Inderdaad, zelfs de krachtigste Porsche Panamera, de plug-in hybride Turbo S E-Hybrid met 700 pk en 870 Nm en een 0-100-sprint van 3,2 seconden is geen partij voor deze AMG, want in een wedstrijdje om ter verst plassen vonden de ingenieurs van Mercedes het niet genoeg om hem net wat meer power te geven dan die Porsche, maar gingen ze helemaal loos, wat resulteert in een totaalvermogen van 847 pk en een maximumkoppel van niet minder dan 1.470 Nm én in nog snellere acceleraties. Ongezien.
In 2,9 seconden van 0 naar 100
In de basis is deze GT dezelfde auto als de 63 S 4 MATIC+ die we in 2019 vlak na de lancering van het model konden testen. Die originele versie maakt gebruik van dezelfde vier liter grote biturbo-V8 van AMG met 639 pk (470 kW) en 900 Nm die ook deze E-Performance-versie aandrijft, maar laat het daarbij, wat al garant staat voor absoluut indrukwekkende prestaties, met een 0 naar 100-sprint in 3,2 seconden en een top van 315 km/h. De nieuwe gaat daar dus over, en geen klein beetje. Ten eerste met zijn totale vermogen, dat door de toevoeging van een 150 kW (204 pk) en 320 Nm sterke elektromotor op de achteras uitkomt op een gecombineerde 843 pk (620 kW), maar ook met zijn maximumkoppel dat nu piekt bij 1.470 Nm, met dank aan de elektrische ondersteuning. Het resultaat is een AMG die nog 0,3 seconden minder nodig heeft voor de standaardsprint (2,9 s !) en een top haalt die – hoe kan het ook anders, als nieuwe topversie – nog precies één km/h hoger ligt dan die van de niet-geëlektrificeerde versie (én dan die van de Porsche, wat ook al geen toeval is).
Krachtigste plug-inhybride die je kan kopen
Die cijfers maken van de nieuwe GT 63 S E Performance de allerkrachtigste plug-inhybride die je vandaag kan kopen. Dit is inderdaad een plug-in waarvan de elektrokracht geleverd wordt met de hulp van stroom uit een 6,1 kWh grote accu. Die werd samen met de elektromotor in de E-Drive unit op de achteras geplaatst en kan door vertragingsenergie, door de verbrandingsmotor of via een stopcontact opgeladen worden. Die accu is veel kleiner dan die van de “normale” plug-ins die je vandaag kan kopen, maar onderscheidt zich wel door zijn hoge energiedichtheid en zijn snelle laad- en ontlaadcapaciteit. Het duurt dus niet lang voor de batterij – rijdend, door het vertragen én door de motor in Sport+- of Race-stand – opnieuw vol is, waardoor het volledige elektrische vermogen zeer vaak ter beschikking staat.De keuze om voor een plug-in te gaan heeft hier dus veel minder te maken met het terugdringen van het benzineverbruik dan met het nog vergroten van het prestatiepotentieel, want hoewel deze GT ongeveer 13 kilometer zuiver elektrisch kan rijden (bij snelheden tot 130 km/h), en daar ondanks zijn leeggewicht van 2.380 kg ook weinig problemen mee heeft door het hoge vermogen en koppel van de elektromotor, is dat ruimschoots onvoldoende om de verbruiks- en uitstootcijfers in de richting van fiscaal echt interessante waarden te brengen.
Met zijn uitstoot van 180 g CO2 per km en zijn vier liter cilinderinhoud moet in Vlaanderen bij de inschrijving eenmalig € 1.281,95 opbrengen en jaarlijks € 2.239,57 aan rijtaks. Dat is wel minder dan de € 10.429,11 aan BIV en de verkeersbelasting van € 2.781,05 van de 256 g uitstotende GT 63 S zonder hybridetechnologie, maar ongetwijfeld onvoldoende om het prijsverschil met die versie – die voor minimaal € 182.347 van de hand gaat - te compenseren. Maar goed, wie een auto met een vanafprijs van € 203.764 bestelt maalt niet om wat euro’s aan verkeersbelasting meer of minder...
11,6 l/100 km
… of om het verbruik, dat tijdens onze testperiode waarin we eigenlijk nooit echt van het vermogenspotentieel hebben kunnen profiteren door de natte weersomstandigheden (en het niet voorhanden zijn van een circuit), uitkwam op 11,6 l/100 km aan E5-benzine (967 km testafstand, waarvan 169 op de elektromotor). Dat is voor een auto met bijna 850 pk die alles en iedereen het nakijken geeft zeker redelijk te noemen, en duidelijk lager dan de 15,6 l/100 km die we in 2019 verstookten met de 63 S 4MATIC+. Weet echter dat wanneer je hem op droog asfalt kan rijden en het gaspedaal regelmatig vloert, veel meer dan die 11,6 liter ook perfect mogelijk is. Minder verbruiken lijkt ons onwaarschijnlijk.
