Test

© autonieuws.be

TEST: Mercedes-Benz CLE Coupé: C + E = CLE

11 maart 2024
Door Stijn Blanckaert

De populariteit van coupés en cabrio’s daalt (helaas) zienderogen. Maar omdat er nog altijd mensen zijn die weer maar eens een SUV of Crossover maar niks vinden blijven bepaalde fabrikanten, waaronder dus ook Mercedes-Benz, actief in dit segment, al is dat dan met minder verschillende modellen. De CLE is namelijk tegelijk de vervanger van de C-Klasse Coupé én de E-Klasse Coupé en heeft dus een zware taak. Wij reden met de krachtigste viercilinderversie, de 300 4MATIC en ook even met de 220d met zelfontbrander.

 

test autotest review Mercedes Benz AMG CLE Coupé 0004Als vervanger van zowel de C- als de E-Klasse Coupé is de erg stijlvolle en 4,85 meter lange CLE 16 cm langer dan de C Coupé maar ook 1,5 cm langer dan de E Coupé. Met zijn breedte van 1,86 m en hoogte van 1,43 m past hij precies tussen de C en E berline, maar ondanks zijn afmetingen die hem bij de E-Klasse doen aanleunen sluit hij qua looks aan de buiten- en binnenkant wat ons betreft toch meer aan bij de C-Klasse. test autotest review Mercedes Benz AMG CLE Coupé 0003Vooraan lijkt hij als twee druppels water op de andere modellen, achteraan kreeg hij een eigen design met een fel aflopende daklijn en een mooie achterzijde met brede, spits toelopende achterlichten met een gestileerde led-lijn erin. Knap gedaan. test autotest review Mercedes Benz AMG CLE Coupé 0002

Beste infotainment op de markt 

De verwantschap met de C-Klasse blijkt niet alleen uit de wielbasis, die met 2,87 m precies dezelfde is als die van die C, maar zeker ook uit het van dat model overgenomen dashboard met het horizontale dashboardscherm met een diameter van 12,3 duim achter het mooie sportstuur en de verticaal opgestelde tablet met een schermdiagonaal van 11,9 duim. test autotest review Mercedes Benz AMG CLE Coupé 0011Dat scherm is de handige interface van wat ongetwijfeld het allerbeste infotainmentsysteem van het moment is: Mercedes’ MBUX. Dat is bijzonder gebruiksvriendelijk, met heldere en logische menu’s, mooie graphics en gelukkig ook permanent getoonde virtuele toetsen voor de klimaatregeling. test autotest review Mercedes Benz AMG CLE Coupé 0015Ook het dashboardscherm, dat op talloze manieren te configureren is, vormt in combinatie met de head-updisplay een perfecte manier om op de hoogte te zijn van alles wat er bij het rijden toe doet. 

Hoofdruimte achterin beperkt 

Met dank aan de wielbasis van 2,87 m is er achterin wel voldoende beenruimte, maar verwacht niet dat je daar in deze coupé even riant zit als vooraan, waar de stijlvolle stoelen een uitstekende steun en voldoende ruimte bieden en een handige uitschuifbare arm je de veiligheidsgordel aanreikt wanneer je de deur sluit, zodat je niet te ver achter je moet reiken. test autotest review Mercedes Benz AMG CLE Coupé 0018De hoofdruimte achterin is door de duikende daklijn namelijk beperkt en wie meer dan 1m78 meet zit er met zijn kruin tegen het plafond en ziet weinig door de kleine driehoekige zijruitjes. De leuning staat er ook nogal rechtop en achteraan in- en vooral opnieuw uitstappen is niet eenvoudig voor wie niet echt lenig is. Maar goed, daarom is het ook een coupé en geen berline. De koffer is met een inhoud van 420 liter wel voldoende groot qua omvang maar heeft door de uitsnijding van de kofferklep een eerder beperkte laadopening en een vrij hoge tildrempel. test autotest review Mercedes Benz AMG CLE Coupé 0020

Vier- en zescilinders 

Voor de aandrijving biedt Mercedes ook zonder de AMG-varianten al heel wat keuze met twee viercilinders en een zescilinder op benzine en heeft het zelfs een diesel in het aanbod. Die 220d met 197 pk en achterwielaandrijving toonde zich in de handen van collega Alain met een dorst van 4,7 l/100 km bijzonder zuinig en aangenaam, maar wij reden zelf een week met de 300 4MATIC. Die heeft een twee liter grote mild hybride viercilinder met 258 pk en 400 Nm die boven de ‘200’ met 204 pk en 320 Nm postvat en de vier wielen aandrijft.  

