De huidige onduidelijkheid rond de toekomstige autofiscaliteit, en meer bepaald de behandeling van diesels, samen met het toekomstige totaal onzinnige verbod voor (moderne) diesels in lage emissiezones, maakt het voor een merk als Mercedes niet evident om nog volop in te zetten op deze nochtans doorontwikkelde en efficiënte technologie. Gelukkig lieten ze zich in Stuttgart echter niet ontmoedigen en komen ze met de nieuwe C- en E-Klasse “300 de”, plug-in hybrides met een dieselmotor, tegemoet aan de wensen van (voornamelijk zakelijke) veelrijders die terecht vinden dat een benzinekrachtbron (al dan niet bijgestaan door een elektromotor) in hun geval niet de meest verantwoorde keuze is.
Dat moet toch gezegd: wie veel kilometers rijdt is beter af met een diesel dan met een benzine, omwille van het lagere verbruik en dus ook de lagere CO2-uitstoot van diesels. Het beste idee is dan misschien wel om die dieselmotor te koppelen aan een elektromotor met een batterij die hem toelaat om in stadsverkeer volledig emissieloos te rijden. Een idee dat wat ons betreft alleen maar aangemoedigd kan worden. Bedankt, Mercedes, om ook deze versie in jullie aanbod op te nemen.
Maar om welke auto gaat het in het geval van de E-Klasse precies? Mercedes heeft van zijn gekende E-Klasse twee plug-in hybride varianten afgeleid. De alleen als berline verkrijgbare E 300 e combineert een benzine-viercilinder van twee liter en 211 pk met een elektromotor van 122 pk, terwijl de E 300 de, die als berline of als break verkrijgbaar is, de viercilinder dieselmotor van twee liter en 194 pk uit de E 220 d combineert met diezelfde elektromotor van 122 pk. Dat levert hier een achterwielaandrijver op met een gecombineerd vermogen van 306 pk en een gigakoppel van niet minder dan 700 Nm. Dat hij daarbij een normuitstoot van amper 44 g CO2/km laat optekenen maakt er meteen ook een fiscaal erg interessant model van voor zelfstandigen en ondernemingen. Met die uitstoot is hij vanaf 2020 namelijk nog steeds voor 98% fiscaal aftrekbaar, en ook erg interessant voor de berekening van het Voordeel Alle Aard. Ook Vlaamse particulieren genieten door die lage uitstoot van een vrijstelling van de Belasting op Inverkeerstelling en verkeersbelasting. Dit jaar en volgend jaar althans, want wat voor 2021 op dat vlak door de nieuwe regering beslist wordt is momenteel nog onduidelijk. Brusselaars en Walen betalen dan weer een BIV van niet minder dan € 2.478. Slik.
De E 300 de deelt zijn ophanging en onderstel met de andere E-Klasses, en wordt standaard als Avantgarde aangeboden. Daardoor ligt hij ook 1,5 centimeter lager en krijgt hij velgen van achttien in plaats van zeventien duim. De hybride break heeft standaard recht op een pneumatische niveauregeling achteraan, maar is net als de berline niet verkrijgbaar met luchtvering, omdat die de 300 extra kilo’s van de elektrische aandrijving en batterijen niet aan zou kunnen. Dat is jammer maar allesbehalve een ramp, want het ophangingscomfort is ook met de standaardophanging ronduit voortreffelijk. Op dat vlak doet de E-Klasse zijn naam eer aan. De plug-in beschikt standaard over goed zittende sportstoelen, maar wij raden de optionele Multicountourexemplaren (€ 1.924), zowat de beste autostoelen op de markt, warm aan.
Het meergewicht van 300 kilogram is voor het grootste deel op het conto te schrijven van de aandrijfbatterij van 13,5 kWh, die onder en achter de achterbank werd ingeplant. Ze heeft gevolgen voor de grootte van de brandstoftank, die hier beperkt is tot 50 liter in plaats van 66, en voor de koffer, die bij de break anders ronduit enorm is, maar hier door een grote “balk” die vanaf de leuning van de achterbank een groot deel van de koffer inneemt, 200 liter van de kofferinhoud opvreet en de op de andere modellen mooi vlakke laadvloer opsplitst in een laag en een hoog gedeelte. De totale kofferinhoud in vijfzitsconfiguratie zakt hierdoor van 640 liter naar een veel minder indrukwekkende 440 liter. Daarmee hebben we meteen het grootste minpunt van deze E-Klasse gehad, want voor het overige is dit een toonbeeld van homogeniteit en degelijkheid.
