Test

TEST: Mazda MX-5 160 Edition: The finishing touch

11 oktober 2017
Door Stijn Blanckaert
Dat we de MX-5 wel kunnen smaken, kon u al meermaals lezen op autonieuws.be (test van de MX-5 2.0, 1.5, en de RF), dus waren we benieuwd naar wat Mazda had gedaan om de speciale 160 Edition-uitvoering van zijn kleine roadster nog leuker te maken.
De MX-5 is een bijzondere auto. Compromisloos op rijplezier afgestemd, lichtgewicht, op de achterwielen aangedreven, zonder turbo, met manueel bediende kap… Wars van alle hedendaagse tendensen dus, en net daardoor zo leuk. De Belgen lusten er duidelijk wel pap van, want ons land is –gerelateerd aan het aantal inwoners- hét topland voor wat de MX-5-verkopen betreft. Sinds de lancering van het nieuwe model wisten ze er in ons land maar liefst 2.500 exemplaren van te slijten en dit jaar alleen al meer dan 1.000. Daarmee staat België qua absolute MX-5-verkoopsaantallen op de derde plaats, na het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. De Japanners hebben bij ons Belgen dus een gevoelige snaar geraakt met hun sportieve roadster.

Om die sportiviteit nog te onderstrepen, en om er een snuifje exclusiviteit aan toe te voegen, bracht Mazda Belux zopas een eigen beperkte en extra sportieve reeks van de MX-5 op de markt, gelimiteerd op 160 exemplaren, niet toevallig evenveel als het aantal pk’s van de tweeliter viercilinder onder de motorkap.

De 160 Edition is ongetwijfeld de sportiefste MX-5 variant ooit, want bovenop de uitrusting van de normale tweeliter beschikt hij over een sportophanging met Bilstein high-performance schokdempers voor minder rolneigingen en meer rijprecisie, en een veerpootbrug onder de motorkap. Om zijn sportiviteit verder te onderstrepen gaf Mazda hem ook een buitenspiegels en een kofferspoilertje in Brilliant Black mee. In het interieur heeft de 160 Edition andere stoelen dan de normale MX-5. De Recaro’s van deze speciale reeks zijn bekleed met alcantara, net als de deuren en delen van het dashboard. Ze bieden veel zijdelingse steun maar voor mij was de zitting wat te smal, waardoor ik eerder op de randen dan ertussen zat. De finishing touch komt van de aluminium sportpedalen en een limited edition-plaatje tussen de voorzetels waarop het nummer van elke wagen vermeld wordt: exclusiviteit ten top... 

De algemene prestaties zijn dezelfde als van de gewone MX-5 2.0, met een acceleratie van 0 tot 100 km/h in 7,3 seconden, een top van 214 km/h en een verbruik van zo’n 8 l/100 km, maar de beleving is nog wat sportiever, door de hardere ophanging en het nog directer aanvoelende stuur dat ogenblikkelijk op elke input reageert. De klank van de motor is opzwepend wanneer je hem in de toeren jaagt, maar als het aan mij lag zou ik deze 160 Edition nog van een echte sportuitlaat voorzien hebben. 

De 160 exemplaren zijn nog niet allemaal verkocht, dus als je jezelf wil verzekeren van een portie exclusiviteit kan je voor € 31.990,- een van de resterende MX-5 160 Edition bestellen bij de Mazda-verdelers. Rijplezier is gegarandeerd, en je kan de sportieve prestaties van je limited edition ook zelf gaan uittesten op circuit, want Mazda biedt elk van de 160 kopers een circuitsessie in hun MX-5 aan op het Circuit van Zolder.

 

82
Aandrijving17/20
Comfort 16/20
Rijgedrag 17/20
Veiligheid 15/20
Prijs 17/20
 

Prestaties
Exclusiviteit
Authentiek rijplezier

Weinig opbergruimte



Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.