Test

TEST: Land Rover Discovery Sd4: Overal thuis

24 november 2017
Door Stijn Blanckaert
Jaguar Land Rover surft volop mee op de SUV-golf die de laatste jaren als een tsunami de hele automarkt overspoelt. Met de Discovery Sport, Evoque, Range Rover Sport, Jaguar F-Pace en de toekomstige E-Pace heeft de constructeur al een bijzonder uitgebreid gamma SUV’s. Maar naast de grote Range Rover, die door zijn formaat, uitstraling en prijskaartje in een aparte klasse speelt, is er ook deze Discovery, die anders is dan de anderen.

lrnewdiscoverydynamicoffroad28091605Wat ons betreft is dit geen SUV zoals zijn broers. Het is een echte terreinwagen, een authentieke 4X4, met de terreincapaciteiten van een tractor maar het comfort van een limousine. Zeker als hij met de elektronisch gestuurde luchtvering (een optie van € 1.640,- op de viercilinderversies) is uitgerust, is de grote Discovery een uiterst comfortabele kilometervreter, die moeiteloos overweg kan met de meest pokdalige wegen, oneven ondergrond, putten en plassen en al het ander fraais dat we zowel op als naast de openbare weg tegenkomen. Inderdaad, als rasechte Land Rover voelt deze Discovery zich even goed in zijn sas op als naast de weg. In het terrein toont zijn meerwaarde en capaciteiten door middel van zijn gesofisticeerd vierwielaandrijvingssysteem dat de naam Terrain Response of Terrain Response 2 kreeg. De “2” verwijst naar het optionele systeem dat naast de klassieke offroad-rijprogramma’s voor Gras, grind & sneeuw, Modder en sporen en Zand ook een Rock Crawl modus kreeg. Zo goed als niemand gebruikt alle mogelijkheden van deze Land Rover, maar alleen al de wetenschap dat je buiten de gebaande paden zo goed als geen concurrentie hebt geeft je een voldaan gevoel.

lrnewdiscoverystaticrearwindow28091101Nu vinden we de nieuwe Discovery, die met zijn licht oplopende daklijn ter hoogte van de C-stijl refereert aan zijn voorgangers, zeker niet moeders mooiste. Hij lijkt hoog en vrij smal, zeker langs achteren of van schuin opzij, en de achterklep met de nummerplaat links van het centrum mag dan wel een knipoog zijn naar zijn voorganger, maar roept gemengde gevoelens op. Binnenin is er minder discussie, in die zin dat zijn interieur –met het dashboard van de Range Rover Sport- wel in de smaak valt. Het is bovendien uitzonderlijk ruim, wat geen verrassing was gezien zijn buitenafmetingen (4,97 m lang, 2,07 m breed en 1,84 m hoog), en biedt ruim plaats aan vijf inzittenden. Als optie zijn ook twee volwaardige stoelen helemaal achterin mogelijk, waardoor deze Disco een echte zevenzitter is. Wanneer die stoelen volledig elektrisch met een simpele druk op de knop in de koffervloer verdwenen zijn ontpopt de Discovery zich tot een heuse verhuiswagen, met een koffer waar je moeiteloos de bagage van vijf man in kwijtraakt.

SDHet motorenaanbod van de Discovery bestaat uit twee viercilinders en een zescilinder op diesel en een benzine-V6 met 340 pk, die waarschijnlijk amper klanten zal vinden door zijn CO2-normuitstoot van 254 g/km. Het belangrijkst zijn dus de diesels. De basismotor, Td4 genaamd, is een tweeliter met enkele turbo die 180 pk en 430 Nm levert. Gezien het leeggewicht van 2.090 kg belooft deze weinig vuurwerk qua prestaties. Onze testwagen werd aangedreven door de 2.0 Sd4, de high output-versie van dezelfde Ingenium-dieselkrachtbron met twee turbo’s. Hij levert een flinke 240 pk en 500 Nm. Daarmee doet hij de Td6 drieliter V6, die verkrijgbaar is met 211 pk en 520 Nm of met 258 pk en 600 Nm, zware concurrentie aan, terwijl hij hem met zijn CO2-uitstoot van 165 g/km ten opzichte van 189 g ronduit overvleugelt. Ook de topsnelheid van de Sd4 ligt met 207 km/h hoger dan de 194 km/h van de Td6 met 211 pk en amper 2 km/h onder die van de 258 pk-versie. We weten niet wat de Td6, op zijn mooie zescilinderklank na, kan bijbrengen ten opzichte van deze viercilinder. De acceleraties van de krachtigste Td6 zijn trouwens amper beter, want onze Sd4 haalt de 100 na 8,3 seconden, terwijl de Td6 met 258 pk er amper twee tienden minder over doet en de 211 pk zelfs 1,1 seconden trager is. Onze conclusie: als je geen onvoorwaardelijke fan bent van het zescilindergeluid, ga je best voor de schitterende Sd4, die bovendien zijn verbruik onder controle houdt. 9,2 l/100 km voor een dergelijke grote SUV is geen slechte waarde.

SDZITDe hoge zithouding zorgt voor een perfect overzicht op de weg en de omgeving, en de vele rijhulp- en camerasystemen zorgen voor het nodige vertrouwen en maken dat je bij het manoeuvreren nergens tegenaan rijdt. De achttrapsautomaat zit hem als gegoten en de geluiddemping herinnert je er slechts discreet aan dat je met een viercilinder rijdt.

We voelden ons erg goed in deze grote Land Rover. Hij is uiterst comfortabel, opmerkelijk ruim, krachtig en vlot, en boezemt zijn bestuurder vertrouwen in. Zijn look beviel ons wat minder. Voor € 51.700,- staat de Td4 met 180 pk in S-uitvoering in de catalogus, maar wij zouden zonder twijfelen kiezen voor de Sd4. Die moet minstens € 55.700,- opbrengen als S maar kan qua prijs oplopen tot € 71.300,- als HSE Luxury.

86
Aandrijving18/20
Comfort 18/20
Rijgedrag 17/20
Veiligheid 17/20
Prijs 16/20
 

On- en off-roadcapaciteiten
Zéér ruim interieur

Tegenvallende looks


 

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.