De populaire modellenreeksen van Mercedes-Benz bestaan traditioneel uit verschillende carrosserievarianten. Zo ook de E-Klasse. Nadat we eerder dit jaar kennis konden maken met de
berline, volgt nu de break.
De nieuwe E-Klasse Break is makkelijker te onderscheiden van de breakversie van de C-Klasse dan de berlineversies van beide modellen. De achterzijde van de nieuwe E-break is gestroomlijnder en eleganter dan die van zijn voorganger, de achterklep staat minder rechtop.
Binnenin valt het (optionele) Widescreen Cockpit-dashboard met twee schermen van 12,3 duim in het oog. Die tonen de virtuele instrumenten in hoge definitie en kunnen, naast de klassieke weergave, ook op nog twee andere manieren geconfigureerd worden. Onze voorkeur gaat uit naar de klassieke weergave, omwille van de rijkelijke uitstraling. Het dashboard kan aangepast worden aan de persoonlijke voorkeuren van de bestuurder door middel van een draai- en drukknop op de middenconsole of via de kleine touchpads op het stuur. Die werken efficiënt en verhogen het gebruiksgemak.
Mercedes’ grootste break is altijd al een ruimtewonder geweest en ook deze nieuwe generatie van de E-Klasse overtreft de concurrentie met een koffervolume van 640 tot 1.820 liter. Hij is daarmee een tikkeltje kleiner dan zijn voorganger (695 tot 1.950 liter), maar blijft niettemin dé benchmark inzake personen- en bagagevervoer… pakezel en luxepaard in één. Geen enkele rechtstreekse concurrent komt in de buurt. De achterbank kan elektrisch worden omgeklapt in drie delen (40/20/40), waardoor een volledig vlakke laadvloer ontstaat. De hellingsgraad van de achterbank kan worden aangepast, waardoor 30 liter extra laadruimte ontstaat. Bovendien is de E-Klasse break ook als 7-zitter verkrijgbaar.
Naast heel ruim - en dan hebben we het niet alleen over de enorme koffer maar eveneens over de beenruimte achterin en de breedte van de zitplaatsen - is deze E-Klasse ook een referentie op het vlak van comfort. Dat komt in de eerste plaats door de ophanging, in onze testwagen de “Agility Control” versie met selectieve demping. Die zorgt voor een goed afrolcomfort en verwerkt verkeersdrempels, putten en oneffenheden zeer efficiënt. De ophanging en de karakteristieken van de auto kunnen op vier manieren worden afgesteld: Eco, Comfort, Sport en Sport+. In de stand ‘comfort’ komt de E-Klasse het best tot zijn recht.
Ook de geluiddemping draagt bij aan het hoge comfortniveau. De dieselmotor is opvallend geluidsarm en van windgeruis of mechanische geluiden tijdens het rijden is zo goed als niks te horen. Daardoor kunnen de inzittenden optimaal genieten van de klankkwaliteit van de (optionele) Burmester-stereo. De afwerking is premium, de gebruikte materialen zijn top.
Het rijgedrag van de break is vergelijkbaar met dat van de
berline. We hebben hier te maken met een ruime en comfortabele gezins- en reiswagen, die behoorlijk snel is maar die niet geconcipieerd is om snel door de bochten te scheuren. De talloze rijhulpsystemen (al dan niet standaard) voorkomen dat je van het rechte pad afwijkt, of erger nog, in de gracht belandt.
Onze testwagen was uitgerust met de in ons land populaire tweeliterviercilinderdieselmotor (194 pk en 400 Nm) die 120 g/km CO
2 uitstoot en een topsnelheid van 235 km/u mogelijk maakt. De E-Klasse break 220d trekt in 7,7 seconden op van 0 tot 100 km/u, wat meer dan behoorlijke prestaties zijn gezien zijn leeggewicht van 1.780 kg.
De 220d is altijd gekoppeld aan de voortreffelijke 9G-TRONIC PLUS-automaat met schakelpeddels aan het stuur. Schakelen gebeurt bij Mercedes traditioneel via een grote hendel rechts aan het stuurwiel, daar waar bij andere merken de ruitenwisserbediening zit. Voor niet Mercedes-rijders is dat even wennen.
Technologisch is de E-Klasse een huzarenstukje. Opmerkelijk is het Drive Pilot-pakket dat een hele reeks rijhulpsystemen combineert met onder meer een uiterst efficiënte file-assistent. Autosnelwegfiles vormen daardoor niet langer een marteling; zonder dat je de pedalen moet bedienen of het stuur moet vasthouden, volgt de E-Klasse zijn voorganger in de file en stuurt hij bij om steeds in het midden van de rijstrook te blijven. Stopt de voorligger, doet onze testwagen dat ook – gelukkig maar. Van zodra het verkeer zich opnieuw in beweging zet, volgt hij automatisch zijn voorligger. Ook de snelheidslimietherkenning werkt uitstekend. Om te voorkomen dat de aandacht van de bestuurder verslapt of dat hij indommelt, moet die geregeld het stuurwiel aantippen.
Beschik je over een smartphone en is je E-Klasse uitgerust met de COMAND Online-optie (€ 2.722) kan je op het grote centrale scherm gebruikmaken van Apple Carplay of Google Auto. Is Apple Carplay actief kan je geen beroep doen op de Mercedes-navigatie en ben je aangewezen op de navigatie-app van Apple.
De E220d break is te koop vanaf € 52.272, met naar keuze 163 pk of 194 pk. De lange optielijst maakt het mogelijk om aan je E-Klasse break een persoonlijke touch te geven. Een aantal opties verdient onze aanbeveling: rijassistentiepakket (€ 2.299) en Widescreen Cockpit (€ 1.028). Vink je alle opties aan, dan loopt de factuurprijs op tot boven de € 80.000.
Ruimte, luxe, comfort: de E-Klasse Break biedt het allemaal. De nieuwkomer oogt dynamischer en chiquer dan zijn voorganger, zonder toegevingen te doen op het vlak van laadruimte of comfort. De andere premiummerken hebben aan deze E-Klasse een bijzonder sterke concurrent die nieuwe maatstaven zet. De ingenieurs en designers van Mercedes hebben eens temeer eersteklaswerk geleverd. Proficiat.