Terwijl zijn gedoodverfde concurrent, de nieuwe Porsche Macan, enkel in zuiver elektrische uitvoering te koop is, biedt Maserati van de Grecale ook benzinevarianten aan. Omdat de toekomst echter elektrisch is, reed Autonieuws met de Folgore, de elektro-SUV uit Modena die in precies dezelfde vijver vist als de Macan uit Stuttgart.
Het heeft wat langer geduurd dan initieel voorzien, maar met de Grecale Folgore heeft Maserati nu ook zijn potentiële bestseller gelanceerd. Aangezien van de nog grotere Levante nooit een elektroversie werd ontwikkeld is de toch ook 4,86 meter lange Grecale, naast de Gran Turismo-sportwagen, de eerste elektrische Maserati. Het is ongetwijfeld ook het belangrijkste model voor de Italiaanse autobouwer want hij speelt als midsize-SUV mee in het populairste segment van de Europese automarkt en is als elektroauto helemaal mee met zijn tijd en – in ons land alvast – fiscaal erg aantrekkelijk, want van de benzineversies niet kan gezegd worden.
De Grecale (wat vertaald kan worden als “Griekse wind”) kwam eerst met een viercilinder op benzine (330 pk) en een V6 (530 pk) op de markt maar verbeeldt dus vooral als elektrische Folgore-uitvoering de toekomst van het merk. Aan de buiten- en de binnenkant moet je al goed kijken om het verschil met de benzineversies te zien. De visuele weggevers dat je hier met de elektroversie te maken hebt zijn de wat andere grille en bumper, de wat meer gestroomlijnde velgen en natuurlijk het ontbreken van de uitlaten onder de achterbumper. De koperkleur van de Maserati-drietand en de “Folgore”-benaming boven de drie typische Maserati-openingen in de voorvleugels geven ook een en ander weg. Ook aan de binnenkant is de EV eigenlijk niet te onderscheiden van de ICE-versies. De aluminium schakellepels achter het stuur dienen hier echter niet voor het veranderen van versnelling maar voor het regelen van de regeneratie van de accu.
Doordat het interieur identiek is aan dat van de benzineversies heb je ook hier met dank aan de wielbasis van 2,9 meter heel wat binnenruimte voor- en achterin, erg comfortabele stoelen, een knap dashboard met een dubbel scherm op de middenconsole en een ruime koffer (535 liter). De gelijkenis betekent meteen echter ook dat een van de mindere punten van de benzineversies hier wordt overgenomen: Het kiezen van de rijrichting en de Parkeer- of Neutraalstand gebeurt door middel van een reeks van vier fysieke knoppen die centraal tussen de twee geknikte schermen staan opgesteld en heel wat gewenning vragen. Als je ze bovendien niet stevig genoeg indrukt loop je het risico dat je bijvoorbeeld de “D” (Drive) niet echt hebt ingeschakeld en sta je zonder het goed te beseffen nog in “R” (Reverse), met als gevolg dat je dan bij het beroeren van het stroompedaal verder achteruitrijdt in plaats van vooruit. Zo riskeer je al snel parkeerschade. Maar aangezien een gewaarschuwd man er twee waard is…
De Folgore krijgt twee identieke elektromotoren op respectievelijk de voor- en achteras. Ze produceren elk 205 kW, wat samengeteld 410 kW of 558 pk is. In combinatie met het enorme koppel van 820 Nm zorgen die kW’s voor een 0-100-sprinttijd van 4,1 seconden en een topsnelheid van 220 km/h. Ook optrekken naar het 200-km/h streepje kan in 16,1 seconden. Dit is dus een snelle SUV, zoals we wel verwacht hadden. Zijn prestaties zijn trouwens zowat één-op-één identiek aan die van zijn grote rivaal, de Porsche Macan 4S, die 516 pk heeft, in dezelfde 4,1 seconden naar de honderd sprint en met zijn topsnelheid van 240 km/h (voor even) net wat sneller over de Autobahn kan knallen.
Rijden met de Grecale Folgore is een leuke bezigheid, want het stuur ligt niet alleen goed in de hand maar reageert ook adequaat op de input van de bestuurder, terwijl de koetswerkbewegingen mooi onder controle gehouden worden en het ophangingscomfort – met dank aan de standaard luchtvering en adaptieve dempers – hoewel niet zijdezacht wel mooi comfortabel is. Het rijgedrag kan dynamisch en efficiënt genoemd worden maar je voelt wel dat deze auto met zijn 2,5 ton leeg een zwaargewicht is. Wanneer je er op vochtige ondergrond wat te enthousiast mee omgaat gaat de auto over de vier wielen schuiven, wat je wel snel onder controle krijgt door het stroompedaal te lossen.
