In oktober 2022, maar liefst vijftien jaar na de lancering van de vorige generatie in 2007, onthulde Maserati de nieuwe Gran Turismo. Die iconische auto is net als zijn voorganger een buitengewone schoonheid. In tegenstelling tot die voorganger heeft hij echter niet langer recht op een V8 onder de motorkap, maar hij is er nu wel als volledig elektrische Folgore met 760 pk. Een test van die versie volgt later, eerst is het de beurt aan de Trofeo, de topversie op benzine.
De naam van de auto, Gran Turismo, zegt wat hij is: een luxueuze Grand Tourer die perfect geschikt is om in alle comfort vele kilometers af te leggen en regelmatig enkele leuke bergpassen of bochtige wegen mee te pikken. Dit is géén sportwagen pur sang, maar een sportieve coupé die tegelijk kan zorgen voor kippenvel door zijn prestaties en looks én tot vier inzittenden probleemloos van A naar B kan brengen in een prinsheerlijk comfort. Voor zuivere sportwagenprestaties zijn er in Italië merken als Ferrari en Lamborghini of is er de Maserati MC20, die we eerder al konden testen.
Smaken verschillen, en gelukkig maar, of we werden allemaal verliefd op dezelfde vrouw/man, maar zowat iedereen zal het unaniem eens zijn met ons als we stellen dat de prachtig geproportioneerde, net geen vijf meter lange Gran Turismo er fantastisch uitziet. Zijn lage front – met dank aan de achter de voorwielen ingeplante V6 – en zijn gespierde heupen, zijn achterpartij met ingewerkte kofferspoiler, de gebogen lijn van de voorzijde in de richting van de voorruit, de prachtige wielen (die de wielkasten misschien net wat beter mochten vullen)… aan de buitenzijde is dit een werkelijk prachtige verschijning. Al ontsiert de dikke haaienvin achteraan op het dak, waarin de camera voor de (overbodige) digitale binnenspiegel is ondergebracht, het totaalplaatje enigszins.
Ook binnenin is hij bijzonder geslaagd te noemen, met zijn met het mooiste leder beklede stoelen, deuren en dashboard, het knappe sportstuur met metalen schakellepels en zijn volledig nieuwe instrumentarium. Wie de felrode “Rosso”-kleur van het interieur van onze testwagen van het goede teveel vindt of de matte buitenkleur Grigio Maratea wat te banaal kan trouwens uit een quasi eindeloze lijst van kleuren kiezen voor zowel het interieur als de buitenzijde. Dat is een van de sterke punten van Maserati, dat het zeker met de Fuoriserie-personaliseringsmogelijkheden mogelijk maakt om een Gran Turismo samen te stellen waarvan er in de hele wereld geen tweede identiek exemplaar te vinden is.
De vorige Gran Turismo was intussen voorbijgestreefd en toe aan een vervanger, maar hij had met zijn V8 een unieke troef die de nieuweling moet ontberen: een heerlijke soundtrack. Vergis u niet, de Nettuno-V6 van de Gran Turismo klinkt zeker niet slecht wanneer hij in de toeren gejaagd wordt, maar in vergelijking met de unieke achtcilinderklank van zijn voorganger, door alle liefhebbers geroemd, is de sound van de V6 niets bijzonders. Voor het overige is drie liter grote motor, genoemd naar Neptunus, de mythologische god met de drietand, een mooi staaltje van moderne motortechniek. In de MC20 levert de krachtbron 630 pk en 730 Nm. In de Gran Turismo doet hij het ofwel met 490 pk en 600 Nm in de Modena-uitvoering of 550 pk en 650 Nm op de Trofeo, wat in ieder geval meer is dan het maximumvermogen dat de vorige GT met V8 wist te leveren.
De cilinderhoek bedraagt 90 graden en de twee turbo’s zijn links en rechts aan de buitenzijde onderaan de cilinderbanken vastgemaakt. Bijzonder aan deze motor is ook het feit dat hij gebruikmaakt van een voorkamerinjectiesysteem met twee bougies per cilinder. Zo wordt de brandstof zowel rechtstreeks (altijd, bij normale toerentallen) als onrechtstreeks (bijkomend bij hoge belasting) ingespoten. De zescilinder kan bij lage belasting trouwens de helft van zijn cilinders uitschakelen. Je rijdt op dat moment met een driecilinder-Maserati!
Terwijl de V6 in de MC20 wordt gecombineerd met een versnellingsbak met dubbele koppeling zit hij hier vast aan een ZF-achttrapsautomaat. Dezelfde als bij BMW en nog andere merken en dus een toonbeeld van schakelgemak en gebruiksvriendelijkheid. De keuze voor die bak, in de plaats van de Tremec-sportbak van de MC20 heeft te maken met de GT-roeping van de Gran Turismo. Hoe dan ook kan wie dat wil kan nog steeds manueel schakelen met de prachtige, metalen schakelpeddels die aan de stuurkolom vastzitten en dus (gelukkig) niet meedraaien met het stuurwiel.
Het mooie aan de Gran Turismo is dat hij perfect geschikt is om er stevig tegenaan te gaan, waarbij de V6 het beste van zichzelf geeft en de Trofeo in 3,5 seconden naar de honderd stuwt en het pas bij 320 km/h voor bekeken houdt, maar dat hij evengoed perfect in staat is om rustig te cruisen.
