Test

© BMW M3 Competition M xDrive Touring

TEST: Kan je zuinig rijden met een BMW M3 Competition M xDrive Touring?

26 februari 2025
Door Stijn Blanckaert

Het is niet de grootste bekommernis van wie zich een supersportieveling als BMW’s M3 Touring aanschaft, maar we vonden het de test waard: is het eigenlijk mogelijk om zuinig te rijden met deze 530 pk sterke raket en minder te verbruiken dan wat BMW zelf opgeeft, of raak je niet onder de 13 liter benzine per honderd kilometer?

 

De essentie - BMW M3 Competition M xDrive Touring 

Pure kracht - 530 pk en 650 Nm uit een zescilinder Bi-Turbo zorgen voor een sprint naar de 100 km/h in slechts 3,6 seconden. 

Verbruik beter dan verwacht - Met een testgemiddelde van 9,9 l/100 km ligt hij zelfs onder BMW’s officiële cijfers. 

Snel én praktisch - 500 liter bagageruimte en vierwielaandrijving maken deze M3 niet alleen razendsnel, maar ook bruikbaar als Daily Driver. 

Duur (rij)plezier - Met een catalogusprijs van € 109.850 en een CO2-uitstoot van 233-235 g/km is hij niet de meest fiscaalvriendelijke keuze.LCI is BMW codetaal voor LifeCycle Impulse of in mensentaal faceliftZo hadden we meteen een mooi excuus om nog eens achter het stuur te kruipen van de BMW M3 Competition M xDrive Touring nadat we die in mei 2023 al eens aan de tand voelden in de “pre-LCI”-versie. Wat zeg je, LCI ? “LCI” is BMW-codetaal voor LifeCycle Impulse of in mensentaal “facelift”. Elke BMW ondergaat die ergens halfweg zijn carrière en dat was voor de M3 Touring die als allereerste breakversie van de M3 in de zomer van 2022 op de markt kwam dus niet anders.  

 LCI is BMW-codetaal voor LifeCycle Impulse of in mensentaal “facelift" 

Discrete update, minder discrete auto 

Bij de midlife-update die vorige zomer werd aangekondigd werd er op designvlak aan de buitenzijde weinig veranderd. Hij kreeg andere velgen en nieuw ontworpen koplampen,  maar tegelijk miste BMW wel de unieke kans om die meganieren vooraan - met nu andere lamellen - te vervangen door elegantere exemplaren. Maar uiteindelijk went ook die designvergissing stilaan. Kan je zuinig rijden met een BMW M3 Competition M xDrive Touring?

Aan de binnenkant is de vernieuwing zichtbaar aan het prachtige en perfect in de hand liggende nieuwe M-sportstuurwiel (met perfect geplaatste carbonlepels voor de bediening van de achttrapsautomaat aan de achterzijde). Verder gaf BMW hem ook andere decoratieve lijsten en zorgde het voor een upgrade van het infotainment naar BMW OS 8.5. Test review autonieuws BMW M3 Competition M xDrive Touring 0009

Tegelijk met de designwijzigingen werd ook de fantastische biturbo-zescilinder-in-lijn met M TwinPower Turbo-technologie verder opgewaardeerd. Aan de al indrukwekkende 510 pk van de pre-faceliftversie van de M3 Competition (de enige variant die ook als Touring verkrijgbaar is) voegden de M-ingenieurs nog eens twintig stuks toe, zodat de vernieuwde M3 Touring nu met 530 pk (390 kW) en 650 Nm uitpakt. De sprint naar de honderd blijft met 3,6 seconden ondanks de vermogenswinst onveranderd. Niet erg, want nog sneller is niet goed voor je ingewanden. 

Over de buitengewone capaciteiten van de M3 Competition M xDrive Touring moeten we het niet meer hebben, want die behandelden we al in onze vorige test, dus focussen we deze keer op zijn verbruik…  

Hoe zit dat met dat verbruik? 