Maserati biedt de keuze uit vier “Drive Modes”. Standaard start je in de “GT”-modus, waarbij hij lekker vlot is maar zich ook beschaafd en dociel gedraagt. Meer vuurwerk volgt wanneer je de draaiknop op het stuurwiel richting “Sport” draait. Dan krijgt hij ook een artificieel geluid binnenin, wordt de hele afstelling een stuk sportiever en hangt hij meer aan het stroompedaal. Goed voor wat Spielerei maar op de lange termijn eerder vermoeiend, waardoor wij meestal gewoon in “GT” reden. Voor zij die hun koetswerk graag blootstellen aan losse ondergrond, stenen en modder is er verder nog een “Offroad”-modus. Wanneer je bang bent je bestemming niet te bereiken is er verder nog de “Max Range”-setting waarbij onder meer het vermogen, het koppel en de topsnelheid worden beperkt om verder te raken met de resterende batterijlading.
Over die accu gesproken… Die is maar liefst 105 kWh groot, waarvan 95 kWh netto bruikbaar zijn. Volgens Maserati moet je daar tot 501 kilometer aan rijbereik kunnen uitpuren, maar dat is – zoals u wel begrijpt – utopisch, en al helemaal in de winterse omstandigheden van onze test. Bij een al bij al hoog gemiddeld testverbruik van 30,3 kWh/100 km betekent dat dus een realistisch winters rijbereik van een goede 300 kilometer. Ongetwijfeld ligt dat verbruik in de lente en de zomer een stuk lager en stijgt het rijbereik dan richting 400 kilometer of net wat meer. Hoe dan ook blonk onze Grecale Folgore niet uit door zuinigheid.
Waar de Grecale wel in uitblinkt is in de afwerking en de gebruikte materialen. Het interieur ziet er niet alleen prachtig uit – de Italianen kennen echt wel het nodige van design – maar is ook uitstekend afgewerkt en voelt al even kwalitatief aan. Met één grote uitzondering… Kies zeker niet voor de optionele ‘High Gloss Black Piano Trim’ van € 605. Dat is een zwart glanzende afwerking van de middenconsole die onmiddellijk vol krassen en vlekken staat die afbreuk doen aan de kwaliteitsindruk van het geheel. Gelukkig is dat probleem er niet bij de standaard “Open Pore Radica Wood Trim” of de maar liefst € 3.630 kostende “Copper 3D Carbon”-afwerking.
Technologisch is de Grecale niet zo vooruitstrevend als Gran Turismo en GranCabrio Folgore, want in tegenstelling tot die laatste twee, die een 800 voltarchitectuur gebruiken, is de Grecale – die op een evolutie van het Giorgio-platform van de Alfa Romeo Stelvio gebouwd werd – voorzien van een 400 V-netwerk, waardoor snelladen aan ‘slechts’ 150 kW kan in plaats van aan 270 kW bij de andere twee. Volgens Maserati kan je de accu daarmee wel van 20 naar 80 procent bijladen in 29 minuten. Voor laden met wisselstroom kan je rekenen op een uitstekende 22 kW.
Bij de minpuntjes vermelden we nog de overbodige elektrische knoppen die de deuren van binnenuit moeten openen (wat is daar het nut van als je weet dat een klassieke hendel handiger, goedkoper én lichter is?) en de schokjes in de aandrijflijn wanneer de auto in fileverkeer op adaptieve cruise control rijdt.
Hoezeer de Grecale Folgore voor Maserati ook voor een stijging van de verkopen moet zorgen, toch zal ook deze Italiaanse schone een relatief zeldzame verschijning blijven. Daar is zijn prijskaartje niet vreemd aan. Zonder opties verlangt de Maserativerdeler minimaal € 112.000 voor deze auto. Als je dat vergelijkt met wat Porsche voor de op prestatievlak heel vergelijkbare maar veel sneller ladende Macan 4S verlangt (€ 95.300) is dat – opnieuw, en zoals steeds bij Maserati – erg ambitieus. Al moet wel gezegd dat de uitrusting van een standaard-Grecale uitgebreider is dan die van een kale Macan.
Smaken verschillen (gelukkig), maar qua looks pakt de Grecale uit met een meer dan geslaagd pakket en ook technologisch stelt hij allesbehalve teleur. De afwerking is uitstekend, het rijgedrag verzorgd en het comfort erg goed. Helaas maakt Maserati’s ambitieuze prijszetting er ook een dure auto van, die standaard € 16.700 meer moet kosten dan de qua positionering en prestaties vergelijkbare Porsche Macan 4S. Dat maakt dat wie ervoor kiest dat echt met zijn hart doet, eerder dan met zijn verstand. Daardoor zal deze Grecale Folgore zelfs bij voor Maserati hoge verkoopcijfers nog altijd een exclusieve verschijning blijven. Maar dat zullen de gelukkigen die er de nodige euro’s veil voor hebben zich natuurlijk niet beklagen.
Design aan buiten- en binnenkant
Prestaties, rijgedrag, comfort
Afwerking en materiaalkeuze
Bediening rijrichting, deurknoppen
Erg ambitieuze prijszetting
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853