Zo is de elektronische sturing van de aandrijving zo goed geregeld en is de geluiddemping zo verzorgd dat je –en dat voor een diesel- meestal amper merkt of de viercilinder aan het werk is, dan wel de elektromotor, die in de negentrapsautomaat geïntegreerd werd.
De prestaties laten weinig of niets te wensen over, maar dat is geen verrassing als je weet dat je 306 pk en 700 Nm ter beschikking hebt. De topsnelheid zou volgens Mercedes niet minder dan 250 km/h bedragen, en optrekken naar de 100 lukt in precies 5,9 seconden. Knap is dat. Elektrisch haalt hij trouwens 130 km/h.
Op batterijkracht belooft Mercedes een rijbereik van 50 kilometer, maar tijdens onze test noteerden we er systematisch 36, wat nog steeds een mooi resultaat is en toelaat grote delen van de dagelijkse trajecten volledig elektrisch af te leggen en het dieselverbruik aanzienlijk te drukken. Tijdens onze testperiode kwamen we –mits systematisch bijladen van de batterij aan het stroomnet- dan ook toe met 5,3 l/100 km aan diesel, wat zuinig is voor een auto van 2.215 kg leeg met dergelijke prestaties.
Het aan een gewoon stopcontact volledig opladen van de batterij neemt vijf uur in beslag, aan een wallbox van 7,4 kWh duurt het zo’n negentig minuten. Dat laden gebeurt trouwens via een laadpoort die –typisch Mercedes- rechts achterin de bumper werkt verwerkt. Een wat vreemde plaats omdat ze bijzonder kwetsbaar is bij aanrijdingen.
De E-Klasse break is met zijn 4.947 mm een lange auto, maar door de relatief kleine draaicirkel en het oordeelkundig ontdubbelde stuur is parkeren geen zware opdracht, zeker niet als je over de hulp van de in hoge resolutie op het grote centrale scherm weergegeven beelden van de 360°-camera’s beschikt.
Het plaatsaanbod binnenin is royaal, zeker voorin, waar je zeeën van ruimte hebt en uitkijkt op het indrukwekkende Mercedes-dashboard met de twee grote breedbeeldschermen. De E 300 de break is trouwens vrij goed uitgerust voor zijn stevige basisprijs van € 68.607, met onder meer een elektrisch bediende achterklep, een multifunctioneel sportstuur, elektrisch verstelbare sportstoelen, twee laadkabels (voor een wallbox en voor een gewoon stopcontact), ledkoplampen, de uitstekende negentrapsautomaat, een handsfree-sleutel, een automatische airco met twee zones en last but not least het navigatiesysteem. Voor het overige is zo goed als alles wat je zou kunnen wensen terug te vinden in de ellenlange optielijst.
Zoals het een E-Klasse betaamt is ook de E 300 de voortreffelijk afgewerkt en maakt hij gebruik van kwalitatieve materialen, inclusief een voor de hybrides specifiek gekozen afwerking met essenhout en aluminium.
De Mercedes E 300 de is naast zijn broer, de C 300 de, vandaag de enige diesel plug-in op de markt, en is daardoor een unicum. Hij is allesbehalve goedkoop maar weet door zijn voordelige fiscaliteit wel het verschil te maken voor zelfstandigen en ondernemers. Die zullen genieten van zijn prestaties, het hoogstaande comfort en het lage verbruik, terwijl ze relatief weinig offers moeten brengen op praktisch vlak, al is de inplanting van de batterij en de plaats die ze in de koffer inneemt een serieus minpunt.
(met dank aan Ward Seugling van CarJournalism voor de prachtige foto's)
Uitstekende combinatie diesel-elektriciteit
Fiscaal erg interessant
Rijcomfort, verbruik en prestaties
Batterij-integratie in koffer
Aanzienlijk meergewicht (300 kg)
Plaatsing laadpoort in bumper
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853