Test

TEST: Mazda MX-5, wedergeboorte van een icoon

05 september 2015
Door Redactie
Echte autoliefhebbers zijn makkelijk te herkennen. Er stroomt benzine door hun aderen en ze dromen iedere nacht van die ene onbereikbare sportwagen. Helaas moet het bij gebrek aan financiële middelen bij dromen blijven. Om de eenvoudige reden dat zij zeer duur in aanschaf en onderhoud zijn alsook gebruiks- en milieuonvriendelijk. Dat het ook anders kan, bewijst de Mazda MX-5. De meest verkochte roadster aller tijden steekt niemand de ogen uit, is betaalbaar en betrouwbaar. De vierde generatie behoort tot de mooiste auto’s op de markt.  De geschiedenis van Mazda gaat terug tot 1920, als autoconstructeur is het Japanse merk sinds 1931 op de markt. Als een Amerikaanse bommenwerper in 1945 een atoombom boven Hiroshima dropt, gaat de Mazda-fabriek aldaar in vlammen op. De heropbouw neemt vele jaren in beslag en het duurt tot 1967 vooraleer Mazda opnieuw over de tongen gaat. De Japanse constructeur presenteert dan een revolutionaire motor met een stilstaande krukas zonder cilinders en zuigers. De rotatiemotor is compacter, lichter en in principe ook bedrijfszekerder dan een conventionele benzine- en dieselmotor. Maar de autowereld én potentiële klanten zijn niet enthousiast, het project sterft een stille dood.

 

SKYACTIV-technologie 

De Mazda-ingenieurs geven de moed echter niet op en blijven zoeken naar innovatieve oplossingen om de efficiëntie van hun motoren te verhogen en het brandstofverbruik en CO2-uitstoot te verlagen. Terwijl de concurrenten de cilinderinhoud verkleinen en het verlies aan vermogen en koppel compenseren via een turbo of compressor introduceert Mazda de zogenaamde SKYACTIV-technologie. Die bestaat erin de compressieverhouding fors te verhogen wat resulteert in 15 procent meer koppel en 15 procent minder brandstofverbruik en CO2- en NOx-uitstoot. 

Onder het motto ‘lichter, sterker en veiliger’ ontwerpen de Mazda-ingenieurs bovendien een onderstel dat gebruikmaakt van aluminium en staal met een hoge treksterkte wat een gewichtsbesparing van 8 procent oplevert en de passieve veiligheid en rijdynamiek verhoogt. 

De SKYACTIV-technologie slaat aan, de Mazda-verkoopt boomt als nooit tevoren. 2015 wordt het beste jaar ooit uit de 95-jarige geschiedenis van de relatief kleine Japanse constructeur. Naar verwachting wordt eind december de kaap van de 1,5 miljoen auto’s overschreden en bereiken ook de winstcijfers een recordhoogte. Voor ons land rekent de nieuwbakken CEO Matthias Sileghem op een stijging van de verkoop met 30 procent, en dat in een stagnerende markt. Zo’n spectaculaire vooruitgang wordt mogelijk gemaakt door de lancering van vijf nieuwe modellen in een jaar. Bovendien zijn die nieuwkomers uitgerust met de modernste assistentie-, entertainment- en connectiviteitssystemen: internetverbinding, Facebook, Twitter, tienduizend radiostations met cloud-based content, gepersonaliseerde lokale diensten en eigen auto-apps, het kan allemaal.

Renaissance van de roadster 

Het meest iconische model van het merk is de roadster MX-5, sinds 1989 op de markt en met één miljoen exemplaren de meest verkochte roadster ter wereld. Voor de ontwikkeling en vormgeving van de vierde generatie hebben de Mazda-ingenieurs en designers zich opvallend veel tijd genomen. Het resultaat mag er zijn: de nieuwe MX-5 is wellicht de mooiste nieuwkomer van het jaar - met een strakke en ietwat agressieve stroomlijn, in combinatie met ideale proporties. Bestuurder en passagier bevinden zich in het middelpunt van de wagen, het instrumentenbord en stuurwiel, de pedalen en versnellingspook staan perfect opgesteld. Hoewel de vierde generatie enkele centimeters korter is dan de vorige biedt het interieur voldoende knie- en hoofdruimte en heb je als bestuurder een relatief goed overzicht in alle richtingen.

De MX-5 weegt overigens amper 975 kg ondanks het omvangrijke aanbod aan assistentie- en infotainmentsystemen aan boord. De 50/50 gewichtsverdeling in combinatie met achterwielaandrijving en motor voorin zorgen voor een uitstekende wegligging, door zijn compacte afmetingen en kleine draaicirkel is hij uitermate agile en wendbaar. De korte schakelwegen van de voortreffelijke 6-bak nodigen uit tot sportief rijden. Dat kan zowel met de 1.5 liter met 131 pk als de 2.0 liter 160 pk benzinemotor.

Maar zelfs met de 1.5 liter motor beleef je enorm veel rijplezier aan het stuur van deze Japanse lichtgewicht. Afhankelijk van de motor en rijstijl varieert het verbruik tussen de 7,5 en 9 l/100 km. De SKYACTIV-motoren zijn dus niet de zuinigste op de markt en ook de CO2-uitstoot van respectievelijk 139 en 161 g/km ligt aan de hoge kant. Wat de constructeur tot een extra inspanning verplicht om in 2021 de strenge CO2-norm van 95 g/km te kunnen halen. 

Minder is meer 

In de geest van de SKYACTIV-filosofie is echt ieder onderdeel van de wagen van alle kanten bekeken, op zoek naar mogelijkheden om het gewicht te reduceren. Zo telt een wiel nog maar vier in plaats van vijf bouten. Minder is meer, daarom ook geen elektrische motor voor het stoffen vouwdak maar een geperfectioneerd systeem waarmee je het dak met één handbeweging opent of sluit en dat in een recordtijd. Het compacte vouwmechanisme heeft nog een tweede voordeel: de koffer valt verhoudingsgewijze groot uit en je kan er zonder moeite twee cabinekoffers in kwijt plus een beautycase en fototas. Daardoor is deze vierde generatie MX-5 ook geschikt als reiswagen richting zon en zee; voor het transporteren van ski’s en skischoenen is deze elegante én betaalbare sportwagen niet geschikt maar voor dagelijks gebruik in onze lage landen zie ik niet meteen een bezwaar. 

Conclusie, laten de kwaliteit van de gebruikte materialen en het hoge niveau van afwerking veronderstellen dat je voor deze verleidelijke roadster een evenredig hoge prijs moet betalen, dan valt die best wel mee. De goedkoopste MX-5 kost net geen € 23.000, een vriendenprijsje voor een volwaardige sportwagen die door zijn schoonheid en eenvoud mijn hart heeft gestolen. Voor een keer ben ik zowaar bereid om mijn mond te houden over de zin of onzin van dit soort auto’s.

 

82
Aandrijving16/20
Comfort 16/20
Rijgedrag 17/20
Veiligheid 15/20
Prijs 18/20
 

Prestaties
Funfactor
Prijs

Weinig opbergruimte





 

Deel op

Lees meer over

Video


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.