Test

TEST: Mazda MX-5 2.0 SKYACTIV-G 160 pk: pretpark voor twee

01 juli 2016
Door Redactie
Achterwielaandrijving, een 50/50-gewichtsverdeling, twee plaatsen, de motor voorin en een zo laag mogelijk gewicht. Ook de vierde generatie van de kleine roadster uit Hiroshima stelt – net als zijn voorgangers – puur rijplezier voorop. Dat hij met de 1.5 litermotor met 131 pk (vanaf € 22.590) een fijn wagentje is, konden we u al vertellen naar aanleiding van onze test met die uitvoering in september vorig jaar. Vandaag voelen we de 2.0 SKYACTIV-G met 160 pk aan de tand.

Dat Mazda het roadsterconcept perfect beheerst, kunnen intussen maar liefst 1.000.000 kopers bevestigen. Dat de ingenieurs voor de nieuwste MX-5 alles uit de kast haalden om het gewicht zo laag mogelijk te houden, is ook bekend. De 1.5 bleef met 975 kg leeggewicht net onder één ton, deze 2,0-liter gaat daar met 1015 kilo niet ver overheen. Koppel dat lage gewicht aan een vinnige viercilinder met 160 pk en een snelle zesbak met een kort en aangenaam sportief pookje en je weet dat het vooruit zal gaan.

Vooruit gaat hij, maar ook zijwaarts, en in het rond, als je de stabiliteitscontrole uitschakelt. Driften en donuts maken lukt probleemloos voor wie een wat ruimer bandenbudget heeft. Anderen zullen het ESP ingeschakeld laten maar daarom niet minder rijplezier beleven. Het vrij directe stuur, de lage rijhouding, de erg fijne motorsound en het moeiteloos toeren makende motorblok zorgen telkens weer voor een onvervalst sportwagengevoel, en een snelheidsindruk die vaak hoger ligt dan je werkelijke snelheid, wat eigenlijk perfect is, omdat je zo én plezier beleeft, én je rijbewijs kan behouden… Zijn topsnelheid van 214 km/u heeft enkel van theoretische waarde, belangrijker is de optrektijd van 0 tot 100 km/u, die met 7,3 seconden vrij sportief is.

Omdat perfectie niet van deze wereld is, signaleren we dat hij te weinig opbergvakken bezit, waardoor je je smartphone, portefeuille, zonnebril en dergelijke moeilijk kwijtraakt. Het handschoenenkastje, dat zich centraal tussen de stoelen bevindt, is best ruim maar moeilijk te bereiken. Een opbergruimte in de deuren is er niet. De koffer is voor een kleine roadster relatief ruim bemeten, zodat weekendtrips probleemloos mogelijk zijn. In- en uitstappen met het dak open gaat vrij vlot, maar door de lage zit is dat niet evident voor wie wat ouder of minder mobiel is, in- of uitstappen met het dak dicht moet met de nodige omzichtigheid gebeuren.   

Het openen en sluiten van de (handbediende) kleine kap is kinderspel en gebeurt in een oogwenk. Een elektrisch bediende kap zou alleen voor extra gewicht en een hogere prijs zorgen zonder een weerwaarde op te leveren. Met de kap dicht is het zicht rondom niet optimaal, maar wanneer ze open is geniet je van een 360°-panorama.

Met uitersten van 6,9 l/100 km bij rustig cruisen en 9,3 l/100 km na een erg sportieve rit kwamen we uit op een gemiddeld verbruik van 7,4 l/100 km. Dat is, gezien het geboden rijplezier, redelijk. 

Het ophangingscomfort is meer dan aanvaardbaar, als je beseft dat je laag zit, in een sportwagen(tje) dat comfort niet als opperste prioriteit heeft. Oneffenheden worden  goed gefilterd en doordat de voorwielen niet voor de aandrijving moeten zorgen zijn er geen koppelreacties in het stuur. 

De 160 pk sterke 2,0-liter is enkel verkrijgbaar in de topuitvoering Skycruise, die voor € 27.690 een omvangrijke standaarduitrusting biedt, gaande van 17” wielen in lichtmetaal, een differentieel met beperkte slip, licht- en regensensoren, parkeersensoren achteraan, een sportophanging, een Bose-audiosysteem (met handige luidsprekers in de hoofdsteun die zelfs bij open dak een telefoongesprek via de handsfree bluetoothaansluiting mogelijk maken), comforttoegang, een navigatiesysteem, automatische airconditioning tot een lederen interieur.

De afwerking van de MX-5 is kwaliteitsvol, en leuke details zoals de uitvoering van de bovenzijde van de deuren in koetswerkkleur en de LED-achterlichten maken het plaatje compleet. De toerenteller prijkt centraal in het dashboard met onderaan een (wat nutteloze) schakelindicator die je constant aanraadt op te schakelen bij lage toeren, wat in tegenspraak is met het sportief karakter van de MX5. De snelheidsmeter zit rechts en is analoog. Hij is niet altijd perfect afleesbaar omdat de cijfers aan de kleine kant zijn. 

Conclusie, zelden reden we met een auto die zo veel fun per euro biedt. De nadelen die inherent zijn aan het roadsterconcept (plaatsaanbod) vormen slechts een kleine smet op het voor het overige fraaie blazoen dat sportiviteit combineert met een opmerkelijk comfort. De 1.5 was al erg leuk, het extra vermogen van de 2.0 litermotor tilt de MX5 naar een nog hoger niveau. Geef hem de vijf, deze MX-5 !

 

83
Aandrijving17/20
Comfort 16/20
Rijgedrag 17/20
Veiligheid 15/20
Prijs 18/20
 

Prestaties
Authentiek rijplezier

Weinig opbergruimte
Zicht rondom met gesloten kap


Deel op

Lees meer over

Video


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.