Test

TEST: Mercedes-Benz C-Klasse Coupé - the beauty and the beast

30 november 2015
Door Redactie
Mercedes-Benz gaat hard. Letterlijk en figuurlijk. Het merk met de ster wil opnieuw het grootste premiummerk ter wereld worden en lanceert het ene nieuw model na het andere. Het ene nog mooier dan het andere.  Nieuwe designfilosofie 

Vallen we meteen met de deur in huis: de nieuwe C-Klasse Coupé ziet er waanzinnig goed uit, met een knipoog naar de S-Klasse Coupé. Bij de vorige generatie leek het er nog op dat de designers het consigne hadden gekregen om niet al teveel tijd te verliezen met het ontwerp… “baseer je op de berline, schrap twee deuren en kijk maar waar je eindigt!”  

Sinds Gorden Wagener (47) de lijnen uitzet, waait er echter een nieuwe wind in Stuttgart en is design een prioriteit geworden. En dé sleutel tot het aanhoudend succes, na jaren van terugval. De Duitse chiefdesigner met de Angelsaksisch klinkende achternaam studeerde industriële vormgeving aan de universiteit van Essen en bekwaamde zich vervolgens in autodesign aan het befaamde Royal College of Art in Londen. 

De ambitieuze glamourboy werkte achtereenvolgens voor Volkswagen, Mazda en GM om in 1997 de overstap te maken naar Mercedes-Benz, dat in crisis verkeerde en dringend nood had aan frisse ideeën. En die spuide Wagener aan de lopende band. Voor hem was en is design een wezenlijk onderdeel van een auto dat uiting geeft aan de filosofie van een merk. “Wie de slogan The Best or Nothing hanteert, die moet ook met modellen voor de dag komen die deze boodschap uitdragen, die uitdagen en polariseren.” 

Zoals te verwachten lokten zijn eerste creaties heftige protesten uit van de overwegend oudere én behoudsgezinde Mercedes—klanten, maar MB-topman Dieter Zetsche behield het vertrouwen in zijn designdirecteur. Intussen weten we ook waarom. Wagener heeft er quasi op zijn eentje voor gezorgd dat de gemiddelde leeftijd van het Mercedes-cliënteel op tien jaar tijd met bijna tien jaar is verjongd en dat Audi en BMW de hete adem van Mercedes in de nek voelen. Want Mercedes is cool én trendy - bij jonge kaderleden staat het merk met de ster op nummer één.  

Elegante verschijning

Om te begrijpen waarom dat zo is, volstaat het de nieuwe C-Klasse Coupé in ogenschouw te nemen. Die straalt klasse en vooral zelfvertrouwen uit. De gestrekte motorkap en het diamantvormige radiatorrooster laten geen twijfel over de ambities van het merk. Voor de vormgeving van de achterkant zochten en vonden de MB-designers inspiratie bij de S-Klasse Coupé. 

Mede dankzij een 80 millimeter langere wielbasis is de C-Klasse Coupé 95 millimeter langer en 40 millimeter breder geworden dan zijn voorganger. Het toegenomen volume komt in eerste instantie  de bestuurder en voorpassagier ten goede. De achterbank telt weliswaar twee zitplaatsen maar die vallen benepen uit. Het interieur is grotendeels overgenomen uit de berline, sportievere accenten maken het verschil. De kwaliteit van de gebruikte materialen is van hetzelfde hoge niveau als in de berline. 

Lichter en krachtiger

Door de lichtgewichtconstructie met een groot aantal componenten uit aluminium is de nieuwe C Coupé minder zwaar dan zijn voorganger. Het dynamisch afgesteld onderstel ligt 15 mm korter bij het asfalt en garandeert een hoog veercomfort, dynamische rijeigenschappen en opwindend  rijplezier. Luchtvering is een optie. 

De nieuwkomer is verkrijgbaar met vier benzine- en twee dieselmotoren, allemaal 4-cilinders en gaande van de 1,6 liter met 156 pk (C 180), over de 2,0 liter (C 200, C 250 en C 300) goed voor respectievelijk 184, 211 en 245 pk. Dieselen doe je met de C 220d (170 pk). De C 250d levert 204 pk en is leverbaar met een perfect schakelende 9G-TRONIC automatische versnellingsbak. 

AMG - buitensporig gedrag

Vanzelfsprekend is de nieuwe C Coupé ook leverbaar in een sportieve AMG-uitvoering die enkel de deuren, het dak en de kofferklep gemeen heeft met de ‘gewone’ Coupé. De neus werd met 60 mm uitgerekt en de forse spatborden maken de Mercedes-AMG C 63 Coupé aan de voorkant 64 mm en aan de achterkant 66 mm breder. Hierdoor krijgt het speciaal ontwikkelde AMG-subframe voor de achteras van de Coupé 25 mm meer vrijheid ten opzichte van de berline. De C 63 beschikt standaard over een mechanisch sperdifferentieel, de S-versie krijgt een elektronisch geregelde versie. 

Nieuw is nog dat de legendarische 6,2 V8 plaats heeft moeten ruimen voor een 4,0 V8 Biturbo (476 pk). In de “S”-versie laat die herrieschopper zelfs 510 pk op je los. Heeft de C 63 exact 4 seconden nodig om van 0 naar 100 km/u te spurten, de S-versie klaart de klus in amper 3,9 seconden. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/u, maar voor enkele euro’s extra wordt die begrenzing opgeheven en bereikt de S-versie een topspeed van 290 km/u.  

Dankzij AMG DYNAMIC SELECT kan de bestuurder de setup aanpassen aan zijn persoonlijke wensen: comfort, sport en sport +. De AMG C 63 S Coupé voegt daar nog een ‘Race’ rijmodus aan toe. In de Race-stand spannen de actieve motorsteunen zich aan voor meer zijdelingse stijfheid en ontpopt de C 63 S zich tot een agressieve sports car. De besturing is scherp, ga je hard op het gas creëer je overstuur en kun je als geoefende bestuurder al spelend door de bocht driften. Heerlijk is dat, op een afgesloten circuit welteverstaan.  

Voor wie kriebels in de buik heeft gekregen, is er goed nieuws. De nieuwe C-Klasse Coupé staat vanaf december 2015 in de showroom, de goedkoopste C Coupé 180 kost € 34.485. De AMG C 63 komt in maart 2016 op de markt met een prijskaartje van € 81.312, zonder opties.

Conclusie: eindelijk hebben ze in Stuttgart het recept gevonden voor hoe een sportieve en elegante Coupé moet smaken. Ga je voor de performante AMG-versie, dan kan je pronken met een volbloed sports car op de oprit.

 

88
Aandrijving18/20
Comfort 17/20
Rijgedrag 18/20
Veiligheid 18/20
Prijs 17/20
 

Design
Performante motoren

Grip nat wegdek met AMG-versie
Benepen achterbank




 

Deel op

Lees meer over

Video


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.