Test

© Lexus

TEST: Lexus LC Convertible: steraanbieding in het land der GT cabrio’s

08 augustus 2023
Door Dieter Quartier

De Lexus LC500 Convertible stond nog op onze bucketlist. Tot vorige week. Dat wij gecharmeerd waren door deze ‘Japanse Mercedes SL’, is een understatement. Door zijn looks, zijn prestaties, zijn indrukwekkende afwerking en… door zijn verrassende prijskaartje. 

 

GT Convertibles. Het zijn mijns inziens sportieve maar dagelijks bruikbare, ranke 2+2’s die je verwennen met luxe en passionele prestaties, geleverd door minstens zes en bij voorkeur acht cilinders. Anno 2023 kun je het aantal modellen dat aan deze criteria voldoet, op de vingers van hooguit twee handen tellen. 

De BMW 8-Reeks, de Porsche 911 Cabriolet en de Mercedes-AMG SL, daar hadden we al mee kunnen rijden. Er was één model dat we nog graag aan het rijtje hadden toegevoegd. En zo geschiedde: we konden voor een week de hand leggen op een donkergroene Lexus LC500 met prachtig cognackleurig leder.

Echte aandachtstrekker

Je moet niet zoveel moeite doen om op te vallen met een ranke cabrio waarvan de motorkap even lang is als de doorsnee basketballer, maar de respons die we kregen met deze open-top Lexus was overweldigend. De verwonderde blikken van onze medeweggebruikers lieten zich samenvatten in een vaak gehoorde vraag van voorbijgangers als we de auto ergens parkeerden: wow, wat is dat? AUTOTEST TEST AUTONIEUWS Lexus LC Convertible steraanbieding in het land der GT cabrios 10

Je komt deze knappe knaap dan ook écht niet vaak tegen op de weg. Zelfs niet in Knokke, waar de Porsche 911 nochtans doorgaat voor de lokale VW Golf. De LC Convertible is zelfs zeldzamer dan een Ferrari Portofino. Als het exclusiviteit is dat je zoekt, dan ben je absoluut aan het juiste adres bij deze Lexus, die vanuit elke hoek weet te fascineren.AUTOTEST TEST AUTONIEUWS Lexus LC Convertible steraanbieding in het land der GT cabrios 06

Kwaliteit met een hele grote K

Werkelijk verbluffend is de zorg voor detail en de afwerkingsgraad van deze premium Japanner. Terwijl andere constructeurs toegevingen beginnen doen op materiaalniveau, hijst de LC zich tot op het allerhoogste niveau. AUTOTEST TEST AUTONIEUWS Lexus LC Convertible steraanbieding in het land der GT cabrios 03Alle interieurpanelen, stiksels, tapijten en stijlen zijn uitgevoerd in dezelfde kleur – in ons geval het prachtige Ochre. Het lijkt wel alsof er een pot verf ontploft is vanbinnen… Veel chiquer dan dit wordt het niet. Zelfs niet in een Aston Martin. 

AUTOTEST TEST AUTONIEUWS Lexus LC Convertible steraanbieding in het land der GT cabrios 09Ook de kwaliteit van de kap is indrukwekkend. Je bedient haar elektrisch met een schakelaar die zich onder een klepje bevindt – een beetje zoals een raketlanceertoets in een straalvliegtuig. Je voelt je haast James Bond als je in de achteruitkijkspiegel het schouwspel van openklappende, roterende en dichtvouwende componenten gadeslaat, om vervolgens als de wiedeweerga richting avontuur te accelereren. 

V8 in al zijn pracht

Discretie is noch visueel, noch auditief aan de LC500 besteed, ook niet als je hem in Eco-modus rijdt. Zelfs een Ford Mustang Convertible V8 kan desgewenst met minder poeha aan den einder verdwijnen. Maar laten we wel wezen: je koopt dit soort auto net omdat er een krachtbron tussen de voorwielen (of achter de voorstoelen) zit waarvan de vocale prestaties de fysieke evenaren. 

AUTOTEST TEST AUTONIEUWS Lexus LC Convertible steraanbieding in het land der GT cabrios 14De Lexus heeft trouwens twee dingen gemeen met de muscle-Ford: een turboloze, vijf liter grote V8 en een tientrapsautomaat. De transmissie van de Mustang durft je soms op je honger laten qua respons, maar Lexus heeft de sturing van de boîte dik voor mekaar. Er zijn heel wat programma’s om uit te kiezen, zodat de motor, het stuur en de transmissie naar wens reageren. Flipperen kan natuurlijk ook, mocht je de teugels liever zelf in handen houden.

