Test

© Mazda

TEST: Mazda CX-30 2.0 e-Skyactiv X MY2024: Efficiënt en discreet…

04 maart 2024
Door Stijn Blanckaert

…wordt de waarheid compleet. Wie net als ondergetekende tussen de vier en vijf decennia op de teller heeft en als kind graag jeugdfeuilletons bekeek weet dat deze slogan van detectivebureau Merlina komt. In het geval van de Mazda CX-30 met de e-Skyactiv X motor is hij echter ook perfect op zijn plaats. We reden met het modeljaar 2024 van deze auto die voortdurend verbeterd wordt en sinds zijn voorstelling in 2019 nog geen spatje verouderd is. 

 

test autotest autonieuws Mazda CX 30 2.0 e Skyactiv X MY2024 0007De looks van de CX-30 die door zijn typische Kodo-design (“less is more”) voor de volle honderd procent herkenbaar is als een Mazda, zijn nog even fris als bij de lancering van het model. Ook vandaag blijft dit een discrete, mooi gelijnde en elegante compacte SUV. Voor modeljaar 2024 moest Mazda dan ook niets aanpassen aan de buitenzijde en konden de wijzigingen beperkt blijven tot het introduceren van de nieuwe kleuren Ceramic Metallic en Zircon Sand Metallic. test autotest autonieuws Mazda CX 30 2.0 e Skyactiv X MY2024 0010

Ook binnenin werd amper of niet geraakt aan het ontwerp, wat betekent dat alles vertrouwd aandoet en de bestuurder nog steeds op een mooi, klassiek dashboard met drie ronde tellers kijkt. Het centrale exemplaar is digitaal en functioneert naar keuze als Active Driving Display dat de informatie van de boordcomputer en de navigatie-instructies kan weergeven of als klassieke snelheidsmeter met een naald. test autotest autonieuws Mazda CX 30 2.0 e Skyactiv X MY2024 0016Apple CarPlay en Google Android Auto kunnen draadloos verbonden worden en er is een draadloze lader voor smartphones die echter wat smal is, waardoor een iPhone 14 Pro met plastic beschermhoes errond net niet past. Zonder de cover errond is er dan weer geen probleem. 

Draai- en drukknop 

Op ergonomisch vlak maakt Mazda eigen keuzes. Zo prijkt het nu 10,25 duim grote, horizontale infotainmentscherm redelijk ver naar voren boven op het dashboard, waar het zowat in rechte lijn met de ogen van de bestuurder staat. Die moet daardoor zijn blik minder of niet van de weg afwenden om de info te lezen. test autotest autonieuws Mazda CX 30 2.0 e Skyactiv X MY2024 0017Dat scherm wordt bovendien in principe bediend door een draai- en drukknop op de middenconsole tussen de bestuurder en de passagier en kan enkel bij stilstand ook als aanraakscherm voor de smartphoneapplicaties gebruikt worden. Een oplossing die veiliger is dan een klassiek touchscreen dat voor elke functie aangeraakt moet worden, omdat de bestuurder minder afgeleid is bij het selecteren ervan.  

test autotest autonieuws Mazda CX 30 2.0 e Skyactiv X MY2024 0018Voor het nieuwe modeljaar werd het infotainmentscherm niet alleen wat groter, maar kreeg het ingebouwde navigatiesysteem ook een update met onder meer een online zoekfunctie en nieuwe software, werden de USB-A-poorten vervangen door USB-C-exemplaren en werd ook de bediening van airco en verwarming (gelukkig nog steeds met echte fysieke knoppen) aangepast. 