Jammer genoeg waren de weersomstandigheden tijdens onze korte testperiode, met sneeuw en vriestemperaturen, allesbehalve geschikt om het onderste uit de kan te halen, maar het werd onmiddellijk duidelijk dat de vierwielaandrijving voor een feilloze tractie zorgt en erg veel vertrouwen geeft. Ze kan tot 50 procent van het vermogen naar de voorwielen sturen als dat nodig is en krijgt op de achteras de hulp van een elektronische sper op de Trofeo (mechanisch op de Modena). De Gran Turismo is dan ook allesbehalve een angstaanjagende maar net geruststellend rijdende auto. Ondanks zijn leeggewicht van 1.800 kg voelt hij een stuk minder zwaar aan en stuurt hij ook erg licht maar heel nauwkeurig. De wegligging van deze sportieve Italiaan is daarbij ongetwijfeld een van zijn allergrootste troeven. De auto onderstuurt amper of niet, rijdt als op rails en vertoont een perfect gezonde balans. Wanneer het gaspedaal brutaal wordt ingedrukt heeft de zescilinder heel even tijd nodig om voldoende toeren te maken om de turbo’s aan te spreken maar wanneer dat gebeurt gaat het ook stevig vooruit. De leukste manier om de Gran Turismo te rijden is door gebruik te maken van het hoge koppel, dat voor veel trekkracht in het middengebied zorgt en er een erg aangenaam rijdende auto van maakt.
Daarbij is hij net zo comfortabel als een luxeberline, wat hij dan weer dankt aan de standaard luchtvering die in de via een draaiknop op het stuur te selecteren Comfort- of GT-stand voor een prinsheerlijk dempingscomfort zorgt maar hem in Sport- of Corsa-setting net zo hard kan maken als een echte sportwagen. Wij combineerden nog het liefst de Sport-setting voor motor en versnellingsbak met de comfortinstelling van de demping.
Een GT is per definitie geschikter als auto voor alledag dan een volbloed sportauto en deze Maserati is daar geen uitzondering op. Door zijn dociele karakter en luchtvering is hij perfect inzetbaar voor de dagelijkse trajecten en ook de voor een sportieveling ruime koffer én de voor niet al te lange afstanden echt bruikbare achterste plaatsen (al is de hoofdruimte er enigszins beperkt) maken er een geschikte gezel voor het dagelijkse verkeer van.
Daarenboven heeft Maserati grote stappen gezet met het nieuwe infotainmentsysteem, dat beschikt over een dubbel scherm waarvan het onderste dient voor de bediening van de klimaatregeling, de stoelverwarming en enkele andere functies en het bovenste voor de audio-, navigatie- en de andere instellingen. Voor de bestuurder prijkt een nieuw, digitaal en configureerbaar dashboard en een prachtig sportstuur. Tel daarbij de knappe stoelen en het goede zicht rondom en je hebt een uitstekende, dagelijks bruikbare auto.
Bij de kleine minpuntjes vermelden we de moeilijk bereikbare veiligheidsgordel die de nodige acrobatie vergt van de bestuurder en de passagier wanneer ze instappen en de nogal grote draaicirkel (12,4 meter). Die verbleken echter naast het grootste nadeel van deze auto (naast het ontbreken van de heerlijke sound van een V8): zijn prijskaartje.
Ze waren namelijk erg ambitieus bij Stellantis, toen ze het prijskaartje van de Gran Turismo Trofeo hebben bepaald. Met zijn basisprijs van maar liefst € 227.300 en meer dan € 255.000 voor onze testwagen is deze Maserati duurder dan een Porsche 911 Turbo van € 226.468 met hetzelfde aantal cilinders, 580 pk en 750 Nm aan koppel, dezelfde topsnelheid, vierwielaandrijving en nog snellere acceleraties. OK, in de Porsche kan je achterin geen volwassenen kwijt en zijn koffer is een stuk kleiner, maar daar staat een ongetwijfeld veel hogere herverkoopwaarde tegenover. Zelfs de Ferrari Roma met achtcilinder en 620 pk heeft met € 215.713 trouwens een lagere basisprijs…
Wie met 490 pk tevreden is en net wat minder budget veil heeft voor zijn Gran Turismo kan voor € 182.600 de Modena-uitvoering kiezen. Opmerkelijk: ook de volledig elektrische Gran Turismo Folgore met 760 pk die voor € 198.350 in de prijslijst staat is een flink stuk minder duur en blijft bovendien gespaard van de € 7.936,36 aan BIV en € 1.071,25 aan jaarlijkse verkeersbelasting van de Trofeo.
We zijn verliefd op de looks van de Maserati Gran Turismo, zijn stijl en persoonlijkheid. We vielen ook voor zijn praktische aspecten, de schitterende wegligging en het voorbeeldige stuurgedrag. Maar wat missen we de klank van de V8 van zijn voorganger… Hoe dan ook is de prijs die Maserati vraagt voor deze Trofeo-variant, ondanks zijn onmiskenbare kwaliteiten, té hoog in vergelijking met minstens even getalenteerde concurrenten.
Heerlijk mooie auto
Praktische aspecten
Rijcomfort én sportiviteit in één
Geen betoverende motorklank
Te ambitieuze prijszetting
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853