Terwijl die op de achterwielen aangedreven ‘200’ wat zwakjes voor de dag komt is dat bij de ‘300’ niet het geval. Zijn pk’s zijn duidelijk aanwezig als je hem in de toeren jaagt en maken er een aangename gezel van, al viel ons wel de vrij lange wachttijd bij kickdown op. Aan 100 km/h het gaspedaal vloeren om snel in te voegen komt je op enkele tellen wachttijd te staan, waarna hij plots stevig versnelt. Dat vraagt toch de nodige gewenning.  test autotest review Mercedes Benz AMG CLE Coupé 0021

Voor het overige is de combinatie tussen Mercedes’ negentrapsautomaat en de viercilinder een geslaagd huwelijk. De traditionele stoplichtsprint kan in 6,2 seconden afgehaspeld worden en desgewenst gaat de ‘300’ door tot 250 km/h. Hoewel hij met zijn vierwielaandrijving niet het minste last heeft van grip- of tractieproblemen en in de meest dynamische settings van onderstel en aandrijving echt wel sportief uit de hoek kan komen is dit eerder een auto om rustig mee te cruisen dan om mee te scheuren. Hij is dan op zijn best, met zeker in combinatie met het onderstel met Dynamic Body Control en adaptieve dempers een uitstekende filtering van oneffenheden en een geruststellende wegligging.  

Hoe dan ook moet het nog leuker zijn om te rijden met de CLE 450 4MATIC. Die heeft namelijk een zescilinder-in-lijn onder de motorkap en is met 381 pk en 500 Nm veel krachtiger en klinkt ongetwijfeld ook mooier. Die versie zal dan weer meer brandstof lusten dan onze 300, die toekwam met 7,4 l/100 km tijdens onze testperiode en daarmee dicht bij de opgegeven WLTP-waarde van 7,1 l/100 km bleef. 

Inflatie 

Ook bij Mercedes slaat de inflatie toe. Terwijl de C-Klasse Coupé 300 4MATIC in augustus vorig jaar voor € 57.717 te koop was en de E 300 Coupé toen € 70.180 moest kosten zonder opties, moet je nu minimaal € 70.785 veil hebben voor de CLE 300 4MATIC die er alleen als AMG Line is. 

Qua looks en aankleding sluit de CLE dan wel eerder bij de C-Klasse aan, qua prijs koos het huis met nadruk voor de positionering als E-Klasse. De CLE 220d AMG Line, zonder vierwielaandrijving maar met de zuinige diesel, kost trouwens ook minstens € 66.550. test autotest review Mercedes Benz AMG CLE Coupé 0009

Vandaag ben je met een coupé een originele en frisse verschijning in een zee van SUV’s en crossovers en alleen al het feit dat Mercedes-Benz dit wagentype laat voortbestaan is de nodige punten waard. Maar ook los daarvan is de CLE een geslaagde auto geworden, met een prachtige lijn, een uitstekend onderstel en dito rijcomfort maar jammer genoeg ook een prijskaartje dat duidelijk eerder naar dat van de vroegere E-Klasse Coupé neigt dan naar dat van de C-Klasse Coupé, de twee modellen die deze CLE op geslaagde wijze vervangt.

Score

Totaal

Aandrijving

Comfort

Rijgedrag

Veiligheid

Prijs

  • Geslaagde stijl

  • Uitstekend rijcomfort

  • Beenruimte achterin

  • Hoofdruimte achterin

  • Verdient een zescilinder

  • Prijs van een E-Klasse Coupé

Leasing info

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 1.116,99 excl. btw 

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 1.658,45 pdfAutonieuws_TCO_Mercedes_CLE_300_4MATIC_Coupé.pdf

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies. 

Technische gegevens

Mercedes CLE 300 4MATIC

  • Motor:
    benzine, 4 cilinders in lijn, turbo, 1.999 cm3
  • Overbrenging:
    Automaat, vierwielaandrijving, 9 versnellingen
  • Maximum vermogen:
    190 kW / 258 pk (+ 17 kW / 23 pk mild hybrid)
  • Maximum koppel:
    400 Nm
  • 0-100 km/h:
    6,2 seconden
  • Topsnelheid:
    250 km/h
  • Gemiddeld testverbruik:
    7,4 l/100 km)
  • Gemiddelde CO2-uiitstoot:
    161 g/km (WLTP)
  • Catalogusprijs incl. BTW:
    € 70.785
  • VAA:
    € 685,63 / maand
  • Fiscale aftrekbaarheid:
    50% (afnemend vanaf 2027)

Deel op

Lees meer over

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

Autonieuws

Ook op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.