Test

© Lexus

TEST: Lexus NX450h+ PHEV: Beter laat dan nooit

07 oktober 2021
Door Stijn Blanckaert

“Le nouveau Lexus est arrivé!” De nieuwe midsize-SUV van de Japanners betekent een grote stap voor Lexus, want het is de allereerste plug-in hybride van het merk, die meer deuren moet openen op de concurrentiële fleetmarkt. Wij konden hem aan de tand voelen ter gelegenheid van de internationale persvoorstelling in Mallorca.



2021 NX DPL NX350h Dynamic 025De tweede generatie van de Lexus NX lost de eerste af, die in 2014 op de markt kwam en met 175.000 verkochte exemplaren goed was voor 30 procent van de Lexusverkoop in Europa. Hoewel hij door de gekende hybride technologie van het huis zuinig was, kon hij in tegenstelling tot een hele reeks concurrenten niet van de optimale Belgische bedrijfswagenfiscaliteit genieten die voorbehouden is voor elektrische auto’s en plug-in hybrides met een CO2-uitstoot van maximaal 50 gram. Daar komt nu - beter laat dan nooit - verandering in, al moet de invoerder zeker rekening houden met de beperkte tijdspanne waarin plug-ins nog interessant zijn als bedrijfswagen. De volledige (of bijna volledige) fiscale aftrekbaarheid van PHEV’s vervalt namelijk vanaf 1 juli 2023 in het kader van de nieuwe Belgische bedrijfswagenfiscaliteit, wat betekent dat Lexus vanaf de eerste leveringen begin volgend jaar precies anderhalf jaar heeft om er zo veel als mogelijk van aan de man te brengen. Voor de goede orde: alle niet-elektrische auto’s die tot en met 30 juni 2023 worden besteld behouden, zolang ze bij hun eigenaar blijven, de huidige fiscaliteit, en zien hun aftrekbaarheid dus niet plots dalen.
2021 NX DPL NX350h Static 005Nieuwe designtaal

Terwijl de eerste generatie van de NX net wat te weinig “body” had kan je dat van de nieuwe niet zeggen. Hij kreeg een 30 mm langere wielbasis (2.690 mm in totaal), werd ook 20 mm langer (4.660 mm) en wat hoger (+5 mm tot 1.660 mm). Tegelijk werd de spoorbreedte vooraan met 35 mm vergroot en werd ze ook achteraan 55 mm breder. De scherpe lijnen en vouwen in het koetswerk in combinatie met de uitgesproken wielkasten en fijne voor- en achterlichten met achteraan een kenmerkende lichtstrip geven hem daarbij een uitgesproken persoonlijkheid die vrij unaniem gewaardeerd wordt, al blijft Lexus’ typische Spindle-grille in zandloperformaat voor velen in zekere zin nog altijd een beetje een “tang op een varken”. Die grille krijgt ook een nieuw patroon met U-vormige onderdelen, tenzij op de F Sport-versie, waar voor een horizontaal ruitmotief werd geopteerd.
2021 NX DPL NX350h Detail 001High-tech cocon

De nieuwe NX staat op het Lexus Global Architecture (GA-K)-platform dat voor meer interieurruimte en een grotere koffer moet zorgen, en we moeten zeggen dat hij inderdaad ruim aanvoelt. Zelfs achter een bestuurder van meer dan 1,9 meter lang is er nog genoeg plaats voor de benen, en de koffer werd niet opgeofferd door de inplanting van de elektromotor achterin of de batterij en kan een flinke 545 liter bevatten met de achterbank op zijn plaats, terwijl er onder de vloer nog ruimte is voor een oplaadkabel. Het elektrisch openen van de achterklep verloopt bovendien veel sneller dan voorheen, wat de bestuurder of zijn passagiers ongetwijfeld ergernissen bespaart.
NX450h 01De belangrijkste verbetering ten opzichte van de vorige generatie van de NX – en van alle andere huidige Lexusmodellen – ligt in het gebruik van een volledig nieuw infotainmentsysteem dat gebruik maakt van een groot aanraakscherm van naargelang de versie 9,8 duim (Link Connect) of 14 duim (Link Pro) dat als de vleugel van een vlinder rechts van het dashboard lichtjes naar de bestuurder toe gedraaid werd opgesteld en mooi binnen handbereik valt. Zo maakt Lexus komaf met het zo onhandige aanraakvlak waar het merk lang aan vasthield. Niet alleen werkt het nieuwe Link Pro-infotainmentsysteem 3,6 keer sneller dan bij de vorige generatie van de NX, het is ook veel gemakkelijker in het gebruik en doet een beroep op veel duidelijkere, cloudgebaseerde en dus altijd up-to-date navigatiekaarten, terwijl ook de resolutie van de 360 graden- en achteruitrijcamera (alvast op het 14 duim grote scherm van onze testwagens) eindelijk de Lexus-standaard waardig is. Lexus voorzag trouwens ook een virtuele assistent die luistert wanneer je “Hey Lexus” zegt en een hele reeks opdrachten begrijpt, en integreerde Apple CarPlay (draadloos) en Android Auto in combinatie met een 50 procent snellere inductielader voor smartphones. Meteen valt een van dé grote minpunten van Lexus hiermee weg, en hijsen de Japanners zich tot net onder het niveau van de beste realisaties op dat vlak. 

