Telkens Mercedes-Benz een nieuwe generatie van de E-Klasse lanceert, is dat groot nieuws. De E-Klasse is de best verkochte modellenreeks van het merk uit Stuttgart en dé typische Mercedes-Benz.
Een merk dat zijn bestseller vernieuwt, gaat niet over één nacht ijs. Voor het ontwerp van de nieuwkomer zochten de designers inspiratie bij recente S- en C-Klasse die goed in de markt liggen. Daardoor worden de uiterlijke verschillen tussen de verschillende modellenreeksen almaar kleiner. Leuk voor de eigenaar van de E-Klasse, iets minder voor die van de S-Klasse die veel dieper in zijn portefeuille heeft moeten tasten voor zijn Duitse droom.
Wij reden met de E 220d (2.0 liter, 194 pk & 400 Nm), de versie die in ons land - samen met de E 200d (150 pk) - het gros van de verkoop voor zijn rekening zal nemen. De 220d-viercilinderdiesel is altijd gekoppeld aan de nieuwe en aangename 9G-TRONIC PLUS-automaat en onderscheidt zich door een laag normverbruik (3,9 l/100 km) en dito CO
2-uitstoot (vanaf 102 g/km). Die 3,9 liter bleken op de weg in normale rij- en weersomstandigheden niet haalbaar; autonieuws.be kwam uit op een gemiddeld verbruik van 5,9 l/100 km of 2 liter meer dan de fabrieksgegevens. Maar ook met een gemiddeld verbruik van 5,9 l/100 km kunnen we leven, gezien de prestaties: van 0 tot 100 km/u in 7,3 seconden en een topsnelheid van 240 km/u.
Technologisch vernuft De E-Klasse is hét uitstalraam van Mercedes-Benz op het vlak van technologisch vernuft. Alle mogelijke rijhulpsystemen zijn standaard of als optie verkriljgbaar, met de nieuwe E-Klasse zet Mercedes-Benz ook een eerste stap in de richting van de zelfrijdende auto. Onder de noemer Drive Pilot vinden we een actieve rijstrookwisselassistent terug en de al langer bekende adaptieve snelheidsregelaar Distronic. Die beschikt over een handige file-assistent die de auto niet alleen automatisch afremt in de file maar hem ook vanzelf weer laat doorrijden. Ook het automatisch aanpassen aan de toegelaten maximumsnelheid is mogelijk, een leuk gadget is de automatische parkeerassistent Remote Park Pilot. Via een mobiele app kan je de E-Klasse vanop afstand naar een garage of parkeerplaats laten rijden. Daarmee scoor je gegarandeerd bij de omstaanders.
Het interieur is zeer geslaagd. Het dashboard is gebaseerd op dat van de S-Klasse, en valt op door de twee schermen van 12,3 duim die de virtuele instrumenten in hoge definitie tonen en op drie manieren geconfigureerd kunnen worden. Als allereerste model beschikt de E-Klasse ook over goed functionerende aanraaktoetsen op het stuur. Naast de stuurwielbediening is er het touchpad op de centrale console, via spraakbediening kan een hele reeks functies worden bediend. De nieuwkomer zit dus bomvol technologie, die verhoogt het comfort en werkte in ons geval perfect. De zachte ophanging garandeert het typische Mercedescomfort, in de Avantgarde-versie is de ophanging sportiever afgesteld. Is comfort opperste prioriteit, kan kies je voor de optionele pneumatische ophanging Air Body Control met automatische hoogteregeling en continu elektrisch regelbare schokdemping. Vink ook de actieve multicontourstoelen met massagefunctie aan. De aanpasbare led-interieurverlichting met in totaal 64 verschillende kleurencombinaties daarentegen is geen onmisbare optie.
Het weggedrag van de E-Klasse is voorspelbaar en veilig zonder echt sportief te zijn, het stuur voelt natuurlijk aan en geeft een goede feedback. Binnenin is het stil, al is de dieselmotor - hoewel stiller dan voorheen - toch nog als zodanig hoor- en herkenbaar.
De catalogusprijs van E 220d bedraagt € 49.610 en wordt aangeboden met naar keuze 163 pk of 194 pk, zonder prijsverschil. Dit om de Waalse en Brusselse kopers niet tegen het hoofd te stoten, die een hogere BIV moeten betalen voor de 194 pk-versie. Zoals gebruikelijk is de optielijst erg lang en zijn de extratoebehoren gewoon duur.
Conclusie: met de nieuwe E-Klasse toont Mercedes-Benz aan dat het nog altijd een toonaangevende rol vervult op het vlak van technologische vernieuwing. Nooit zat een auto zo bomvol hightech. Daarnaast blijft de E, als klassieker in het Mercedes-gamma, een degelijke, veilige, ruime en comfortabele reiswagen die zijn aankoopprijs compenseert door zijn traditioneel goede restwaarde.