Test

TEST: Mercedes-AMG E 63 S 4MATIC+: Nec Plus Ultra

15 april 2017
Door Redactie
612 pk, 850 Nm, V8, twee turbo’s, vierwielaandrijving met driftmodus, optrekken van 0 tot 100 km/h in 3,4 seconden en een top van 300 km/h. Deze gegevens verwacht je van een raspaard uit Maranello of een atleet uit Zuffenhausen, maar in dit geval zijn ze van toepassing op een vierdeurslimousine uit Affalterbach die comfortabel plaats biedt aan vijf inzittenden mét bagage…
De Mercedes-AMG E 63 S 4MATIC+ (een hele mond vol) is geen gewone E-Klasse, dit is de krachtigste Mercedes E ooit. Hij is het uithangbord van AMG en is voorzien van alles wat het merk met de ster op de (technologische) plank heeft liggen. Deze auto zet nieuwe maatstaven in de klasse van de super sportieve gezinswagens, in Mercedes-jargon heet dat “performancelimousine”. 

De 4.0-liter AMG-V8-biturbomotor levert in de E 63 S 4MATIC+ met 612 pk meer vermogen dan ooit. Ook het maximumkoppel bereikt met 850 Nm een nieuw niveau. De twee turbo’s liggen niet aan de buitenzijde naast de cilinderbank, maar ertussen in de V-vorm van de cilinders. Daardoor is hij compacter en reageren de turbo’s nog sneller. En snel, dat is hij… Geen enkele andere berline uit deze klasse, op de extreem exotische Cadillac CTS-V met 649 pk na, levert meer vermogen en koppel en is zo verbluffend op alle vlakken. 

Van 0 tot 100 km/u in 3,4 seconden met de hulp van de Launch Control-modus, maar ook bij elke acceleratie katapulteert de potente V8 je richting de horizon, bijgestaan door de AMG Speedshift MCT-automaat met 9 versnellingen en de vierwielaandrijving. 

Dit is een dragster zonder weerga, als acceleratiewonder kent hij zijn gelijke niet. Nog voor je met je ogen kan knipperen, tikt de naald van de snelheidsmeter meer dan 200 km/h aan. Mét het AMG Driver’s Package stoomt hij moeiteloos door tot 300 km/h. Zonder die optie is de topsnelheid begrensd tot 250 km/h. Rij je bijvoorbeeld 70 km/h, en trap je het gaspedaal tegen de vloer, schakelt hij bliksemsnel enkele versnellingen terug om er vervolgens als een pijl uit een boog vandoor te gaan. Dankzij de modernste rijhulpsystemen en vierwielaandrijving blijft hij keurig op de baan. In Drift-modus wordt het vermogen naar de achterwielen gestuurd en dan heb je de handen vol om pirouettes en donuts tot een goed einde te brengen. Voorzie in dat geval ook een set nieuwe banden. 

Ja, AMG-rijplezier is niet goedkoop. De Mercedes-AMG E 63 S 4MTIC+ kost in zijn basisuitvoering € 127.897, daarnaast verbruikt hij gemiddeld 14,7 liter Super 98 én verslijt hij peperdure laagprofielbanden aan de lopende band. Een gemiddeld verbruik van 11,7 l/100 km is ook mogelijk… tegen 120 km per uur over de autosnelweg zonder bruuske acceleraties. Dankzij cilinderuitschakeling die bij lage toerentallen en in de Comfort-modus vier van de acht cilinders tijdelijk uitschakelt. Het systeem werkt foutloos en onopvallend. 

Ook in de bochten is deze Mercedes-AMG een wonder op wielen. De vierwielaandrijving houdt – op droge ondergrond – de meer dan 600 paarden perfect in bedwang. Op een natte ondergrond moeten de rijhulpsystemen overuren draaien en is opperste concentratie van de bestuurder vereist.  

De AMG-look laat geen twijfel bestaan over zijn sportieve ambities. Om nog te zwijgen van de sound. Het gebrul van het AMG Performance uitlaatsysteem (€ 1.210 opleg) bezorgt iedereen in een omtrek van honderd meter kippenvel of migraine. Schakel je de sportstand van de uitlaat uit, blijft de klank diep en discreet.

Om zijn sportief karakter te beklemtonen en in tegenstelling tot de “gewone” E 63 AMG (met 571 pk en 750 Nm), beschikt de S-versie over een elektronisch achterdifferentieel in plaats van een mechanische sper en actieve in plaats van klassieke motorsteunen.  

De ergonomie is typisch Mercedes én vraagt dus enige gewenning. Maar eenmaal de weg door alle menu’s en bedieningsknoppen gevonden, apprecieer je hun foutloze werking. Verwacht van deze uitvoering geen fluweelzachte comfort, zelfs in Comfortmodus is deze AMG vrij hard afgeveerd en verteert hij oneffenheden van de weg met korte schokken. De goed zittende sportstoelen zorgen voor de nodige compensatie. 

Met deze Mercedes-AMG E 63 S 4MATIC+ leveren de AMG-ingenieurs het zoveelste bewijs van hun buitengewoon vakmanschap. Eenzame klasse, een droom voor elke autoliefhebber maar helaas ook een regelrechte bedreiging voor je rijbewijs. 

 

88
Aandrijving19/20
Comfort 17/20
Rijgedrag 17/20
Veiligheid 18/20
Prijs 17/20
 

Weergaloze rijeigenschappen
Balans comfort en dynamiek

Zwaargewicht



Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.