Best bruikbaar

“Hallo, Dieter? Ik zit met een vraagje. Zou jij mij en mijn dochter kunnen komen ophalen?” Ik zeg: “Tuurlijk!”. Tot ik in mijn hoofd het minuscule achterbankje van de Lexus zie en de om mobiliteit verlegen zittende vriendin wijs op de praktische onbruikbaarheid ervan. Of zou het meevallen… Ik waag het erop en begeef me naar het station. 

Dochterlief – een jonge tiener – kruipt zonder veel capriolen achter de rechter voorstoel, die elektrisch naar zijn oorspronkelijke positie terugkeert. Nu de glunderende mama nog. Hoewel de dame in kwestie 1 meter 80 groot is, hoeft ze zich niet in allerlei bochten te wringen om voorin plaats te nemen. Moet je maar eens proberen met een SL. De koffer houdt het bij een bescheiden 149 liter, maar dat is nog altijd meer dan bij de 911.

A la carte

Ook de dames weten de rijsensaties van de Lexus LC te appreciëren. Je hoeft het gaspedaal maar enkele centimeters in te trappen om de V8 uit te nodigen voor een beklijvende aria op het ritme van de immer boterzacht schakelende automaat. Andere geluiden worden dan weer prima gedempt en het comfort haalt de GT-norm moeiteloos. AUTOTEST TEST AUTONIEUWS Lexus LC Convertible steraanbieding in het land der GT cabrios 18Natuurlijk kun je hem ook met zijn heupen laten wiegen door achteraan massatraagheid uit te lokken met een stuurbeweging en een dot gas. Of de stabiliteitscontrole ingrijpt, dat hangt puur van de instellingen af. 

Het enige puntje van kritiek in deze context betreft de knullige rijmodusschakelaar rechts boven het instrumentenpaneel. Er zijn handigere bedieningsvormen. Voor het touchpad van het infotainment geldt dezelfde opmerking. Maar er is goed nieuws: ter gelegenheid van modeljaar 2023 werd systeem grondig geüpdatet en deed een ‘normale’ interface zijn intrede, in navolging van Lexus’ limousine, de LS.

Prijsbeest

De LC500 zit tjokvol toptechnologie en is haast wat men in het Engels over-engineered noemt. Er moeten duizenden ingenieurs gewerkt hebben aan de finetuning van het comfort- en veiligheidsarsenaal van deze GT Cabrio, die op geen enkel vlak een steek laat vallen. Alles werkt gewoon en aan alles is gedacht. Bovendien weet je dat je hier jarenlang van geniet zonder de minste akkefietjes, want dit is nu eenmaal een Lexus… 

Alles welbeschouwd is het bedrag dat de Belgische importeur voor dit prijsbeest vraagt, € 138.950, bijzonder competitief. Bij de concurrenten ben je tienduizenden euro’s meer kwijt. Mercedes vraagt bijvoorbeeld € 172.304 voor de SL 55 4Matic+. En dan heb je hem nog niet eens gelijkgetrokken qua uitrusting. Neen, de echte steraanbieding komt niet uit Stuttgart, maar uit het land van de rijzende zon. AUTOTEST TEST AUTONIEUWS Lexus LC Convertible steraanbieding in het land der GT cabrios 05

Hoewel hij niet kan terugvallen op een nobele pedigree of GT-erfgoed, spreekt de LC Convertible zowel tot de verbeelding als het hart… en in relatieve zin tot de ratio. Dit is er eentje om te koesteren. Wie had dat ooit van een Lexus verwacht? 

Score

Totaal

Aandrijving

Comfort

Rijgedrag

Veiligheid

Prijs

  • Uitstraling

  • Atmosferische V8

  • Afwerking en uitrusting

  • Ergonomie kan beter

  • Kleine koffer

Technische gegevens

LC 500 Convertible

  • Motor:
    Atmosferische V8, 4.969 cc
  • Overbrenging:
    Automaat, achterwielaandrijving
  • Maximum vermogen:
    341 kW / 464 pk
  • Maximum koppel:
    530 Nm
  • 0-100 km/h:
    5,0 s
  • Topsnelheid:
    270 km/h
  • Gemiddeld testverbruik:
    13,0 l/100 km
  • Gemiddelde CO2-uiitstoot:
    275 g/km (WLTP)
  • Catalogusprijs incl. BTW:
    € 138.950

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.