Er komt maar geen einde aan het succes van de SUV’s, intussen verkrijgbaar in alle formaten en gewichten. Wil je als constructeur verkoopvolume draaien, moet je aanwezig zijn in dit snel groeiend segment. Met de F-Pace dingt voor het eerst nu ook Jaguar naar de gunst van de consument. Een en ander verklaart waarom het SUV-marktaandeel in ons land 25,4 % bedraagt en waarom de populairste auto op de Belgische markt tijdens het eerste semester 2016 een SUV was.
“Dat de F-Pace geen voorganger heeft, bood ons het voordeel dat wij geen rekening moesten houden met een bestaand voorbeeld als de E-type of XJ. In feite hadden wij de handen vrij bij het ontwerpen van de eerste SUV in de geschiedenis van ons merk,” dat zegt Adam Hutton, chief designer van Jaguar. Dat behoort sinds 2008 – samen met Land Rover – tot de Indische autogroep Tata, van de gelijknamige steenrijke staalmagnaat. Die kocht Jaguar en Land Rover voor een prikje van Ford dat wanhopig op zoek was naar cash om uit de financiële problemen te geraken. De overname door Tata was het beste dat voornoemde merken kon overkomen. Tata investeerde immers vele miljarden in de ontwikkeling van nieuwe modellen en motoren, het gamma werd fors uitgebreid met attractieve nieuwkomers die een moderne interpretatie vormen van iconische modellen uit het verleden. Van meelopers ontwikkelden Land Rover en Jaguar zich tot trendsetters en de Duitse premiummerken kregen concurrentie vanuit een onverwachte hoek.
De F-Pace mag dan geen voorganger hebben, hij is vanop afstand herkenbaar als een Jaguar. De voorkant met de smalle led-koplampen en markante grill refereert aan de XE en XF terwijl de achterkant verwijst naar de F-type. In feite lijkt de F-Pace een stretchversie van de F-type, en dat is een welgemeend compliment. Ik ken geen andere polyvalente SUV van dit formaat die refereert aan een rasechte sportwagen en die daarnaast - zowel op de snelweg als off road - zo’n soevereine en overtuigende indruk maakt.
De F-Pace heeft zijn looks mee, daar zijn de meeste SUV-lovers het over eens. Maar ook aan de binnenkant vind je het DNA van Jaguar meteen terug, de verschillen met XE en XF zijn klein. De bestuurder en bijrijder hebben de beschikking over ruime zitplaatsen en ook op de achterbank is er ruimte zat. De F-Pace is voorzien van een gemakkelijk bedienbaar multimediasysteem mét touchscreen. Met swipe-bewegingen blader je gemakkelijk door de verschillende vensters en het systeem reageert (soms) snel op commando's.
Dat de F-Pace ook op onverhard terrein vlot vooruitkomt, dankt hij aan de knowhow van de 4x4-specialisten van Land Rover die hun collega-ingenieurs van Jaguar met raad en daad hebben bijgestaan. Op hun beurt hebben die de F-Pace een zeer dynamisch rijgedrag bezorgd dat verwijst naar de sportieve prestaties en dito weggedrag van de nieuwe generatie middenklassers die Jaguar vorig jaar op de markt heeft gebracht en wier flexibel onderstel ook gebruikt wordt voor de F-Pace. Die gebruikt ook de krachtige 2 en 3 liter diesel- en benzinemotoren van de XE en XF, in combinatie met twee- of vierwielaandrijving. De goedkoopste F-Pace – met de kleine 2-liter Ingenium viercilindermotor – is immers ook leverbaar met achterwielaandrijving én handgeschakelde versnellingsbak. Die versie is in de eerste plaats bedoeld om een lucratieve instapprijs (€ 44.180) te kunnen afficheren. In een Jaguar F-Pace hoort nu een vlot schakelende automaat én vierwielaandrijving thuis. Zonder dat het daarbij de bedoeling is de off roadkwaliteiten van de Range Rover-modellen te evenaren, laat staan te overtreffen. De rollen binnen de autogroep Tata zijn op dit vlak duidelijk afgebakend en goed verdeeld. Kannibalisme is nergens goed voor.
De prijzen van de F-Pace variëren van € 44.180 voor de 2.0d 2x4 (CO2-uitstoot van 129 g/km) tot € 77.580 voor de 3.0 V6 benzine 4x4 (380pk). Het meest attractieve model lijkt de 2.0 liter i4 turbodiesel van 180 pk - AWD (CO2-uitstoot van 139 g/km) gekoppeld aan een perfect schakelende automaat met een basisprijs van € 49.380, zonder opties wel te verstaan.
Opdracht volbracht “Ons doel was simpel”, zegt chief designer Adam Hatton. “Wij wilden de mooiste performance SUV van de wereld maken!” Opdracht volbracht, is onze conclusie. Bovendien biedt hij meer zit- en laadruimte (650 liter) dan de meeste van zijn directe concurrenten, rijdt hij zowel comfortabel als sportief én refereert hij daarmee aan het DNA van het roemrijke automerk. Qua uitrusting en afwerking benadert de F-Pace het niveau van de Duitse premiummerken, her en der is er nog ruimte voor verbetering maar groot zijn de kwaliteitsverschillen niet. Dat heeft ermee te maken dat de F-Pace scherp is geprijsd en dat Jaguar zich hier ook letterlijk op nieuwe paden begeeft.