De logica zelf of heiligschennis? De meningen over de AMG-variant van Mercedes’ EQE SUV zijn divers. Ik reed er een weekje mee om na te gaan of deze elektro-SUV effectief de AMG-badge verdient en toch ook voor rijplezier kan zorgen bij een petrolhead.
Naarmate de verbrandingsmotor plaats moet ruimen voor elektrische aandrijflijnen verandert ook het gamma bij de sportiefste varianten. Dat betekent dat een voor zijn schitterende motorblokken bekendstaand Mercedes-submerk als Mercedes-AMG ook actief moet zijn op een domein dat tot voor kort onbekend was. Met de AMG-variant van de EQE SUV, bijvoorbeeld, een auto die voor gemengde reacties zorgde tijdens mijn testperiode.
Mercedes lanceert nieuwe elektroauto’s met de regelmaat van een klok. Het gaat in het geval van de EQS en de EQE en hun SUV-afgeleiden telkens om een grote broer – kleine broer-duo waarbij de EQE-telgen de looks van de EQS overnemen maar allemaal in een net wat bescheidener formaat. Al is de EQE SUV met zijn lengte van 4,88 meter, breedte van 2,14 meter en hoogte van 1,67 meter allesbehalve een kleine jongen te noemen.
Het voordeel van die omvang en vooral van de wielbasis van maar liefst 3,03 meter? Een zee van ruimte in het interieur, ook achterin, waar er voldoende hoofdruimte is en de verstelbare achterbank comfortabeler is dan in de berlinebroer. De koffer heeft een inhoud van 520 liter, en is daardoor perfect geschikt voor gezinsgebruik. Dat kon ook collega Dieter al vaststellen toen hij de niet-AMG-versie testte bij de lancering.
Petrolheads en liefhebbers van ronkende motoren zullen nog wel wat tijd nodig hebben voor ze overstag gaan en een elektrische auto – hoe krachtig ook - op hetzelfde niveau plaatsen als een exemplaar met een zescilinder of V8. Dat is begrijpelijk, en de verschillende artificiële en specifieke voor AMG ontwikkelde geluiden die ook hier voorzien zijn om voor wat auditieve beleving te zorgen zijn al gauw niet meer dan een gimmick die nooit voor kippenvel zorgt, in tegenstelling tot een brullende achtcilinder. Nu goed, daaraan verhelpen is moeilijk of zelfs onmogelijk.
Maar kan Mercedes-AMG een petrolhead dan overtuigen met zuivere prestaties? Dat moet wel lukken zeker, met 476 pk en 858 Nm op deze “43” en zelfs een nog indrukwekkendere 625 pk en 950 Nm op de “53”, de nóg krachtigere variant van deze EQE SUV? Wie 4,3 seconden voor de 0 naar 100-sprint te traag vindt is een verwend joch en wie flitsende hernemingen verwerpt omdat ze door een elektromotor worden gegenereerd zal zich vanaf nu alleen nog maar kunnen ergeren. En hij of zij die een top die hoger ligt dan de 210 km/h van deze AMG een noodzaak vindt, tja… die zal teleurgesteld zijn.
Alle anderen zullen echter al snel beseffen dat het prestatiepotentieel van dit zwaargewicht veel hoger ligt dan wat het verkeer in ons land toelaat, zelfs op een verkeersarme zondagnamiddag bij droog weer, maar ook dat dit geen machine is voor het circuit, al voorziet AMG dan wel het AMG Track Pace om rondetijden te timen.
Wat echt indrukwekkend is aan deze auto en andere elektrische AMG-producten, is het gemak waarmee de auto de talloze pk’s en newtonmeters via de vier aangedreven wielen op de weg gezet krijgt. Voor een auto van niet minder dan 2.600 kg rijdt de EQE SUV dan ook indrukwekkend efficiënt, met een gripniveau dat verbaast. Daarbij krijgt de “53” zelfs de AMG Active Ride Control-actieve rolstabilisatie opdat de koets helemaal niet meer overhelt. Maar een noodzaak is dat niet, want de adaptieve dempers en de luchtvering van de “43” houden de auto zo al perfect in het gareel met als flinke kers op de taart een in elke setting bovengemiddeld tot ronduit prinsheerlijk ophangingscomfort.
Want ja, op dat vlak is dit hoegenaamd geen klassieke AMG. De luchtvering en dempers staan ook op slechte wegen garant voor een heerlijk rijcomfort dat niet wordt aangetast door ongepaste reacties op oneffenheden of dwarsrichels. Dat wordt nog vergroot door de voorbeeldige stilte aan boord (als de elektrosound het zwijgen is opgelegd), waarbij ook van windgeruis weinig of geen sprake is.
Mercedes heeft met zijn vierwielsturing, die we ook op onder meer de S-Klasse en de EQS al zo konden waarderen, echt goud in handen. Ook hier sturen de achterwielen tot 10 graden tegen bij manoeuvres op lage snelheid, waardoor je deze nochtans grote SUV op een zakdoek kan keren en even wendbaar bent als een compacte A-Klasse.
