De Lexus NX startte zijn carrière in 2021 als hybride of plug-inhybride SUV, maar weerhoudt voor 2025 en later enkel de tweede aandrijfvariant. De Europese CO2-doelstellingen, weet u wel. Dat weerhoudt Lexus er niet van om deze geraffineerde 4x4 15 mm hoger op zijn poten te zetten en terreinbanden aan te meten als je voor de nieuwe versie ‘Overtrail’ gaat.
Je zult de Overtrail niet snel verwarren met de klassieke uitvoeringen van de NX: hij ruilt de chroomafwerking in voor zwarte hoogglans en hij staat op een 15 mm verhoogde ophanging. Voeg daarbij de zwartgelakte achttienduimers die geschoeid gaan met terreinrubber en je begrijpt welke richting Lexus ermee uit wil. Of hij zich daardoor tot een echte offroader ontpopt? Daar hebben we onze twijfels bij, want hij blijft een ‘gentleman’ met verfijnde manieren. De speciaal ontwikkelde metaalkleur Moon Desert staat hem hoe dan ook beeldig.
Verhoogde ophanging, terreinbanden en unieke kleuren
Vind je de Lexus NX 450h+ Overtrail er vanbuiten al knap uitzien? Wacht tot je het onberispelijk en origineel afgewerkte interieur ziet. De sportstoelen zijn bekleed met een combinatie van zwart kunstleder en kaki stof. Die ‘jagerskleur’ komt ook terug in de deurpanelen en het opbergvak in de middenconsole. Echt knap zijn de nieuwe Geo Layer-sierlijsten die geïnspireerd zijn op de patronen van natuurlijke gesteentelagen. Het is eens iets anders dan gestreept hout, zwarte pianolak of geborsteld aluminium!
Aan de aandrijving van de plug-inhybride NX 450h+ werd niet gesleuteld. Hij doet nog altijd een beroep op een 2,5 liter grote viercilinder met 185 pk (135 kW) en 227 Nm, die via de Atkinson-cyclus werkt. Zonder al te technisch te worden: bij lage belasting levert dit een aanzienlijk verbruiksvoordeel op doordat de inlaatkleppen tijdens de compressieslag later sluiten en de zuigers dus minder weerstand ondervinden bij het naar boven komen.
Plug-inhybride aandrijflijn met 309 pk
De CVT-automaat houdt de motor sowieso altijd in het best mogelijke regime en dringt het verbruik verder terug. Het elektrische gedeelte van de aandrijfgroep omvat twee elektromotoren: eentje die in symbiose leeft met de benzinemotor en 182 pk (134 kW) en 270 Nm levert, en een bijkomende e-motor op de achteras van 54 pk (40 kW) en 121 Nm. Dat brengt het totale vermogen op 309 pk en staat borg voor meer dan flitsende prestaties. Amper 6,3 seconden volstaan om van nul naar honderd te sprinten, al voelt het in de praktijk niet zo snel aan omdat de CVT alles afvlakt tot één lineaire acceleratie.
De aandrijfbatterij van 18,1 kWh maakt volgens Lexus een elektrisch rijbereik van 70 kilometer mogelijk. Reken in de praktijk op 50 kilometer. De hogere ophanging en de terreinbanden doen geen deugd aan de energetische balans, zoveel is zeker: ze verhogen nu eenmaal de weerstand. Als de accu leeg is, schommelt het brandstofverbruik tussen 7 en 8 l/100 km, wat dan relatief gezien goed meevalt voor een SUV in dit segment.
De terreinbanden zorgen natuurlijk ook voor iets meer bandenlawaai en ze maken de auto wat ‘waziger’ om te besturen. De extra wieluitslag komt het comfort in principe ten goede, zeker wat de verwerking van oneffenheden betreft, maar toch vonden we de NX Overtrail een tikje ‘wobbly’ aanvoelen. Het is detailkritiek – de meeste bestuurders zullen het allicht niet storend vinden, als ze het al opmerken. Feit is dat de NX een heel verfijnde auto blijft waarin sereniteit het hoge woord voert.
De Overtrail is gebaseerd op de royaal aangeklede Executive Line, zeg maar de middelste uitvoering binnen het NX-gamma, dat verder nog de Business Line, Privilege Line en F Sport Line omvat. Je krijgt dus altijd zaken als een head-updisplay, stoelverwarming vooraan, 3-LED-koplampen, het Premium audiosysteem en het 14 duim grote aanraakscherm met alle mogelijke connectiviteit en cloudnavigatie. De enige zaken waarvoor je moet bijbetalen zijn de metaalkleur en het panoramisch schuif- en kanteldak.
De zelfopladende hybrideversie NX350 werd in België helaas uit de catalogus geschrapt. Dat is vooral jammer voor de particuliere klant, die weinig fiscale voordelen haalt uit de opstap naar de NX450h+. Voor de Overtrail-outfit moet je minstens € 72.600 inclusief btw opzijzetten. Geen peulenschil en zelfs ambitieus in vergelijking met de BMW X3, de Mercedes-Benz GLC en de Volvo XC60, om zijn voornaamste concurrenten te noemen. Kleed je zijn concurrenten gelijkaardig aan, dan kom je als nel tot de vaststelling dat de NX zichzelf niet uit de markt prijst. Bij Lexus geniet je bovendien van 10 jaar garantie en een serviceniveau dat enkel een klein premiummerk met een (relatief) beperkte klantengroep kan bieden.
De verleidelijke Overtrail-uitvoering versterkt het offroadkarakter van de Lexus NX, of toch op zijn minst op esthetisch vlak. De terreinbanden en hogere ophanging dragen wellicht hun steentje bij tot de terreinskills van de NX, maar we zien zijn eigenaren nog niet meteen modderpoelen of verzakte boswegen opzoeken... Op de openbare weg moet je rekening houden met iets meer bandenlawaai en een minder scherpe rijdynamiek, al blijft de NX onder alle omstandigheden een gentleman die begaan is met het welzijn van zijn passagiers.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853