Met de “43”-modellen breidt het AMG-universum nu ook uit richting C-Klasse cabrio, een verrijking voor wie van opmerkelijke sportiviteit en exclusiviteit houdt en niet wil investeren in een achtcilinder en meer dan 500 pk…
Deze Mercedes-AMG is een schot in de roos. Een auto waar je zo verliefd op wordt. Omdat hij overdrijving schuwt en kiest voor de gulden middenweg tussen sport en comfort, exclusiviteit en (nog net) bereikbaarheid. Dit is een auto die op alle vlakken precies doet wat hij belooft. Het is een AMG, maar niet hardcore, een sportwagen in hart en nieren maar ook geschikt voor dagelijks bruikbaar omdat hij voldoende comfortabel is. Als je er de zweep oplegt, ontpopt hij zich tot een authentieke rijmachine, maar als je het rustig houdt, is dit een heerlijke cabrio om mee te cruisen.
Met een Mercedes-AMG heb je bekijks. Kenners waarderen zijn lijn, zijn heerlijke klank en waar hij voor staat. Ook deze 43-versie voldoet aan alles waardoor een AMG-model zich onderscheidt. Ja, ook zonder de beestachtige V8 (of zelfs V12) van de grotere AMG’s. Vooraan vinden we een door twee turbo’s aangeblazen drieliter V6 die een kloeke 367 pk en 520 Nm aan de vier wielen levert. Optrekken tot 100 km/u gebeurt in een razendsnelle 4,8 seconden en hij stoomt moeiteloos door tot 250 km/u. De 4MATIC-vierwielaandrijving die het vermogen in een 31/69-verhouding naar de voor- en achterwielen stuurt zorgt voor een in alle omstandigheden indrukwekkend gripniveau, en ook in scherpe bochten die er glad bijliggen, geeft het schitterende onderstel geen krimp. De stijfheid van deze cabrio is opmerkelijk. Geen piepjes of kraakjes onderweg tenzij op de Vlaamse kasseien voor het Koninklijk Paleis. De geluiddemping is opmerkelijk. De door ons geteste cabriolet beschikte over de voor een bijkomende € 250 verkrijgbare, extra stille Acoustic soft top, die zich al rijdend tot 50 km/u elektrisch laat openen en sluiten. Op geen enkel moment hadden we de indruk met een cabrio onderweg te zijn, zo stil en gedempt is het binnenin met de kap gesloten. In deze Mercedes-AMG kan je zelfs bij koud weer van cabrio rijden genieten door de Airscarf-halsverwarming, de stoelverwarming en de Aircap-deflector bovenaan de voorruit die de rijwind over de auto leidt en samen met het elektrisch tevoorschijn komende windscherm achteraan het interieur zo veel mogelijk vrijwaart van tocht.
Eigenlijk is de C43 4MATIC Cabriolet een soort Jeckyll & Hyde: zet de AMG Dynamic Select-toets in ECO-modus en hij is mak als een lammetje, in Comfortmodus krijg je een (relatief) zachte, dociele maar altijd erg vlotte cabriolet. Zet hem in Sport en je voelt dat dit een auto met een enorm potentieel is die je laat genieten van wat hij kan. Zet de schakelaar ten slotte in Sport+ en ervaar de beruchte AMG-brutaliteit, met een zescilinder en negentrapsautomaat die ogenblikkelijk reageren, twee turbo’s die overuren draaien en een heerlijk gebulder waar je kippenvel van krijgt. Het extra kabaal van een V8 is echt niet nodig om tegelijk indruk te maken en onder de indruk te zijn. De Individual-modus is bovendien zo programmeerbaar dat je zelf kan kiezen om de ophanging in Comfortmodus te laten staan maar de versnellingsbak en motor in Sport of Sport+. Echt een auto die je helemaal naar je hand kan zetten.
Mercedes’ nieuwste 9G-Tronic negentrapsautomaat zit deze AMG als gegoten. De transmissie schakelt razendsnel en in de Sport en Sport+-rijprogramma’s heeft hij zelfs een tussengasfunctie voor nog meer rijplezier. Door op een toets op de middenconsole te drukken kan de bestuurder de “Manual”-modus selecteren, waarbij de transmissie in de gekozen versnelling blijft tot wanneer hij met de schakelpeddels van versnelling verandert.
Het prijskaartje is dat van een Mercedes-AMG, met een pittige basisprijs van € 71.027 en een lange optielijst. Volgens Mercedes bedraagt het normverbruik 8,4 l/100 km (194 g CO
2/km), wij noteerden een gemiddelde van 10,5 l/100 km, volop gebruikmakend van het enorme potentieel van de V6.
Het plaatsaanbod voldoet ruimschoots. Voorin zit je lekker in de sportstoelen en het zicht rondom is –zeker met de 360°-camera- erg goed. Achterin zit je wat recht maar is er voor een cabrio uit deze klasse net voldoende ruimte. De afwerking is naar goede Mercedestraditie voorbeeldig.
Een auto naar ons hart, deze C43 4MATIC Cabriolet. Hij is de incarnatie van de perfecte allround-sportwagen. Met een bruikbare koffer en plaats voor vier kan hij gezinsuitstapjes aan, met zijn goed geïsoleerde kap is hij even stil als een coupé, en met geopend dak laat hij je genieten van het minste zonnestraaltje. Voeg daarbij zijn schitterende onderstel, de uitstekende negentrapsautomaat en de heerlijke, muzikale biturbo-V6 en je begrijpt dat dit een pareltje is dat behalve zijn prijs weinig minpunten heeft.