Een met de auto 

Mazda hanteert de “Jinba Ittai”-filosofie, wat zoveel betekent als “de eenwording van ruiter en zijn paard”. De bedoeling is dus dat de bestuurder zich één voelt met de auto en dat is best goed gelukt. De rijhouding is uitstekend en het mooie stuur ligt goed in de hand. Deze CX-30 is ook een echte Mazda in de zin dat hij fijn stuurt, een veilig en aangenaam rijgedrag vertoont en comfortabel opgehangen is zonder deinerig of sponzig aan te voelen. Een heel comfortabele auto dus, wat ook zijn roeping is, want wie op zoek is naar sportiviteit en explosieve prestaties zal van een kale reis thuiskomen in deze e-Skyactiv-X-versie met zijn bijzondere krachtbron. test autotest autonieuws Mazda CX 30 2.0 e Skyactiv X MY2024 0009

Dieseltechnologie voor een benzine

Mazda’s ingenieurs doen de dingen graag op hun eigen manier. Denk maar aan de MX-30 REV die de Wankelmotor terugbrengt, aan de “suicide doors” op diezelfde MX-30 en de RX-8 uit het verleden, maar dus ook aan hun speciale motortechnologie die ze e-Skyactiv-X doopten. Concreet gaat het daarbij om een mild hybride benzinemotor die functioneert volgens het werkingsprincipe van een diesel, wat voor een verbruiksvoordeel zorgt, waarmee de “efficiënt” uit de titel meteen verklaard is. 

De mild hybride e-Skyactiv-X-viercilinder van deze CX30 heeft een cilinderinhoud van twee liter en doet het zonder turbo. Terwijl een klassieke benzinekrachtbron een flinke vonk gebruikt om het lucht-brandstofmengsel in de cilinder te ontsteken gebeurt dat hier, zoals bij een diesel, door een extra hoge compressie. In de Skyactiv-X-motor wordt het brandstofmengsel veel meer dan bij een klassieke motor samengeperst en ontbrandt het zo vanzelf, zonder nood aan een grote vonk. Toch wordt ook hier nog altijd een kleine vonk gegenereerd in de verbrandingskamer, om het precieze moment van verbranding te kunnen bepalen en een stabiele motorloop te verzekeren. Het resultaat van die technologie is volgens Mazda een verbruik dat tot 30 procent lager ligt dan dat van een klassieke benzinemotor. 

Ga niet zomaar af op de cijfers

De tweeliter van de CX-30 levert een flink vermogen van 186 pk (137 kW) en heeft 240 Nm aan maximumkoppel bij 4.000 toeren. Hoewel dat waarden zijn die stevige prestaties doen vermoeden heb je op geen enkel moment het gevoel met een auto met een dergelijk vermogen onderweg te zijn. De krachtbron is discreet en soepel, maar voelt minder krachtig aan dan verwacht en zet op geen enkele manier aan tot een sportieve rijstijl. Met een acceleratie van 0 naar 100 km/h in 8,3 seconden (op de door ons gereden handgeschakelde versie met voorwielaandrijving) is er geen probleem qua acceleraties en ook de topsnelheid van 204 km/h is perfect conform, maar verwacht je niet aan enige explosiviteit of een duw in de rug bij volgas als je het vermogenscijfer als referentie neemt. test autotest autonieuws Mazda CX 30 2.0 e Skyactiv X MY2024 0008

Dat gezegd zijnde, is de CX-30 voldoende vlot en slaagt Mazda er met deze technologie in om het normverbruik te drukken. Volgens de WLTP-tests lust deze CX-30 met handbak en voorwielaandrijving 5,7 liter benzine per 100 km. Ons testverbruik lag met 6,7 l/100 km, met veel stadsverkeer en weinig snelweg, precies een liter hoger. Dat is een correcte maar geen uitzonderlijke waarde. 

Nog eens een handbak

We reden de CX-30, die voor € 1.500 extra ook met een automatische versnellingsbak verkrijgbaar is, nog eens met een goede oude handgeschakelde zesbak, een uitstervende soort die voor velen echter nog steeds de voorkeur wegdraagt, al is het uit gewoonte. Die bak schakelt vlot, maar de wisselwerking tussen het koppelingspedaal en de versnellingsbak vraag bij het vertrek in eerste versnelling wel de nodige gevoeligheid om niet meteen stil te vallen. De CX-30 kan ook met vierwielaandrijving besteld worden maar is standaard een klassieke voorwielaandrijver. test autotest autonieuws Mazda CX 30 2.0 e Skyactiv X MY2024 0019

