbaar voor de nieuwe GLC. Ze maken deel uit van het Intelligent Drive-concept en combineren de data van de verschillende sensortechnologieën voor nog meer comfort en veiligheid. COLLISION PREVENTION ASSIST PLUS, zijwindassistent, Headlamp Assist en ATTENTION ASSIST zijn standaard, het rijassistentiepakket Plus zorgt voor een nog uitgebreidere serie actieve veiligheidsmaatregelen, zoals DISTRONIC PLUS met Stuurassistent en Stop&Go Pilot, PRE-SAFE® Rem met voetgangerdetectie, BAS PLUS met kruispuntassistent, Actieve dodehoekassistent, Actieve spoorassistent en PRE-SAFE® PLUS. Dat laatste biedt extra bescherming in geval iemand achteraan tegen je knalt. Door middel van een radarsensor in de achterbumper identificeert PRE-SAFE® PLUS een mogelijk op handen zijnde botsing, het systeem alarmeert het achteropkomende verkeer door op een bijzonder opvallende manier de knipperlichten aan te zetten, activeert preventieve beschermingsmaatregelen voor de inzittenden en remt het voertuig af tot stilstand na de kopstaartbotsing, om erger te voorkomen. De verkeersbordenassistent met waarschuwingsfunctie voor spookrijden biedt extra veiligheid aan  alle weggebruikers en waarschuwt de bestuurder voor snelheidsbeperkingen of inhaalverbod en raadt hem zelfs af een bepaalde weg te gebruiken. Op voertuigen die uitgerust zijn met het LED Intelligent Light Systeem zorgt de Adaptieve grootlicht-assistent plus ervoor dat groot licht niet moet gedimd worden op zijwegen door het gebied van de grootlichtkegel van andere voertuigen te maskeren. Eenvoudiger handling en een duidelijker zicht tijdens manoeuvres in enge ruimtes of in druk stadsverkeer worden mogelijk door de 360° camera, die het voertuig en zijn omgeving laat zien vanuit verschillende perspectieven. De Actieve parkeerassistent parkeert de auto automatisch op een parkeerplaats op de rijbaan, zowel in langs- als dwarsrichting. 

De verbeterde ergonomie en eenvoudiger bediening van de GLC dragen bij tot meer veiligheid. Alle belangrijke voertuigfuncties en instellingen kunnen op intuïtieve wijze uitgevoerd worden via de  audio controller of touchpad. De gewenste instellingen komen tevoorschijn op het gedeeltelijk geïntegreerde media kleurenscherm in het midden van het dashboard. Selectietoetsen naast de lichtknopmodule links van het stuurwiel geven extra mogelijkheden van directe activering van de belangrijkste assistentiesystemen. 

Eveneens nieuw is het head-up display. Deze projecteert voor de bestuurder belangrijke informatie in het gezichtsveld in de voorruit waardoor de bestuurder het verkeer in het oog kan houden en niet wordt afgeleid. Het systeem geeft informatie over snelheid, geldende snelheidslimieten, navigatie-instructies en boodschappen van het DISTRONIC-systeem.

Motorenpallet 

De nieuwe GLC is leverbaar met drie motoren:  220d (170pk), 250d (204pk) en een benzinemotor 250 (211pk). Vierwielaandrijving "4Matic" is standaard op iedere GLC. Alle motoren zijn gekoppeld aan een 9-traps G-TRONIC automatische transmissie die in de GLC 220d uitstekend werk leverde, zowel op de weg als off-road toonde die zich heer en meester. Het sprintje naar de 100 km/u legde hij af in 8,3 seconden, de topsnelheid bedraagt 210 km/u. De dieseluitvoeringen mogen tot 2.500 kg trekken en de  GLC 250 benzine tot 2.400 kg.

In het voorjaar lanceert Mercedes-Benz voor het eerst in dit segment een PLUG-IN HYBRID. De GLC 350 e 4MATIC stoot slechts 60 gram/CO2 per km uit, is gekoppeld aan de nieuwste versie van 7G-TRONIC PLUS automaat en levert gecombineerd 327pk.

Conclusie: Met de GLC bewijst Mercedes-Benz dat een SUV niet per se groot en stoer moet zijn om een uitstekende indruk te maken en na te laten. Met zijn compact en elegant voorkomen en zijn schitterende rijkwaliteiten, afwerking en luxe is hij waarschijnlijk de beste van de klas. De nieuwe Mercedes-Benz GLC kost in zijn basisuitvoering € 45.859, inclusief 4 jaar garantie (tot 250.000km).

 

88
Aandrijving17/20
Comfort 18/20
Rijgedrag 18/20
Veiligheid 18/20
Prijs 17/20
 

Rijkwaliteiten
Comfort
4Matic standaard

Zicht naar achteren
Beperkt aanbod motoren

Deel op

Lees meer over

Video


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.