Wanneer Jujiro Matsuda in 1920 een fabriek in machineonderdelen bouwt, effent hij daarmee de weg naar een eigen automerk. Dat komt er in 1931 met een driewielerbestelwagen met een luchtgekoelde ééncilindermotor, de merknaam Mazda verwijst naar de hoogste god van het zoroastrisme. Andere modellen met vier wielen volgen.
Vernieuwend denken resulteert in innovatieve oplossingen
Tijdens de Tweede Wereldoorlog wordt de productie van personen- en lichte bedrijfswagen tijdelijk opgeschort. Als op 6 augustus 1945 een atoombom Hiroshima in as legt, duurt het tot 1960 vooraleer Mazda twee nieuwe modellen op de markt brengt, dat is enerzijds een R360 coupé en anderzijds een vierdeurs gezinswagen, beide met een watergekoelde motor. Van beide modellen worden in vier jaar tijd meer dan één miljoen exemplaren verkocht. In 1967 stunt Mazda met een rotatiemotor, een verbrandingsmotor met een krukas zonder cilinders en zuigers. De revolutionaire motor is compacter, lichter en in principe ook bedrijfszekerder dan een conventionele benzine- en dieselmotor. Maar tussen theorie en praktijk ligt een wereld van verschil, de revolutionaire rotatiemotor wordt geen commercieel succes.
SKYACTIV-technologie slaat aan
De Mazda-ingenieurs geven de moed echter niet op en blijven zoeken naar oplossingen om de efficiëntie van hun motoren te verhogen en het brandstofverbruik en CO2-uitstoot te verlagen. In plaats van de cilinderinhoud te verkleinen en een turbo of compressor toe te voegen, introduceert Mazda de SKYACTIV-technologie. Die bestaat erin de compressieverhouding fors te verhogen wat resulteert in 15 procent meer koppel en 15 procent minder brandstofverbruik en CO2- en NOx-uitstoot. Onder het motto ‘lichter, sterker en veiliger’ ontwerpen de Mazda-ingenieurs bovendien een onderstel uit aluminium en staal dat een gewichtsbesparing van 8 procent oplevert en de passieve veiligheid en rijdynamiek verhoogt. De SKYACTIV-technologie wordt een succes, de Mazda-verkoopt boomt.
Iconisch model
In de daaropvolgende jaren wordt het Mazda-gamma in de breedte uitgebreid met modellen die zowel qua technologie als design echte hoogvliegers zijn. Het meest iconische model is de MX-5 Roadster. Leek die bij zijn lancering in 1989 op de Chicago Auto Show op een goedkope kloon van de Lotus Elan, dan heeft die inmiddels zo vele intrinsieke kwaliteiten getoond dat die is uitgegroeid tot de meest verkochte roadster ter wereld.
De vierde generatie MX-5 vormt een zeer geslaagde interpretatie van het zogenaamde KODO-design. Dat vertrekt van een strakke en agressieve stroomlijn in combinatie met ideale proporties waarbij de bestuurder en passagier zich in het middelpunt van de wagen bevinden. De symmetriegedachte heeft een belangrijke rol gespeeld bij de layout van het interieur en heeft geleid tot een perfecte opstelling van het instrumentenbord, stuurwiel, pedalen en versnellingspook. Hoewel de vierde generatie MX-5 net geen 4 meter lang is, biedt het interieur voldoende knie- en hoofdruimte.
De MX-5 30th Anniversary Edition kreeg bovendien tal van andere exclusieve voorzieningen mee: gesmede lichtmetalen velgen van RAYS Co., Ltd. in donkere pistoolgrijze lak met een design gebaseerd op de velgen van de auto’s uit de Global MX-5 Cup, oranje remzadels (Brembo vooraan, NISSIN achteraan), Bilstein-schokdempers en Recaro-sportzetels met contrasterende oranje stiknaden en sierranden.
Hoe rijdt dat?
De MX-5 is een geboren entertainer. Samen met het lichte, bijzonder stijve en bestuurdersgerichte SKYACTIV-chassis van de Roadster, de double wishbone-ophanging vooraan en de multilinkophanging achteraan bieden zij de bestuurder het ultieme “Jinba Ittai “-gevoel. Op de kronkelende bergwegen is het volop genieten, van bocht naar bocht. Onze Roadster heeft geen last van onder- of overstuur, stuur je te snel een haarspeldbocht in verschijnt zijn kontje in de achteruitkijkspiegel maar geen paniek, de MX-5 laat zich gemakkelijk corrigeren. De vernieuwde 2.0 SKYACTIV-G met 184 pk trekt heerlijk lineair door tot in de rode zone, gepaard gaand met een heerlijk sportief motorgeluid al blijft dat relatief beschaafd. In een rechte lijn snelt de MX-5 in 6,5 seconden van 0 naar 100 km/u, de topsnelheid bedraagt 219 km/u.
Is de MX-5 dan alleen maar sportief te rijden? Nee hoor. Met deze Roadster pur sang kan je ook heerlijk cruisen. Het rijcomfort is dik in orde. Mazda vermeldt een normverbruik van 6,9 l/100 km en dat is best haalbaar in cruisemodus. Geef je hem de sporen, loopt het verbruik op tot 8 à 9 l/100 km.
Droom je al langer van een knappe Roadster? Ga dan snel naar je Mazda-dealer. Mazda schroeft slechts 3000 stuks van de 30th Anniversary Edition in elkaar, voor amper € 31.990. De Mazda MX-5 heeft geschiedenis geschreven en blijft een Roadster pur sang, op het lijf geschreven van de echte puristen.
Beperkte oplage
Rijplezier
Weinig opbergruimte
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853