McLaren breidt de Sports Series uit met de 570GT. Ook al lijkt een compromis tussen een supercar en een GT een onmogelijke opgave, met de 570GT heeft McLaren die opdracht tot een goed einde gebracht: missie volbracht!
Om maar meteen met de deur in huis te vallen, de 570GT is een echte McLaren, enkel is hij meer gericht op alledaagse gebruik en biedt hij meer comfort dan zijn sportievere broer de
570S.
Het exotische lijnenspel van de
570S blijft behouden, de 570GT krijgt er wel een schuin aflopende achterruit bij die toegang geeft tot een 220 liter grote, met leer beklede bagageruimte. Prop je die vol mag je natuurlijk niet mekkeren dat het zicht door de achteruitkijkspiegel volledig verdwijnt. In de neus is - net als bij de
570S - een opbergruimte van 150 liter voorzien. Om een betere instap te creëren, gaan de “soft close” vleugeldeuren meer omhoog en naar voren open en zijn de dorpels lager en smaller. Standaard wordt de GT geleverd met een panoramische glazen dak voor een extra ruimtelijke atmosfeer.
De MonoCell II maakte zijn debuut in de
570S Coupé en wordt gebruikt doorheen het volledige Sports Series gamma. Met een gewicht van slechts 75kg draagt het lichte maar extreem stijve koolstofvezel chassis bij aan een droog gewicht van 1350kg. Onder de goed geïsoleerde met leder beklede bagageruimte ligt net als in de
570S dezelfde 3,8-liter biturbo V8 met 570 pk en 600 Nm gekoppeld aan een 7-trapsautomaat met dubbele koppeling.
Het onderstel heeft dezelfde basisconfiguratie als de
570S, met adaptieve schokdempers die je kan instellen in de standen Normal, Sport en Track, maar alles is net iets anders afgesteld ten behoeve van het comfort, en dat voel je meteen. De vering is vooraan 15 procent en achteraan 10 procent minder stug afgeveerd. De besturing is 2 procent minder direct afgesteld waardoor een trip naar het zuiden zelfs aangenaam wordt.
De vering en demping van sportwagens zijn vaak zo hard afgesteld om zo snel mogelijk door een bocht te kunnen knallen waardoor ze niet meer geschikt zijn voor dagelijks gebruik. Met de 570GT heeft McLaren een perfecte balans gevonden tussen wegligging en voldoende comfort voor een daily rider. Dit betekent niet dat de 570GT niet snel is. Integendeel, de 570 pk sterke krachtbron katapulteert je in slechts 3,4 seconden van 0-100 km/u, en in amper 9,8 seconden spurt je van 0-200 km/u. De astronomisch hoge topsnelheid ligt bij 328 km/u. Enig minpuntje, standaard moet je stoppen met de lichtgewicht stalen remschijven in plaats van de keramische exemplaren van de
570S.
Vanbinnen wordt de sportieve toon van de
570S doorgetrokken. Al is het interieur van de 570GT standaard rijker en luxueuzer uitgerust met accessoires die op de
570S optioneel zijn. In het ruime interieur zijn de lederen sportstoelen standaard elektrisch in acht posities te regelen en geven je direct een perfecte zithouding, zowel voor het snellere bochtenwerk alsook voor langere uitstappen. Via het centrale aanraakscherm bedien je de automatische airco, telefoon, navigatie en het optionele Bowers & Wilkins Audio Systeem.
De 570GT heeft een prijskaartje vanaf € 198.600; hij is daarmee € 13.850 duurder dan de
570S, luxe kost nu eenmaal geld. McLaren doet trouwens goede zaken, afgelopen jaar verkocht de Britse sportwagenfabrikant 1.654 supercars. Met de introductie van de Sport Series wil het bedrijf tegen 2022 er jaarlijks 5.000 in elkaar schroeven.
Conclusie: met de 570GT legt McLaren de lat erg hoog. Bij rustig rijden gaat het er erg beschaafd aan toe, geef je plankgas ontpopt de 570GT zich tot een ware racer en nodigt hij je graag uit voor een trackday op zondag. Toch schreeuwt deze meest luxueuze McLaren dat niet van de daken. Voor je dagelijkse verplaatsingen is de 570GT de perfecte match tussen comfort en gebruiksgemak, kortom een geboren entertainer.