Test

© Mazda

TEST: MAZDA CX-5 2.5 e-SKYACTIV-G 194 6AT AWD: Goede wijn rijpt met de jaren

30 juni 2023
Door Stijn Blanckaert

Mazda gaf tweede generatie van de CX-5, de bestseller van het gamma die goed is voor meer dan een kwart van de verkopen van het Japanse merk in Europa, opnieuw een update voor 2023. De wijzigingen zijn beperkt tot details, maar aangezien het al van februari 2021 geleden was dat u hier nog een test van het model kon lezen en Mazda voor de benzineversies intussen voor een mild hybride-setup koos leek de tijd ons rijp voor een nieuwe impressie van onze ervaringen aan het stuur van de krachtigste benzinevariant.

 

De in 2017 voorgestelde huidige generatie van de CX-5 wordt waardig ouder en zijn lijn is nog altijd bij de tijd. Designmatig veranderde er dan ook zo goed als niets, op de introductie van de nieuwe kleur Rhodium White na. test autotest autonieuws MAZDA CX 5 2.5 e SKYACTIV G 18Ook op technologisch vlak blijft de update voor 2023 beperkt tot de toevoeging van draadloos Apple CarPlay en Android Auto, een draadloze smartphonelaadfunctie en nieuwe geconnecteerde diensten, bovenop een 360-gradenmonitor die gebruik maakt van vier camera’s en een sneller reagerend infotainmentsysteem. Er kwamen ook aangepaste voorstoelen die nog altijd even comfortabel zijn als voordien. Het gamma krijgt met de Newground, Homura en Takumi-uitvoeringen ook drie extra varianten.  

Er zijn ook kleine aanpassingen aan de ophanging en het stuur, maar het is vooral op het vlak van de aandrijving, waar mild hybridtechnologie zijn opwachting maakt op de benzineversies, dat er nieuws te rapen valt. 

Er zijn twee dieselvarianten met een 2,2-liter viercilinder met respectievelijk 150 en 184 pk waarvoor Mazda de keuze biedt tussen een manuele of automatische versnellingsbak. Op de krachtigste variant kan niet alleen voor voor- maar ook voor vierwielaandrijving worden gekozen. Daarnaast zijn er ook twee benzinemotoren. test autotest autonieuws MAZDA CX 5 2.5 e SKYACTIV G 25Die hebben voor 2023 allebei recht op het Mazda M Hybrid-systeem en cilinderuitschakeling en hebben voorwielaandrijving. Indien gewenst kan de 2.5 ook vierwielaandrijving krijgen. Wij reden met die variant en konden vaststellen dat er van tractie- of gripproblemen natuurlijk geen sprake is met vier aangedreven wielen. 

Mild Hybrid voor lager verbruik 

Voor onze test reden we met de 2.5 e-Skyactiv-viercilinder met 194 pk, die altijd gekoppeld wordt aan een zestrapsautomaat, maar er is ook een 2.0-versie met 165 pk die zowel met een handgeschakelde zesversnellingsbak als met de zestrapsautomaat verkrijgbaar is. test autotest autonieuws MAZDA CX 5 2.5 e SKYACTIV G 13

Mazda gelooft niet in kleine turbomotoren en kiest ook voor de CX-5 voor benzinekrachtbronnen van twee of twee en een halve liter. Bovengemiddeld groot dus, maar door het ontbreken van een turbo ook minder koppelrijk dan we intussen gewoon zijn, wat maakt dat de manuele versnellingsbak vaak moet worden aangesproken om er de vaart in te houden en dat de zestrapsautomaat erg vaak van verzet moet wisselen. Hij doet dat gelukkig wel discreet en zonder schokken. 

Met Mazda M Hybrid verwijst de constructeur naar haar mild hybride-technologie die gebruikmaakt van een riemaangedreven starter-generator (ISG) en een lithium-ionaccu die op 24 volt functioneert in plaats van op de courantere 48 volt-spanning. Door het in de accu opslaan en daarna hergebruiken van vertragingsenergie helpt de ISG als elektromotor de verbrandingsmotor bij acceleraties en bij het vertrek om het verbruik te drukken.  

De elektrische ondersteuning kwam er om verbruikstechnische redenen maar maakt de turboloze CX-5 jammer genoeg niet vlotter. De viercilinder is soepel en beschaafd maar heeft met 263 Nm (te) weinig koppel en moet daarom veel toeren maken om de vaart erin te houden en voelt ook dan niet erg snel aan, al is dat in een dergelijke gezins-SUV niet voor iedereen even belangrijk.  