Piep, Piep…

Een grote ergernis – waar Mazda, voor alle duidelijkheid geen schuld aan heeft – is het door de Europese Unie verplichte ISA-systeem. Dat laat je onmiddellijk wanneer je ook maar één kilometer sneller rijdt dan wat het systeem denkt dat op die plek het toegelaten maximum is door middel van een vrij luid auditief signaal weten dat je te snel rijdt. Ook als dat niet zo is, want soms interpreteert het systeem dat gebruik maakt van een camera verkeersborden verkeerd en heeft het niet door dat er door het passeren van een zijweg een einde is gekomen aan de snelheidsbeperking. Gelukkig maakt Mazda het erg eenvoudig om die lastpost ogenblikkelijk het zwijgen op te leggen door een druk op een speciale knop links naast het stuur. Helaas – en ook dat is verplicht door de EU – moet je dat telkens weer doen wanneer de auto opnieuw gestart wordt. Je wordt het dan wel snel gewoon, maar het is zo’n inspanning die niet nodig had moeten zijn.  

Ook de eveneens door de Europese unie verplichte aandachtsassistent is overijverig en geeft meteen wanneer je ook maar enkele seconden je ogen van de weg haalt, om bijvoorbeeld naar iets aan de zijkant van de weg te kijken of iets te wijzigen aan de instellingen, een waarschuwing in het dashboard met de woorden “afgeleide bestuurder gedetecteerd”. 

Europa doet ongetwijfeld heel wat goeds, maar dergelijke hinderlijke systemen verplichten zorgt voor frustraties bij de bestuurders, die ze waar mogelijk onmiddellijk weer uitschakelen. 

Best praktisch 

Ondanks zijn compacte buitenafmetingen, met een totale lengte van 4,39 meter en een breedte van 1,79 meter, is de CX-30 binnenin voldoende ruim en dan vooral voorin. Achterin kan je als volwassene met dank aan de wielbasis van 2,65 meter nog net comfortabel zitten, al is dit geen limousine. De koffer kan inclusief het opbergvlak onder de vloer in standaardconfiguratie een doorsnee 430 liter bevatten en door het neerklappen van de achterbank (60/40) wordt een totaal volume van 1.406 liter beschikbaar. Wie voor het Bose-soundsysteem opteert geeft wel 8 liter aan koffervolume op. test autotest autonieuws Mazda CX 30 2.0 e Skyactiv X MY2024 0003

Door zijn uitrustingsmogelijkheden, de uiterst verzorgde afwerking en het gebruik van mooie materialen is deze Mazda CX-30 ongetwijfeld een premiumauto. Die bovendien best betaalbaar is. Zijn originele Skyactiv-X-krachtbron voelt minder krachtig aan dan zijn vermogens- en koppelwaarden laten uitschijnen en verbruikt ook niet veel minder dan een klassieke viercilinder, maar voor het overige zijn het rijcomfort én het rij- en stuurplezier echte troeven van dit model dat ook vijf jaar na zijn introductie nog geen rimpeltje vertoont.

Score

Totaal

Aandrijving

Comfort

Rijgedrag

Veiligheid

Prijs

  • Uitstekende afwerking en materialen

  • Mooie, tijdloze lijn

  • Rijcomfort en stuurplezier 

  • Motor voelt niet zo krachtig aan

  • Geen ruimtewonder

Leasing info

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 675,74 excl. btw 

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 979,90 pdfMazda_CX-30_e-Skyactiv_X_Man6_FWD_TCO3.pdf

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies. 

Technische gegevens

Mazda CX-30 2.0 e-Skyactiv X 6MAN FWD

  • Motor:
    4-cilinder in lijn, benzine, 1.998 cc
  • Overbrenging:
    Handgeschakeld, 6v, voorwielaandrijving
  • Maximum vermogen:
    137 kW / 186 pk
  • Maximum koppel:
    240 Nm
  • 0-100 km/h:
    8,3 seconden
  • Topsnelheid:
    204 km/h
  • Gemiddeld testverbruik:
    6,7 l/100 km
  • Gemiddelde CO2-uiitstoot:
    128 g/km (WLTP)
  • Catalogusprijs incl. BTW:
    € 33.090 (Exclusive-Line)
  • VAA:
    € 241,19
  • Fiscale aftrekbaarheid:
    59,68% (dalend vanaf 2026)

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.