Bijzonder is ook dat Lexus – als eerste voor zover wij weten – een functie voorzag waarbij in het (optionele) head-up display een animatie verschijnt van de bedieningsknoppen op het goed in de hand liggende stuurwiel wanneer je ze aanraakt, waarbij de beroerde knop op de tekening oplicht, en je je ogen dus niet van de weg hoeft te halen om te weten welke toets je bedient. Een extraatje dat de veiligheid bevordert en best ook door andere merken overgenomen zou worden. 

Een ander technologisch snufje op de nieuwe NX vinden we bij de deurklinken. Die zitten volledig vast aan de deuren en scharnieren dus niet aan de achterkant. In de plaats daarvan hebben ze een sensor aan de binnenzijde die wanneer hij wordt aangeraakt de deur ontgrendelt. Ook aan de binnenkant van de deuren is er geen klassieke mechanische hendel maar een knopje om de deur te openen. Bij Lexus hebben we er vertrouwen in dat dat systeem ook na vele jaren nog zal functioneren, maar bij sommige andere merken zouden we er toch niet echt gerust op zijn.

Lexus is ook trots op het uitstekende Mark Levinson-hifisysteem met 17 luidsprekers dat fantastisch klinkt maar enkel verkrijgbaar is op de klassieke hybride NX 350h en niet op de 450h+, omwille van het gewicht ervan en de invloed die het zou hebben op de uitstoot en het elektrisch rijbereik. Erg jammer, want het standaard-audiosysteem met 10 luidsprekers is wel goed maar eigenlijk geen partij voor de top-hifi.

De stoelen van de F Sport-uitvoering zitten uitstekend en geven veel steun. Die van de minder sportief aangeklede uitvoeringen zitten ook lekker maar onderscheiden zich wat minder van die van de concurrentie. Het aantal fysieke toetsen werd van de ene op de andere NX-generatie van 78 naar 45 teruggebracht, maar gelukkig blijven de belangrijkste toepassingen zoals de bediening van de airco en het volume nog steeds met knoppen toegankelijk. 

De afwerking van het interieur en de gebruikte materialen staan natuurlijk op het gekende Lexusniveau, en de Japanners zetten ook hun beste beentje voor om een gezellige ambiance in de cabine te creëren, met ledverlichting voor het interieur in niet minder dan 64 kleuren. 
2021 NX DPL NX350h Detail 023Save the best for last

We hebben er (te) lang op moeten wachten, maar de plug-in hybride variant van de Lexus NX, 450h+ genaamd, is zonder de minste twijfel de interessantste van de twee bij ons verkrijgbare versies (er is ook een klassieke hybride die 350h heet) als je de zaken bekijkt vanuit het standpunt van een ondernemer, maar ook als liefhebber van pittige prestaties. 

De allereerste plug-in hybride Lexus gebruikt net als zijn technische evenknie, de Toyota RAV4 PHEV, een 2,5 liter grote Atkinson-viercilinder met 185 pk (135 kW) en 227 Nm en combineert die via een CVT-automaat met een elektromotor van 182 pk (134 kW) en 270 Nm op de vooras en een tweede exemplaar van 54 pk (40 kW) en 121 Nm op de achteras voor een totaal vermogen dat hier 309 pk bedraagt. Ondanks het aanzienlijke gewicht van 1.990 tot 2.050 kg naargelang de uitrusting zorgt die krachtcentrale voor zeer degelijke prestaties, met een stoplichtsprintje van 0 naar 100 in 6,3 seconden en een tot 200 km/h begrensde top. Zuiver elektrisch kan je er tot 135 km/h mee rijden. Tijdens onze vlotte rit over de uitstekend onderhouden asfaltwegen van het mooie Mallorca hadden we niet de minste moeite om tragere verkeersdeelnemers in te halen en bleken ook de remmen mooi in staat om twee ton aan auto en zo’n tweehonderd kilogram aan inzittenden en bagage telkens weer mooi te vertragen.
2021 NX DPL NX350h Dynamic 005De dynamische aspiraties van de NX zijn beperkt, en je voelt het gewicht van het geheel duidelijk wanneer je hem de sporen geeft, maar de wegligging is gezond en tractieproblemen zijn er - met dank aan de mee aangedreven achteras - nooit. De adaptieve gestuurde dempers van de F Sport vlakken alle oneffenheden moeiteloos weg en zijn daardoor alleen al een aanrader, maar ook de standaardophanging liet op de uitstekende wegen van ons testparcours weinig of niets te wensen over.

