Terwijl de vorige, uit 2015 daterende generatie van de Mercedes-AMG GT een rasechte en snoeiharde sportwagen was waarin het comfort van de inzittenden ondergeschikt was aan de rijsensaties, is de nieuwste GT Coupé een dagelijks bruikbare (super)sportwagen geworden, met plaats(jes) achterin en een ruime koffer. Je hoeft dan ook niet ver te zoeken naar dé grootste concurrent van deze knappe coupé.
De nieuwe generatie van de AMG GT deelt heel wat met zijn dakloze broer, de nieuwe SL, waaronder het volledige interieur, maar is toch echt wel een andere auto. Sportiever van inborst, en duidelijk gebouwd om dé referentie uit Zuffenhausen, de Porsche 911, van antwoord te dienen.
Met zijn lange voorzijde en zijn brede achterkant, zijn naar achteren geplaatste passagierscel en zijn breedte van 1,99 cm zonder de zijspiegels, straalt de 4,72 meter lange GT Coupé kracht en snelheid uit. Dat moet ook, als je indruk wil maken. En dat doet deze AMG, ook door zijn V8 biturbo met zijn heerlijke klank. Daarover later meer, laten we eerst eens kijken of er met die nieuwe AMG in de praktijk ook te leven valt.
Je zou het hem niet nageven, maar voor een dergelijke sportcoupé heeft de GT een verrassend ruime koffer, waar je van 321 tot 675 liter (met de achterzitjes neergeklapt) in kwijt kan. Dat maakt er een echt praktische auto van, terwijl zijn grote concurrent in de kofferbak tussen de voorwielen niet meer dan een schrale 128 liter aan bagageruimte biedt. Op dat vlak wint de Mercedes dus met voorsprong.
De instap is door de brede deuren niet al te makkelijk in smalle parkeerplaatsen maar eenmaal gezeten is de GT voorin ruim en goed ingericht, met zoals op elke Mercedes het uitstekende MBUX-infotainment en het configureerbare dashboard. Achterin kunnen twee kinderen zitten als de twee voor € 1.936 verkrijgbare stoelen gemonteerd zijn. In theorie zouden ook kleine volwassenen er een plek kunnen vinden, maar de hoofdruimte is er te beperkt om bruikbaar te zijn voor hen. Niettemin scoort de GT ook hier punten en is hij net wat ruimer dan de Porsche.
De grote draaicirkel vergt wel meerdere manoeuvres om de auto te keren en de lage voorspoiler is gevoelig voor schade, al is er als optie een gps-gestuurd liftsysteem op de vooras (€ 2.178) om daar wat aan te doen.
Op praktisch vlak evenaart of overklast deze AMG de 911 dus, maar hoe zit dat op motorisch vlak? De schitterende, door een negentrapsautomaat met dubbele koppeling met de wielen verbonden V8 van vier liter met twee turbo’s levert 585 pk en 800 Nm. Hij zorgt er zo voor dat deze AMG een rechtstreekse concurrent is van de Porsche 911 Turbo die met 580 pk en 750 Nm zo goed als precies hetzelfde vermogen puurt uit zijn zescilinder van 3,74 liter.
De Porsche accelereert in 2,8 seconden naar de 100, de AMG doet daar volgens Mercedes zelf 3,2 seconden over, wat we met een GPS-meting die op 3,29 seconden uitkwam zo goed als evenaarden.
In ieder geval is hij in rechte lijn indrukwekkend snel en zijn de hernemingen – na even geduld om de automaat toe te laten om bij te benen - razendsnel, terwijl hij tussen 2.500 en 7.000 toeren onversaagd blijft versnellen.
Daarnaast trakteren de V8 en de uitlaten ons telkens weer op een verslavende soundtrack met bij gas lossen ook heerlijke knalletjes in de uitlaat wanneer hij in de Dynamic of Race-modus staat… Hoe snel je een auto met elektromotoren ook kan maken; de beleving van dergelijke benzine-krachtbronnen en het gevoel dat ze je geven op het vlak van trillingen en geluid, kunnen vooralsnog niet geëvenaard worden door een elektrische motor, al komt de indrukwekkende nieuwe Hyundai Ioniq 5 N die collega Alain al testte, aardig in de buurt.
Maar rechtuit snel gaan kan iedereen, als je maar genoeg pk’s in je motor propt en de vier wielen aandrijft. Hoe doet de AMG het echter in de bochten? Dat konden we niet alleen op de openbare weg maar vooral ook op het circuit van Zolder ontdekken, in de regen én op droog asfalt. En we moeten toegeven dat we onder de indruk waren van de ongeziene efficiëntie van het geheel van motor, versnellingsbak, onderstel en stuur.
Nergens, ook niet op het circuit, leek deze nochtans 1.895 kg wegende AMG ons te zwaar te zijn. De directe besturing, de actieve aerodynamica, het geavanceerde onderstel en de achterwielbesturing die de draaicirkel verkort maken hem zo wendbaar en nauwkeurig als je maar kan wensen en de 4MATIC-vierwielaandrijving zorgt voor een feilloze trekkracht op het droge, al moesten we tijdens de eerste natte circuitsessies wel omzichtig omspringen met het gaspedaal om te vermijden dat de rijhulpsystemen ons enthousiasme voortdurend zouden temperen.
Het is ook de verdienste van de AMG-ingenieurs dat ze de actieve ophanging zo hebben kunnen tunen dat die in Comfort-setting aanvaardbaar zacht is. Dat was met de vorige AMG-GT, die we in onze test van de GT R Pro nog een plank op wielen noemden, wel anders.
Met een prijskaartje van minimaal € 196.504 zonder opties, een (Vlaamse) BIV die door de CO2-uitstoot van 319 g/km uitkomt op € 13.249,15 (tot aan de indexering in juli waarna dat bedrag nog hoger wordt) en een jaarlijkse verkeersbelasting van € 3.397,96 is dit hoe dan ook een speeltje voor de rijken, zoals ook de 911 Turbo dat is.
Terwijl Mercedes zelf een verbruiksgemiddelde van 14,1 liter Super 98 per 100 km opgeeft kwamen wij tijdens onze testperiode uit op gemiddeld 13,5 l/100 km wanneer we rustig reden en 16 l/100 km bij een wat gespierdere rijstijl. Tel daarbij de kosten voor de (omnium)verzekering en de banden- en onderhoudsfactuur en je voelt meteen aan dat deze Mercedes nooit verkooprecords zal breken.
Mercedes-AMG keek naar de Porsche 911 als referentie en deed zijn eigen ding. Dat ding ziet er schitterend uit, is bijzonder performant, klinkt geweldig, kleeft aan de weg als “Pattex” en blijkt bovendien over de nodige praktische troeven te beschikken (binnenruimte, koffer, ergonomie). Helaas kost hij ook 90% van wat een 911 Turbo moet opbrengen. Qua prestaties evenaart hij die referentie en qua praktische aspecten overtreft hij hem, maar qua imago, uitstraling en verwachte herverkoopwaarde moet hij ook nu nog zijn meerdere erkennen in die andere sportwagen uit Stuttgart.
Schitterende biturbo-V8
Prestaties, uitlaatgeluid
Rijplezier, praktische aspecten
Prijskaartje
Draaicirkel
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853