Test

© KIA

TEST: KIA EV6 Long Range RWD: B2B-klepper raakt verder met grotere batterij

22 januari 2025
Door Stijn Blanckaert

Zoals de meeste merken geeft ook Kia zijn modellen halfweg hun carrière een facelift. Bij de EV6 gaat die niet alleen om enkele designaanpassingen maar kregen ook de accu’s een update. Wij reden met de Long Range met achterwielaandrijving, die zijn rijbereik van 528 naar 582 kilometer zag groeien. 

 

Je moet het model al echt kennen om te zien dat de EV6, die in 2021 op de markt kwam, zopas gefacelift werd. Hij kreeg hypermoderne koplampen met ‘Star Map Graphics’ in de vorm van smalle led-lijnen die in de stijl van de EV9 en EV3 van een duidelijk familiegezicht getuigen en ook de velgen (19 en 20 duim groot) zijn veranderd. kia new ev6 baseline my25 snow white pearl static digital 1920x1080 001Achteraan herken je de EV6 nog altijd door de typische boogvorm van de led-achterlichten die van links onderaan naar boven en zo naar de rechterkant doorlopen om daar weer richting bumper af te zakken. Een kenmerk dat de EV6 onmiddellijk herkenbaar maakt en bij de facelift niet fundamenteel veranderde, al werd de indeling ervan wel aangepast. Hoe dan ook zullen bestuurders van een pre-facelift-EV6 niet het gevoel hebben plots met een oude auto te rijden, want het is eigenlijk echt alleen vooraan dat je het verschil onmiddellijk opmerkt. kia new ev6 baseline my25 snow white pearl static digital 1920x1080 002

Variabele knoppenwinkel 

Ook in het interieur zorgden de Koreanen voor een update, met een nieuw stuurwiel (driespakig op de sportieve GT Line en zoals voorheen met twee spaken op de Business en Business Plus) en een vernieuwd dashboardscherm van twee keer 12,3 duim waar een nieuw infotainmentsysteem achter schuilgaat. Dat werkt na enige gewenning vlot en laat ook toe om snel de hinderlijke waarschuwings- en rijhulpsystemen uit te schakelen terwijl het erg vlot connecteert met Apple CarPlay (en waarschijnlijk ook met Android Auto, al konden we dat niet uitproberen).  kia new ev6 baseline my25 snow white pearl interior digital 1920x1080 002

Onder het scherm en de verluchtingsmonden prijkt op de EV6 nog een aanpasbare rij digitale toetsen waarmee je ofwel de verluchting en verwarming ofwel het audiosysteem bedient. De toetsen krijgen dus een andere functie naargelang de met één van de virtuele toetsen gekozen modus. Doordat de knoppenwinkel na enkele seconden automatisch terugkeert naar de aircobediening hebben we met de linkse draaiknop wel enkele keren onbedoeld de temperatuur verhoogd of verlaagd terwijl we eigenlijk het audiovolume wilden aanpassen. Maar goed, eenmaal je dat weet word je er snel aan gewoon. Wij zijn alvast blij dat er nog steeds knoppen zijn voor die verschillende functies en dat je hier dus nog niet veroordeeld bent tot het aanraakscherm voor werkelijk elke functie. kia new ev6 baseline my25 snow white pearl interior digital 1920x1080 003

Grotere accu, raakt verder 

Meer fundamenteel dan de designwijzigingen en het vernieuwde infotainment is natuurlijk wat Kia met de batterijen deed. De EV6 blijft beschikbaar met achter- of vierwielaandrijving en met een kleine of grote accu. Ze groeiden echter alletwee qua inhoud zonder daarbij zwaarder te worden. De kleinste van de twee zag zijn energieinhoud van 58 naar 63 kWh toenemen en wint daardoor een goede dertig kilometer aan rijbereik om nu uit te komen op maximaal 428 in plaats van 394 kilometer. Wij reden met de Long Range. Die heeft de grootste accu, die op zijn beurt groeide van 77,4 naar 84 kWh en zijn rijbereik zo ziet toenemen van 528 naar een mooie 582 kilometer volgens de WLTP-norm.  kia new ev6 baseline my25 snow white pearl dynamic digital 1920x1080 005

Kia belooft voor de door ons geteste Long Range met achterwielaandrijving een WLTP-normverbruik van 15,9 kWh/100 km. In ideale temperaturen en met een rustige rijstijl lijkt ons dat mogelijk, maar tijdens onze winterse test bij vriestemperaturen lag het elektriciteitsverbruik met 21 kWh/100 km vanzelfsprekend een stuk hoger en haalden we – niet verwonderlijk – het opgegeven rijbereik niet. Zelfs in de winter moet je met de grote accu echter kunnen rekenen op een 400-tal kilometers, terwijl dat in de zomer makkelijk richting 500 of meer kan gaan. Dat blijft in ieder geval ruimschoots voldoende. Uiteindelijk is het eigenlijk belangrijker dat je snel kan bijladen dan hoe ver je met een volle accu raakt, en op dat vlak blijft de EV6 uitblinken. 

