Onder de Japanse merken is Mazda een kleine constructeur die er met relatief beperkte middelen in slaagt om wereldwijd een toonaangevende rol te spelen met baanbrekende technologische toepassingen. Mazda weet als geen ander met de CX-3 de strijd aan te gaan in het populaire segment van de compacte cross-overs. Kopers van een auto in de compacte klasse willen zich immers steeds meer onderscheiden van de massa. Met de goede uitziende CX-3 gooit Mazda roet in het eten van de concurrentie.
Zoals je verwacht van een Mazda, stralen de progressieve lijnen van de CX-3 dynamiek uit en de compacte cross-over oogt net zo individueel en ondernemend als de kopers van dit model. Hoewel de CX-3 veel kenmerken van de ‘Kodo – Ziel van beweging’-designtaal deelt met andere Mazda’s, zoals de gedurfde voorzijde, grote wielen, de vorm van de zijflanken en de hoge raamlijn, straalt hij ook de kenmerkende vastberadenheid van een SUV uit.
Binnenin gaat het er minder ruim aan toe dan je op het eerste zicht zou verwachten. Voor uit de kluiten gewassen tieners ontpopt de achterbank zich al snel tot een strafbank, een indruk die in de hand wordt gewerkt door de smalle deur- en vensteropeningen achteraan. Daarmee zijn meteen de pijnpunten aangehaald en is het tijd voor woorden van lof. De bagageruimte meet 350 liter en kan vergroot worden tot 1.260 liter door de achterbank in delen op te klappen. Als bestuurder geniet je van een prima zithouding en het hippe interieur laat meteen een hoog thuisgevoel na. Door de hoge zit heb je ook een beter overzicht over het verkeer waardoor je meer ontspannen gaat rijden. Op het optionele head-up display kan de bestuurder realtime rijgegevens aflezen, zonder zijn aandacht van de weg te moeten afwenden. Een hele serie rijhulpsystemen (Radar Cruise Control, Distance Recognition Support System, Forward Obstruction Warning, Smart Brake Support, Smart City Brake Support, Blind Spot Monitoring en Lane Departure Warning System) waarschuwt de bestuurder bovendien voor nakend onheil van alle kanten, houdt een veilige afstand tot de voorligger en activeert indien nodig het noodremsysteem. Autonoom rijden doet de CX 3 niet, maar hij draagt wel bij aan een verhoogde veiligheid voor alle weggebruikers – fietsers, voetgangers en spelende kinderen inbegrepen.
Onder het motto ‘lichter, sterker en veiliger’ ontwierpen de Mazda-ingenieurs een onderstel dat gebruikmaakt van staal met hoge treksterkte, wat resulteert in een gewichtsbesparing van 8 procent. Daarnaast verhoogt de SKYACTIV-Body de passieve veiligheid en rijdynamiek. Onder de de kap heb je keuze uit een 2,0 liter SKYACTIV-G benzinemotor van 120 of 150 pk, dieselen doe je met een 1,5 liter SKYACTIV-D van 105 pk al dan niet gekoppeld aan vierwielaandrijving en een zestraps SKYACTIV-Drive automaat. Onze tester uitgerust met de dieselkrachtbron leverde uitstekende prestaties en heeft een CO2-uitstoot van 105 g/km. Naast zijn uitgesproken design is het weggedrag van de CX-3 wellicht zijn grootste troef. De auto reageert goed op alle stuurcommando’s en geeft ook een uitstekend gevoel met de weg door. De vering is wat losjes maar voelt stevig aan.
Conclusie, de Mazda CX-3 rijdt niet alleen vlot en veilig, qua styling, uitrusting, afwerking en comfort heeft hij een ruime voorsprong. Als je de vergelijking maakt met de concurrentie biedt de Mazda CX-3 (vanaf € 17.990) meer “value for money” dankzij een impressionant aanbod van de modernste assistentie-, entertainment- en connectiviteitssystemen: Internetverbinding, Facebook, Twitter, tienduizend radiostations met cloud-based content, gepersonaliseerde lokale diensten en eigen auto-apps, het kan allemaal.