Volgens de Japanse constructeur gaat het om de snelst openende en sluitende hardtop op de markt, met 13 seconden vanaf het drukken op de knop op de middenconsole tot het vergrendelen van het geopende of gesloten dak.
Het dak schaadt de mooie lijn van de MX-5 niet, ook geopend ziet hij er erg knap uit. Zijn silhouet doet denken aan de Porsche 911 Targa, het dak verdwijnt niet helemaal in de koffer. In cabriomodus worden het voorste en middelste dakpaneel samen met de glazen achterruit volledig opgeborgen in de ruimte achter de stoelen. Het achterste dakelement blijft daarbij op zijn plaats. Met gesloten dak daalt het geluidsniveau in vergelijking met de roadster hoorbaar maar niet spectaculair. Het probleem situeert zich echter bij open rijden: de wind heeft dan vrij spel achter de stoelen en het geluidsniveau wordt al snel onaangenaam. Dat effect heb je niet bij de roadster. Ook het zicht naar achteren is in de RF beperkt, een wereld van verschil met de roadster met geopende kap.
Op motorenvlak veranderde Mazda niets. De basismotor blijft de SKYACTIV-G 1.5 met 131 pk en 150 Nm, en voor meer vermogen is er de SKYACTIV-G 2.0, een tweeliter met 160 pk en 200 Nm. De RF is de enige MX-5 die in Europa verkrijgbaar is met een automatische zesversnellingsbak, in combinatie met de tweeliter. Wij vinden deze automaat niet echt passen bij de MX-5, omdat hij wat aarzelend schakelt en het rijplezier van de vlot schakelende manuele versie niet kan evenaren. De topsnelheid van de automatische versie ligt met 194 km/u een stukje onder de 215 km/u van de tweeliter met handbak. Met de 1.5 is een top van 203 km/u mogelijk. Optrekken tot 100 km/u gaat naargelang de motor in 7,4 sec (2.0 manueel), 8,4 sec (2.0 automaat) of 8,6 sec (1.5).
De toevoeging van het harde, wegklapbare dak verhoogt het totaalgewicht van de MX-5 RF met 45 kg. Noem dat een minpunt, omdat er bij het ontwerp van de MX-5 enorm veel aandacht is besteed aan gewichtsbesparing. Die winst wordt nu grotendeels tenietgedaan door het dakmechanisme. De koffer daarentegen verliest bijna niets aan inhoud (127 l.), en ook de interieurruimte blijft behouden. Er zijn dus nog altijd geen bergvakken en de hoofdruimte blijft beperkt. Het extra gewicht heeft gelukkig geen invloed op het rijgedrag en de levendigheid van deze kleine Japanner, die op dynamisch vlak nog altijd uitblinkt.
De SkyMove-basisversie van de Roadster werd niet weerhouden voor de RF, in de SkyDrive-versie kost de 1.5 MX5 RF € 26.090, voor de SkyCruise-versie moet je € 2.500 extra betalen. De tweeliter is er alleen als SkyCruise en kost respectievelijk € 30.190 (manueel) of € 31.690 (automaat).
De MX-5 RF biedt zowat hetzelfde – opmerkelijke - rijplezier als de roadster, al is de versie met automaat net iets minder leuk. Blijft de vraag, waarom zou je € 2.500 extra betalen voor een auto die 45 kg zwaarder is en op het eerste zicht geen opmerkelijke meerwaarde biedt - tenzij zijn Targa-lijn. Het antwoord is al even simpel: wie koopt een nieuwe auto enkel en alleen uit verstandelijke overwegingen? Een MX-5 is vaak de tweede of derde auto in het gezin, dus wat maakt het uit dat hij geen opbergvakken en een kleine koffer bezit. Voor het winkelen of de verre reizen gebruik je sowieso de SUV of break. Dat hij een hartendief is, bewijst de MX-5 al decennialang en met de RF-versie spreekt hij allicht een nog ruimer doelpubliek aan.
LEES OOK: TEST: Mazda MX-5 2.0 SKYACTIV-G 160 pk: pretpark voor twee
LEES OOK: TEST: Mazda MX-5, wedergeboorte van een icoon
Rijeigenschappen
Bediening hardtop
Weinig opbergruimte
Zicht naar achter
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853