Aan 240 kW snelladen 

Bij zijn lancering gooide de EV6 namelijk al hoge ogen door zijn 800 voltinfrastructuur en de daaruit voortkomende hoge DC-laadsnelheid (snelladen op gelijkstroom). Die is met 240 kW ook vandaag bij de beste waarden op de markt waardoor je aan een compatibele snellader en met de accu op de juiste temperatuur in 15 minuten tot 343 kilometer bijgeladen hebt. Ook met zijn V2L-laadmogelijkheid, waardoor je met de EV6 ook elektrische toestellen kan aandrijven, onderscheidt hij zich van de massa. 

De op de achterwielen aangedreven EV6 met de 63 kWh-accu heeft met zijn vermogen van 125 kW of 170 pk geen superkrachten. De op de achterwielen aangedreven Long Range-uitvoering doet met 169 kW of 229 pk een stuk beter en is met 7,7 seconden van 0 naar 100 km/h al vlot, terwijl in het stuur – met dank aan de aangedreven achterwielen – geen koppelreacties merkbaar zijn. Nog krachtiger kan ook, met de variant met twee elektromotoren en dus vierwielaandrijving, die met 325 pk en een 0 naar 100-tijd van 5,3 seconden weinig te wensen overlaat voor liefhebbers van stoplichtsprintjes.  kia new ev6 baseline my25 snow white pearl dynamic digital 1920x1080 006

Aangezien er niets veranderde aan de 2,9 meter lange wielbasis of het interieur blijft de EV6 een voorbeeldig ruime gezinswagen waar ook achterin meer dan voldoende ruimte voorhanden is. De koffer is correct van omvang maar overtreft met zijn inhoud van 480 liter de concurrentie niet. 

De stilte aan boord blijft ook nu opmerkelijk, net als de kwaliteit van de afwerking en het zitcomfort in de uitstekende stoelen. Helaas heeft Kia bij de facelift niet van de gelegenheid gebruikgemaakt om de ophanging (vooral achteraan) wat minder stug te maken. Op oneffen wegen is die echt wel te hard. 

Het gamma van de EV6 is logisch opgebouwd, met een Business en een Business Plus-variant (waarbij die tweede de aangeraden versie is) en een sportievere GT Line. Wij zouden opteren voor de op de achterwielen aangedreven Business Plus met de grote accu, die met zijn cataloguswaarde van € 56.890 inclusief btw mooi in het midden van het gamma gepositioneerd is en met onder meer een standaard warmtepomp, camera’s, elektrisch bediende en verwarmde stoelen en stoelventilatie zeer volledig uitgerust is. 

Kia hoefde de fundamenten van de EV6 niet te wijzigen, want die waren al OK. Met de grote accu en de (beperkte) aanpassingen aan het design en het infotainment werd deze business-EV verder fijngeslepen en kan hij er weer een aantal jaar tegen. Dat Kia op al zijn auto’s 7 jaar onbeperkte garantie biedt, is daarbij een leuke bijkomstigheid.

Score

Totaal

Aandrijving

Comfort

Rijgedrag

Veiligheid

Prijs

  • Rijbereik, laadsnelheid

  • Origineel design

  • Binnenruimte 

  • Stugge ophanging achteraan

Leasing info

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 777,62 excl. btw 

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 774,40 pdfTCO_Kia_EV6_84_kWh_RWD_Business_.pdf

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies. 

Technische gegevens

Kia EV6 RWD Long Range

  • Motor:
    1 elektromotor
  • Overbrenging:
    Achterwielaandrijving
  • Maximum vermogen:
    169 kW / 229 pk
  • Lengte/Breedte/Hoogte:
    4.695 / 1.880 / 1.550 mm
  • Gewicht:
    1.975 kg
  • Koffer Min/Max:
    480 liter
  • 0-100 km/h:
    7,7 seconden
  • Topsnelheid:
    186 km/h
  • Batterijcapaciteit:
    84 kWh
  • Gemiddeld testverbruik:
    21 kWh/100 km
  • Rijbereik:
    582 km (WLTP)
  • Catalogusprijs incl. BTW:
    € 53.590 (Business)
  • VAA:
    € 151,92 / maand
  • Fiscale aftrekbaarheid:
    100%

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.