Na de overname werd het stuur resoluut omgegooid, de koerswijziging leverde resultaat op. Vijf jaar geleden verkocht Jaguar wereldwijd 50.000 auto’s, vorig jaar klokte het af op 150.000. Tegen 2020 wil het de kaap van de 250.000 overschrijden. Jaguar breidt daartoe zijn gamma in alle richtingen uit. Bedoeling is een ruimer en vooral een jonger doelpubliek te bereiken.
Het succes van het fenomeen SUV heeft ertoe geleid dat de break als modelvariante in de verdrukking is gekomen, onterecht. Een break biedt immers een grotere koffer en meer flexibiliteit, hij verbruikt én kost minder. In het geval van de Jaguar Sportbrake ziet hij er bovendien sierlijk en sportief uit.
De XF Sportbrake dankt zijn elegant en sportief voorkomen aan chief designer Ian Callum. Die zet sinds 1999 de lijnen uit bij Jaguar. De getalenteerde zestiger is er wonderwel in geslaagd om het roemrijke sportieve verleden van het legendarische merk in een eigentijdse vorm te gieten. De Sportbrake combineert de markante coupélijnen en dynamiek van de XF sedan met de ruimte en veelzijdigheid van een break.
Krachtige en zuinige motoren
Sedan en break staan op hetzelfde iQ-platform; de Lightweight Aluminium Architecture bespaart gewicht en draagt bij aan de torsiestijfheid van de carrosserie, wat zich vertaalt in sportieve rijeigenschappen, een laag brandstofverbruik en lage CO2-uitstoot van 118 g/km voor de 2.0-liter viercilinderturbodiesel (163 pk), andere krachtbronnen zijn de 2.0-liter viercilinderturbodiesel (180 pk), 25d 2.0-liter viercilinderturbodiesel (240 pk) en 30d 3.0-liter V6 twinturbo (300 pk), allemaal met AdBlue. Er is ook nog een 3.0-liter V6 supercharged benzine met 380 pk. Alle motoren zijn uitgerust met Stop/Start technologie en Smart Regenerative Charging dat de accu oplaadt wanneer de bestuurder gas terugneemt of afremt. Een handgeschakelde 6-versnellingsbak en luchtvering achteraan zijn standaard, een 8-trapsautomaat en vierwielaandrijving kosten extra. De XF Sportbrake is net geen 5 meter lang en biedt voor- en achterin voldoende been-, knie- en hoofdruimte. Vanzelfsprekend is hij uitgerust met de allernieuwste rijhulpsystemen, teveel om op te noemen. De bediening van het infotainmentsysteem kan beter.
Binnenin overheerst een gevoel van algeheel welbevinden, de gebruikte materialen zijn van een zeer goede kwaliteit, de afwerking getuigt van vakmanschap. Een ionisatiesysteem verbetert de luchtkwaliteit en draagt bij aan een aangename en gezonde interieurambiance. Sportieve prestaties en dito rijgedrag zijn onderdeel van het DNA van Jaguar. Dynamic Mode past de software van de auto aan om het sportieve karakter van de XF Sportbrake te versterken. Het systeem verscherpt de reacties op het gaspedaal, reduceert de stuurbekrachtiging en past de respons aan de rijstijl van de bestuurder aan. Het analyseert acceleratie, bochtengedrag en gebruik van gas- en rempedaal. Aan de hand van de ingewonnen info worden de elektronisch gestuurde adaptieve schokdempers continu versteld voor een optimaal comfort en sportief rijgedrag. All Surface Progress Control (ASPC) is standaard op alle modellen met automatische transmissie en verbetert de rijeigenschappen op een gladde, losse of bevroren ondergrond.
De goedkoopste XF Sportbrake kost € 43.290. Dat is een competitieve prijs voor misschien wel de meest elegante break op de markt die een volwaardig alternatief is voor de duurdere Duitse premiummerken.
Design
Rijeigenschappen
Ruim en praktisch
Infotainmentsysteem
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853