Een ander item dat bijdraagt aan het comfort aan boord van deze EQE SUV is toch wel het infotainmentsysteem van Mercedes. Die MBUX (voor Mercedes-Benz User Experience) is ondertussen geëvolueerd tot een naadloos functionerend, snel en overzichtelijk geheel van functies en mogelijkheden waar de bestuurder dankzij Mercedes’ Zero Layer-techniek zonder de minste problemen zijn weg in vindt. De Chinese fabrikanten die vandaag aan de stoelpoten van de Europese constructeurs zagen kunnen op dat vlak nog erg veel leren.
Jammer genoeg vraagt Mercedes en totaal onfatsoenlijke € 8.712 bovenop de basisprijs van deze EQE voor wie graag over het uit drie grote schermen bestaande Hyperscreen wil beschikken in plaats van over de standaardconfiguratie met een verticaal tablet en een digitaal display voor de bestuurder.
Een dikke pluim ook voor de software-ontwikkelaars die het uitschakelen van de hinderlijkste door Europa verplichte voorziening ooit, het ISA of Intelligent Speed Assistance, erg eenvoudig hebben gemaakt. Na elke herstart moet dat systeem verplicht opnieuw ingeschakeld zijn, maar Mercedes maakt het super-eenvoudig om de irritante geluidswaarschuwingen wanneer je ook maar één kilometer te snel rijdt meteen het zwijgen op te leggen met een tikje op het ISA-symbooltje links bovenaan het centrale scherm. Bij bepaalde Chinese auto’s (ja, BYD, ik heb het over de Seal), moet je daarvoor talloze menu’s doorploeteren, elke keer weer.
Terwijl het bij een test van een auto met een benzine- of dieselmotor nooit over de tankinhoud gaat, is de capaciteit van de batterij bij elke test van een elektro-exemplaar een noodzakelijk onderwerp. Hier ook natuurlijk, en de lithium-ionaccu met een netto-inhoud 90,56 kWh die onder de vloer van de EQE SUV zit brengt de bestuurder en zijn inzittenden, met dank aan de stroomlijn en alle andere technologische oplossingen die Mercedes in deze auto stopte, tot 469 kilometer ver. In ideale omstandigheden? Zeker, maar met een testverbruik van niet meer dan 20,2 kWh/100 km bleef de EQE SUV 43 in mijn handen zelfs ruim onder het normverbruik van 23,1 Wh/100 km en bleek een rijbereik van 448 kilometer ook effectief haalbaar. Het was tijdens de testperiode lekker warm en droog, dat speelt natuurlijk ook mee.
Als de accu snel bijgevuld moet worden kan dat met 170 kW aan gelijkstroom, wat correct is maar niet uitzonderlijk. Thuis of aan een openbare wisselstroomlader kan hij standaard met 22 kW aan driefasenstroom opgeladen worden.
Niet alleen op auditief vlak is dit een discrete AMG, zonder uitlaatgebrul of motorgeronk. Ook qua looks houdt de EQE SUV 43 het al bij al bescheiden. OK, de verticale spijlen in de grille, enkele koetswerkaddenda en het nieuwe AMG-logo op de motorkap verraden wel dat dit geen gewone Mercedes is, maar erg “in your face” is het toch niet. De velgen zijn minimaal 21 duim groot. De stalen remmen hebben geen moeite met het vertragen van deze 2,6 ton zware auto en de adaptieve remgeneratie in drie standen zorgt in de sterkste stand al voor een aangename vertraging bij het lossen van het stroompedaal.
De afwerking is uitstekend, de gebruikte materialen boven elke kritiek verheven en de basisuitrusting is best volledig, maar dat is niet meer dan normaal als je je auto voor minimaal € 129.591 aanbiedt, wat met de nodige opties in het geval van onze testwagen zelfs opliep tot € 146.047. Op dat vlak is dit wel degelijk een echte AMG. Het kan trouwens nog duurder, want de EQE SUV 53 4MATIC+ met nog 149 pk meer kost minimaal € 148.588. Die € 18.997 extra zijn gezien de prestaties van de “43” hoegenaamd geen must. Ik zou voor dat geld dan ook gewoon wat snuisteren in de optielijst van de “43”.
Na mijn testperiode kan ik twee conclusies trekken. Ja, de EQE SUV 43 is een echte AMG als je kijkt naar zijn prestaties en hernemingen en het onvermoede potentieel van dit zwaargewicht, maar neen, hij is het niet als je kijkt naar wat AMG-modellen tot nog toe kenmerkte. Hij is daarvoor té gemakkelijk in de omgang, té comfortabel en te weinig opvallend, al zijn dat – zeker in de huidige tijden – eerder kwaliteiten dan gebreken. Al bij al is dit een geweldige auto, maar dat is de EQE SUV 500 4MATIC AMG Line met 408 pk ook, en die is met € 115.555 ook € 14.036 minder duur.
Prestaties en verbruik
Comfort, afwerking en materialen
Wendbaarheid
Elitair prijskaartje
Niet voor AMG-puristen
Meerprijs van € 8.712 voor Hyperscreen
Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 1.824,07 excl. btw
TCO 48 maanden / 100.000 km: € 1.761,84 TCO_Mercedes-AMG_EQE_SUV_43_4MATIC_.pdf
Hoe wordt de leaseprijs berekend?
De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod.
Hoe berekent Autonieuws de TCO?
Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).
Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?
Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853