Sneller dan verwacht rijdt Kia de vierde generatie van de populaire Sportage voor. Om snel en gepast te kunnen inspelen op de vraag en eigenheid van de diverse markten, heeft de Zuid-Koreaanse autobouwer het voorbije decennium fors geïnvesteerd in de uitbouw van regionale R&D-centra. Ook voor de vormgeving van zijn nieuwe modellen vertrouwt het op de competentie en creativiteit van Europese designers.
Sportieve verschijning De vierde generatie is in alle opzichten een nummer groter geworden. De lengte is toegenomen met 4 cm, de wielbasis met 3 cm wat het rijcomfort ten goede komt. De bagageruimte met een lagere, lees ‘rug’ vriendelijke laaddrempel, is gegroeid van 465 tot 503 liter. De sportieve snoet met de typische ‘tijgerneus’-grille springt meteen in het oog; de achterlichten, geïnspireerd op die van de concept-car Kia Provo uit 2013, worden met elkaar verbonden door een strip over de hele breedte van de achterkant. De richtingaanwijzers en achteruitrijlichten werden gescheiden en meer naar onderen verplaatst, om de onderste helft van de wagen visueel meer body te geven.
Interieur op een hoger niveau Het nieuwe interieur straalt klasse uit. Alle knopjes staan op de juiste plaats en het gebruiksgemak is de grootste troef. De gebruikte materialen zijn van uitstekende kwaliteit en in de duurdere versies mag men gerust de term ‘premium’ in de mond nemen. De vierde generatie is verkrijgbaar in vier versies: Lounge, Fusion, Sense en een sportieve GT-Line uitvoering. Met die versie – compleet nieuw in het gamma – mikt Kia op een sportief publiek. De GT-Line bekoort door zijn dynamische look, icecube LED mistlampen vooraan, dubbele verchroomde uitlaatpijpen, diffuser in metaallook, sportiever getint interieur met onderaan afgeplat lederen stuurwiel en aluminium pedalen.
Het motorenaanbod omvat de bekende 1.7 CRDi 115 pk (CO2-uitstoot 119 g/km), 2.0 CRDi 136 pk “4WD” (CO2-uitstoot 139 g/km) en de 2.0 CRDi 136 pk “4WD” automaat (CO2-uitstoot 154 g/km). De instapbenzinemotor is de 1.6 GDi met 132 pk (CO2-uitstoot 147 g/km). Nieuw is de 1.6 T-GDi (177 pk, 175 g/km CO2) mét vierwielaandrijving die naar wens kan gekoppeld worden aan een handgeschakelde 6-bak of een splinternieuwe 7-trapstransmissie met dubbele koppeling (DCT). Met de nieuwe T-GDi 4WD 7-DCT spurt je in 9,1 seconden van 0-100 km/u, de topsnelheid overschrijdt de 200 km/u grens minimaal. Onderaan de prijslijst staat de (GT-Line) 2.0 CRDi 185 pk 4WD zestrapsautomaat (CO2-uitstoot 166 g/km) waar je € 43.390 voor moet ophoesten. Dat is even slikken, maar de hoge prijs wordt ruimschoots gecompenseerd door een lange lijst aan extra-uitrusting: 19” alu velgen, lederen zetelbekleding, zetelverwarming voor- en achteraan, geventileerde zetels vooraan, verwarmd stuurwiel, elektrische achterklep, navigatiesysteem met 8” aanmaakscherm (TomTom®, met live verkeersupdates, locaties van en waarschuwingen voor snelheidscontroles, lokale opzoekingen en weersvoorspellingen), 320 watt sterk audiosysteem van JBL®, elektrisch panoramisch open dak, alsook een brede waaier aan passieve en actieve veiligheidsvoorzieningen. De instapversie (1.6 GDi benzinemotor, 132 pk) kost € 23.090, voor de 1.7 CRDi 115 pk diesel moet je € 25.390 neertellen. Niet onbelangrijk: de nieuwe Sportage behaalde de maximumscore van 5 sterren in de crashtests van EuroNCAP, als toetje krijg je 7 jaar garantie (150.000 km).
Conclusie: de nieuwe Kia Sportage is groter en luxueuzer dan zijn voorganger, biedt enorm véél zit- en rijcomfort. Door het gebruik van kwalitatief hoogwaardige materialen in combinatie met een zeer goede afwerking is hij klaar voor de ongemeen harde concurrentiestrijd in het expansieve en zeer competitieve SUV-segment. De Kia Sportage wordt gebouwd in Žilina (Slowakije) en is in België en Europa het best verkopende model van het merk. Met meer dan 105.000 verkochte eenheden in Europa in 2015 was de Sportage goed voor 27,4 % van de globale verkoop van het merk. De 7 jaar garantie is en blijft een sterk verkoopargument en bewijst het vertrouwen van het merk in de eigen kwaliteit.