De eerste RX, Lexus’ grootste SUV, dateert van 1998 en is dus een model met een geschiedenis. De vierde generatie onderscheidt zich door zijn assertieve en erg gespierde lijnenspel met scherpe hoeken en vouwen en zijn enorme trapeziumvormige radiatorrooster. Zijn look vraagt enige gewenning, zeker vooraan, maar valt toch in de smaak – voor zover we mogen afgaan op de reacties uit onze omgeving.
Lexus staat voor “hybride”. De RX450h beschikt zelfs over drie krachtbronnen: een atmosferische 3,5-liter V6 benzinemotor en twee elektromotoren, eentje die de voorwielen en een eentje die de achterwielen aandrijft. Samen hebben die een maximaal vermogen van 313 pk en een normverbruik van 5,3 l/100 km (122 g/km). Er is ook een RX 200t met enkel een viercilinder turbobenzine van twee liter (238 pk), maar die is in ons land geen verkoopsucces.
Prestaties, maar geen sensaties Ondanks zijn gecombineerd vermogen van 313 pk geeft de RX 450h niet echt de indruk zo krachtig te zijn. Dat heeft ongetwijfeld te maken met de soepelheid en de zachtheid waarmee deze Lexus zich voortbeweegt, want de chrono liegt niet: van 7,7 seconden van 0 tot 100 km/u en een top van 200 km/u. Comfort geniet hoogste prioriteit: de stoelen zijn uiterst comfortabel, de ophanging is vergeeflijk en zacht, de stilte aan boord is oorverdovend. Bij een constante snelheden is er nauwelijks iets te horen van wind- of motorgeluiden. Enkel wanneer je fors accelereert, zorgt hij voor het nodige kabaal. Het is wel wennen aan de reactie van de CVT-transmissie, die is niet echt een ideale bondgenoot van een sportieve bestuurder.
De keuze voor hybride aandrijvingen is ingegeven door het streven naar een lager verbruik, en met een gemiddelde testverbruik van 9 l/100 km is deze benzine-hybride geen gulzigaard en verbruikt hij niet meer dan een vergelijkbare diesel-SUV.
Dit is een luxueuze SUV én een Lexus, de uitrusting is navenant. De F SPORT Line-versie beschikt over alles wat de Japanners in huis hebben qua comfortopties en rijhulpsystemen, zoals head-up display, handige panoramische omgevingscamera en Premium-navigatiesysteem met zijn enorme scherm van 12,3 duim (31 cm). De basisprijs van de RX450h bedraagt € 62.450, onze testwagen tikte af op € 78.610.
Conclusie, zelden testten we een auto die ons met zo’n dubbelzinnig gevoel achterliet. De ergernis die we soms voelden bij het accelereren - door het storend geluidsniveau - werd al gauw gecompenseerd door de opmerkelijke stilte in het interieur bij constante snelheden, door het zijdezachte comfort en het riante plaatsaanbod, zowel voor- als achterin. Tel daarbij de gemakkelijke instap, de legendarische betrouwbaarheid, de perfecte afwerking en volledige uitrusting en we moeten toegeven dat Lexus hier een erg goede SUV heeft neergezet. Voor wie geen aanstoot neemt aan zijn kleine nukken vindt in deze agressief ogende SUV een ideale partner.