Test

TEST: Jaguar XF drive Business Class

25 december 2015
Door Redactie
Jaguar viert dit jaar zijn 80ste verjaardag en doet dat op passende wijze. Drie nieuwe modellen in één jaar. Na de XE is nu de XF aan de beurt. De performance cross-over F-Pace beleeft zijn Belgische prèmiere op de European Motor Show Brussels 2016 in januari. 
De geschiedenis van Jaguar gaat terug tot 1935. Nauwelijks een jaar later won de nieuwkomer de RAC Rally, de start van een lange reeks van overwinningen in de meest uiteenlopende autosportdisciplines. Alleen een zege of wereldtitel in de Formule 1 heeft er nooit ingezeten. 

Na de Tweede Wereldoorlog maakte Jaguar furore met sportieve en elegante twee- en vierdeursmodellen waarvan de E-type het bekendste is. Spijtig genoeg vertaalde het sportieve palmares zich niet in een commercieel succes waardoor Jaguar nooit een winstgevend bedrijf werd.   

Reddende engel uit India   

Jaguar veranderde meermaals van eigenaar, een laatste keer in 2008. De reddende engel kwam ditmaal uit India in de persoon van staalmagnaat Ratan Tata (78) die met zijn Tata Group ook actief was in de automobielsector. Met de overname van Land Rover Jaguar verwierf die in één klap en op een relatief goedkope manier zowel technologische knowhow als imago, want Land Rover en Jaguar zijn gevestigde waarden.   

Het Jaguar-managementteam bestaande uit ex-managers van Duitse premiummerken kreeg naast enkele miljarden ook nog eens carte blanche van de nieuwe eigenaar om op korte termijn nieuwe modellen én motoren te ontwikkelen. De XF – vervanger van de legendarische S-type – van de hand van Ian Callum was net op de markt en zorgde voor een ingrijpende stijlbreuk met het verleden zonder afbreuk te doen aan het DNA van het merk. 

New generation 

Van de XF werden in totaal 280.000 exemplaren verkocht en met 145 bekroningen is hij ook het meest gelauwerde Jaguar-model ooit. Zelfs in zijn laatste productiejaar gingen nog 48.000 exemplaren vlot van de hand.  

Intussen heeft de tweede generatie XF haar debuut gemaakt. De nieuwkomer staat op het nieuwe variabele Jaguar-platform, is 7 mm korter en 3 mm lager. Zijn wielbasis is echter met 51 mm gegroeid tot 2,96 m. Daardoor biedt hij meer been-, knie- en hoofdruimte dan zijn directe concurrenten. Het chassis bestaat voor 75 procent uit aluminium, is 28 procent stijver en 11 procent lichter. Vergeleken met zijn voorganger is de XF daardoor maar liefst 190 kg lichter. De voor- en achtersteven zijn compleet hertekend, de stroomlijn is deze van een coupé. Het interieur oogt sober, is niettemin rijkelijk aangekleed én functioneel. Op gebied van infotainment en connectiviteit is de XF de meest vooruitstrevende Jaguar ooit. De spil van het nieuwe inControl Touch Pro-systeem is een 10,2 inch touchscreen met Dual View-technologie. Op dit scherm kan de bestuurder navigatiegegevens zien terwijl de passagier op het zelfde scherm bijvoorbeeld DVD-beelden ziet. Bij inControl Touch Pro is naast een harde schijf ook optioneel ook WiFi-hotspot inbegrepen. Dit netwerk van de nieuwste generatie zorgt voor een zeer snelle en stabiele internetverbinding. Een ander belangrijk bestanddeel is het 12,3 inch TFT instrumentenpaneel. De weergave van dit digitale dashboard is naar eigen inzicht in te stellen. Optioneel is er een Head-Up Display met lasertechnologie en daardoor een weergave in kleur met hoog contrast.

Het goede voorbeeld 

De tweede generatie XF is een stijlvolle en sierlijke verschijning met een herkenbaar gezicht en sportieve look. 83 procent van de onderdelen is compleet nieuw en dat geldt ook voor de twee- en drieliterbenzine- en dieselmotoren die trekkracht combineren met een laag verbruik en lage CO2-uitstoot. Voor de handgeschakelde 2,0 liter diesel (163 pk) bedraagt die 104 g/km, voor de automaat 109 g/km, wat deze versie zeer interessant maakt als bedrijfswagen. Wil Jaguar een bedreiging vormen voor de Duitse premiummerken moet het zijn positie op de fleetmarkt sterker uitbouwen. Met de compacte XE en nieuwe XF beschikt het over twee uitstekende producten om die ambitie waar te maken. Zowel qua prijs als CO2-waarde scoren die zeer goed in vergelijking met de Duitse premiummerken. Jaguar biedt ook nog eens drie jaar garantie aan, wat een bijkomende troef is. 

Het motorenaanbod bestaat uit twee nieuwe Ingenium 2,0 liter dieselmotoren van 163 en 180 pk die in eigen regie zijn ontwikkeld en gebouwd worden in een nieuwe motorenfabriek in Wolverhampton. De XF is ook leverbaar met een 3,0 liter V6 dieselmotor van 300 pk en een koppel van maar liefst 700 Nm, een 2,0 liter turbobenzinemotor van 240 pk en twee 3,0 liter benzinemotoren V6 Supercharged van 340 en 380 pk, al dan niet met AWD-vierwielaandrijving. In de loop van 2016 zal AWD-vierwielaandrijving ook verkrijgbaar zijn op de dieselmodellen. Op uitzondering van de 2,0 liter dieselmodellen zijn alle leverbaar met een 8-trapsautomaat; de handgeschakelde versies verbruiken minder, stoten minder schadelijke uitlaatgassen uit en zijn goedkoper.  

De goedkoopste XF - met de 2,0 liter diesel (163 pk) en handgeschakelde versnellingsbak - kost € 40.350, voor de 3,0 liter V6 Supercharged benzinemotor met vierwielaandrijving moet € 76.860 worden betaald. De meerprijs voor AWD bedraagt € 3.600, ook de opleg voor andere interessante opties jaagt de uiteindelijk factuurprijs fors de hoogte in. In die zin verschilt Jaguar niet van zijn Duitse concurrenten: wie luxe wil, moet daar een prijs voor betalen. 

Wel inbegrepen in de basisprijs zijn een fenomenale rijdynamiek, fantastische wegligging en een verleidelijk uiterlijk, wat een compliment verdient aan het adres van de ingenieurs en designers.

 

86
Aandrijving16/20
Comfort 18/20
Rijgedrag 18/20
Veiligheid 17/20
Prijs 17/20
 

Rijdynamiek
Comfort

Geen hybrideversie





Deel op

Lees meer over

Video


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.