De aandrijfbatterij van niet minder dan 18,1 kWh maakt volgens Lexus een elektrisch rijbereik van 69 tot 76 kilometer mogelijk in gemengde omstandigheden en zelfs 89 tot 98 kilometer in stadsverkeer. Wij konden dat tijdens onze korte test niet verifiëren maar twijfelen niet aan de correctheid van die gegevens, aangezien de technische identieke Toyota RAV4 in onze handen over een gemengd parcours zelfs 81 elektrische kilometers uit één batterijlading wist te halen.

Fiscaal (nog even)top

De aangekondigde WLTP-CO2-uitstoot van 20 tot 26 g/km maakt van deze NX 450h+ een fiscaal uitstekende keuze, voor al wie zijn bestelbon tekent vóór 1 juli 2023, wanneer de overheid de regels verandert en de fiscale aftrekbaarheid van plug-in hybrides, net als die van klassieke benzine- en dieselmodellen versneld terugbrengt naar nul. Tot die datum kan je echter zeker zijn van een blijvende fiscale aftrek van 100 procent en een minimaal voordeel van alle aard als je deze plug-in hybride NX als zelfstandige of in een vennootschap aanschaft. 

Let dan wel even op je verbruik, want een PHEV is alleen werkelijk interessant als je hem ook systematisch waar mogelijk oplaadt, want anders zal het verbruik van de benzinemotor hoger uitvallen dan bij een niet-plug-in hybride variant, doordat hij dan makkelijk tweehonderd nutteloze kilo’s aan lege batterij met zich meezeult. Lexus vermeldt trouwens met de nodige trots dat de 450h+ wanneer hij met een lege batterij rijdt als een klassieke zelfopladende hybride functioneert en ook dan zuiniger is dan vergelijkbare plug-ins die niet over die functionaliteit beschikken. 

Over de Belgische prijs van de nieuwe NX 450h+ gaf het merk nog geen informatie vrij, maar als we de Franse prijzen, die wel al bekend zijn, bekijken, zien we dat hij met € 71.190 hoegenaamd geen koopje is, maar als PHEV wel meteen als F Sport Executive wordt aangeboden, met een erg uitgebreide uitrusting. Wie een beetje rekent beseft trouwens dat de aankoopprijs van een plug-in hybride (of van een elektrische auto) relatief gezien minder belangrijk is bij professionele gebruikers, omdat zij de meerkost in de aanschafprijs meestal vlot terugwinnen in de berekening van de Total Cost of Ownership door de voordelige fiscaliteit en de veel lagere gebruikskosten.
2021 NX DPL NX350h Static 003Tot en met 30 juni 2023 loont de aankoop of leasing van een plug-in hybride Lexus NX op fiscaal vlak. Hoewel fiscaal niet langer aan te raden blijft hij ook daarna nog altijd een uitstekende auto, door het hoge comfortpeil, de stevige prestaties, het voorbeeldige elektrische rijbereik en het lage verbruik, de uitstekende afwerking en uitrusting en de algehele betrouwbaarheid van het merk. Lexus kan gedurende anderhalf jaar gouden zaken doen met deze plug-in, net als de klanten die ervoor opteren. Vanaf juli 2023 zit zijn carrière als fleetauto er bij ons echter op, wat trouwens voor alle plug-in hybrides geldt. 

Score

Totaal

Aandrijving

Comfort

Rijgedrag

Veiligheid

Prijs

  • Groot elektrisch rijbereik
  • Afwerking en comfort
  • Vooruitgang op infotainmentvlak 
  • Niet interessant voor particulieren
  • Geen Mark Levinson-audio op PHEV

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.