Ja, ook voor de sportiefste auto’s moeten de merken het brandstofverbruik en de daarmee samenhangende CO2-uitstoot terugdringen. In het geval van de M3 gebeurt dat – in tegenstelling tot bij de M5 – echter niet door het toevoegen van een plug-inhybride aandrijflijn, waardoor dit nog een “zuiver” op benzine rijdende machine is die alleen op zijn intrinsieke efficiëntie kan rekenen om de dorst onder controle te houden.  

Aangenaam verrast 

Voor de M3 Touring geeft BMW zelf een verbruiksgemiddelde van 10,3 tot 10,4 l/100 km op (233-235 g/km CO2). We verwachtten ons met de M3 echt wel aan een waarde die een stuk boven die beloofde 10,3 liter zou liggen. In de wetenschap dat we met de vorige, 20 pk minder krachtige M3 Competition M xDrive Touring gemiddeld 11,5 l/100 km door de injectoren joegen, gokten we op een cijfer van rond de 13 liter. Kan je zuinig rijden met een BMW M3 Competition M xDrive Touring?

Wel, we waren aangenaam verrast, want na zowat 900 testkilometers (als je dan eens een M3 toegeschoven krijgt kan je er best goed gebruik van maken), noteerden we een gemiddelde van precies 9,9 l/100 km, wat dus nog wat minder is dan wat BMW zelf belooft. Dat is mooi, wetende dat we toch ook meerdere malen het gaspedaal volledig hebben gevloerd in Sport Plus-stand. 

Het gemiddelde verbruik werd vooral gedrukt door vier lange snelwegritten waarbij we – door de ontelbare trajectcontroles – overal heel strikt de maximumsnelheid hebben gerespecteerd. Na die snelwegritten kwamen we telkens uit op een verbruiksgemiddelde van niet meer dan 8,1 l/100 km, wat voor een dergelijke krachtbron zonder elektro-ondersteuning knap is. 

Wie zich kan beheersen kan zijn benzineverbruik met deze 530 pk sterke raket dus probleemloos terugbrengen naar het niveau van een veel bezadigdere break of berline, maar moet zich dan scrupuleus aan de snelheidsbeperkingen houden en mag het gaspedaal niet te diep indrukken. Doet hij dat wel, dan lust de zescilinder met twee turbo’s wat meer loodvrij, maar blijft het verbruik uiteindelijk nog altijd meer dan redelijk, voor een krachtpatser als deze M3. Kan je zuinig rijden met een BMW M3 Competition M xDrive Touring?

Het is überhaupt niet de bedoeling van een BMW M3 om zuinigheidsrecords te breken en dat doet hij dan ook niet. Niettemin bleek onze testwagen er toch in te slagen om zijn dorst te beperken tot een waarde die zelfs lager ligt dan door het merk opgegeven. Een mooi resultaat. Al zal de besparing van die paar liter benzine niet opwegen tegen het gepeperde prijskaartje dat BMW aan deze exclusieve break hangt.

Score

Totaal

Aandrijving

Comfort

Rijgedrag

Veiligheid

Prijs

  • Uitstekend onderstel, stuur

  • Machtige zescilinder

  • Verbruik kan beperkt blijven

  • Te mijden carbon kuipstoelen

  • Prijs en fiscaliteit

Technische gegevens

BMW M3 Competition M xDrive Touring

  • Motor:
    benzine, 6-in-lijn, 2.993 cc Bi-Turbo
  • Overbrenging:
    vierwielaandrijving, achttrapsautomaat
  • Maximum vermogen:
    390 kW / 530 pk
  • Maximum koppel:
    650 Nm
  • Lengte/Breedte/Hoogte:
    4.801 / 1.903 / 1.446 mm
  • Gewicht:
    1.865 kilogram
  • Koffer Min/Max:
    500 / 1.510 liter
  • 0-100 km/h:
    3,6 seconden
  • Topsnelheid:
    250 km/h (280 km/h met M Driver’s Package)
  • Gemiddeld testverbruik:
    9,9 l/100 km
  • Gemiddelde CO2-uiitstoot:
    233-235 g/km (WLTP)
  • Catalogusprijs incl. BTW:
    € 109.850

Deel op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.