Gespleten persoonlijkheid
Deze AMG heeft echt een gespleten persoonlijkheid. In de Comfort-modus (makkelijk te selecteren met een van de draaiknoppen op het stuur) is hij dociel en beschaafd, met een nog redelijk toegeeflijke ophanging en weinig motorlawaai, waardoor ook rustige ritten met vier aan boord, waarbij alle verkeersregels gerespecteerd worden, hem goed afgaan. Wanneer je de knop echter naar rechts draait en voor de Sport, Sport+ of Race-stand opteert verandert deze GT in een echt beest. Een beest dat bij kickdown eerst zeer zware berekeningen vergt van de talloze computers aan boord die beslissen naar welke versnelling de AMG-Speedshift-negentrapsautomaat moet schakelen, hoeveel procent van het elektrische- en V8-vermogen naar de achter- en naar de voorwielen mag versast worden en welke tussenkomst voorzien moet worden voor de stabiliteitscontrole. Na enkele tienden van een seconde schiet hij dan vooruit als een kogel uit een scherpschuttersgeweer.
De acceleraties en hernemingen zijn – na die korte wachttijd om alle aandrijfelementen op elkaar af te stemmen – extreem indrukwekkend en ook gevaarlijk wanneer dit beest getemd moet worden door onervaren handen of bestuurders die té veel vertrouwen zouden hebben in de elektronica. Er is namelijk zoiets als de wetten van de fysica, en met alle mogelijke vangnetten actief blijft het zo dat 2.380 kg de bocht omjagen op natte ondergrond niet zomaar bij elke snelheid kan. Dat merkten we vooral in de regenachtige periode waarin we deze auto konden testen. Op geen enkel moment konden we het gaspedaal volledig vloeren zonder de fysieke gripgrenzen te overschrijden. Zo krachtig is deze auto dus.
De wendbaarheid wordt verbeterd door de vierwielsturing, die bij lage snelheden voor makkelijke manoeuvres zorgt en bij hogere snelheden voor meer stabiliteit. De meesturende achteras doet ook het hoge gewicht enigszins vergeten, al heb je aan het stuur van deze AMG nooit de indruk met een lichte auto onderweg te zijn.Nooit reden we met een complexere auto. Deze AMG kan op zo veel manieren ingesteld worden, is zo geavanceerd en combineert zo veel technische oplossingen in één pakket dat we ook na bijna 1.000 kilometer nog lang niet alles hebben kunnen uitproberen. Wie er één koopt zal er een hele kluif aan hebben maar kan daar ook zijn tijd voor nemen, want het belooft lang te duren eer er nog zo’n indrukwekkende auto mét tegelijk een verbrandings- én elektromotor op de markt komt, als dat überhaupt nog ooit gebeurt. Dat sommige exclusieve elektro-auto’s het qua prestaties even goed of zelfs nog een fractie beter kunnen doen zal de koper van deze AMG daarbij worst wezen, want die V8-klank, dat kan je nooit evenaren met een EV.
Advies voor uw volgende bedrijfswagen?
Verbluffende prestaties
Verbruik gezien de prestaties
Uitstalraam van technologisch kunnen
Hallucinant hoge prijs
Comfort op slechte ondergrond
Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: Op aanvraag
TCO 48 maanden / 100.000 km: Op aanvraag
Hoe wordt de leaseprijs berekend?
De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod.
Hoe berekent Autonieuws de TCO?
Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).
Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?
Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies.
Mercedes-AMG | GT 63 S E Performance |
Motor: | 4.0i V8 Biturbo + elektromotor |
Batterij & E-autonomie: | 6,1 kWh & 13 km |
Overbrenging: | Automaat, 9 versnellingen, vierwielaandrijving |
Maximumvermogen: | 620 kW / 843 pk (639 pk + 204 pk) |
Maximumkoppel: | 1.010 – 1.470 Nm (900 Nm + 320 Nm) |
0-100 km/h: | 2,9 s |
Topsnelheid: | 319 km/h |
Gemiddeld testverbruik: | 11,6 l/100 km & 0,9 kWh/100 km |
Gemiddelde CO2-uitstoot: | 180 g/km (WLTP) |
Catalogusprijs incl. btw: | € 203.764 |
VAA: | € 2.095,86 |
Fiscale aftrekbaarheid: | 50% |
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853