Elektrisch rijden zit er met mild hybridtechnologie niet in, maar als resultaat van de toevoeging van de elektrische elementen wordt er elke 100 kilometer weer enkele deciliter aan brandstof bespaard. Wat dat betekende in onze handen ? Een verbruiksgemiddelde van 7,8 l/100 km, zo goed als wat Mazda zelf opgeeft (7,6 l/100 km). test autotest autonieuws MAZDA CX 5 2.5 e SKYACTIV G 02

Het ophangings- en rijcomfort is ook na de update voor 2023 uitstekend te noemen, net als de ruimte in het interieur en de koffer, de uitstekende afwerking en de mooie materialen en de volledige standaarduitrusting. Jammer genoeg werd er niets gedaan aan de te ver naar achteren geplaatste en niet verschuifbare middenarmsteun die daardoor vrij nutteloos is.  

Sport en Off-road settings


Nieuw voor 2023 zijn twee extra settings voor de Mazda Intelligent Drive select-functie of Mi-Drive. Daarmee kan via een knop gekozen worden tussen verschillende rijmodi waarvan de Sport-stand en de Off-Road-setting voor de modellen met i-Activ-vierwielaandrijving nieuw zijn.test autotest autonieuws MAZDA CX 5 2.5 e SKYACTIV G 09 De Sport-stand voegt weinig of niets toe, op wat meer lawaai na dan en de offroadsetting hebben we niet kunnen uitproberen. Hoe dan ook zal deze auto zelden of nooit de openbare weg verlaten. 

test autotest autonieuws MAZDA CX 5 2.5 e SKYACTIV G 03Het centrale scherm bovenop het dashboard is nog steeds enkel bij stilstand aanraakgevoelig waardoor de verschillende functies dus zo goed als altijd met de ronde controller op de middenconsole bediend moeten worden. Dat is een bewuste keuze die Mazda toeschrijft aan veiligheidsbekommernissen, maar kan voor sommige gebruikers vervelend zijn.  test autotest autonieuws MAZDA CX 5 2.5 e SKYACTIV G 22

De intussen zes jaar oude Mazda CX-5 is zo’n auto die beter wordt met de jaren. Rustige chauffeurs en wie op een piekfijne afwerking, mooie materialen en wat eigenzinnigheid is gesteld zullen hier hun gading vinden. Sportievelingen kunnen zich beter onthouden. Mazda doet de zaken anders dan de anderen en verdient daar lof voor, want hetzelfde doen als iedereen is de makkelijke weg, en makkelijk is voor Mazda geen uitdaging.

Score

Totaal

Aandrijving

Comfort

Rijgedrag

Veiligheid

Prijs

  • Comfortabele en ruime SUV

  • Weggedrag

  • Verfijnde afwerking

  • Matige prestaties

  • Onhandige centrale armsteun 

Leasing info

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 811,70 excl. btw 

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 1.135,73

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies. 

Technische gegevens

Mazda CX-5 2.5 e-SKYACTIV-G 194 6AT AWD

  • Motor:
    4-cilinder in lijn, benzine, 2.488 cc
  • Overbrenging:
    Automaat, 6 versnellingen, vierwielaandrijving
  • Maximum vermogen:
    143 kW / 194 pk
  • Maximum koppel:
    263 Nm
  • 0-100 km/h:
    9,2 s
  • Topsnelheid:
    195 km/h
  • Gemiddeld testverbruik:
    7,8 l/100 km
  • Gemiddelde CO2-uiitstoot:
    163 g/km (WLTP)
  • Catalogusprijs incl. BTW:
    € 44.590 (Homura)
  • VAA:
    € 424,14
  • Fiscale aftrekbaarheid:
    50 %

Deel op

Lees meer over

Stijn Blanckaert

Stijn Blanckaert (°1974) is al van kindsbeen af gepassioneerd door auto’s en maakte er zijn beroep van. Hij houdt van pk’s, of ze nu uit een V8 of een elektromotor rollen… Na jaren in de leasing- en fleetsector schrijft hij sinds 2016 voor Autonieuws.be waar hij onder meer gespecialiseerd is in economisch nieuws.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

Autonieuws

Ook op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.